Hej! Flyttat in i ett hus från -81 och vill isolera förrådet så det kan användas lite bättre - "verkstad", förvara färg, verktyg och dylikt.
Tänker man kan ha ett enkelt element och sätta igång ifall man ska mecka när det är kallare (bor i Malmö, så blir sällan riktigt kallt här
).
- Finns glipa mellan väggar och tak, med nät
- Står på en betongplatta, så det hoppas jag bara kunna måla
Har läst liknande trådar och mina frågor är följande:
- Taket: Ska jag sätta läkt och sen masonitskiva för luftspalt och sen isolering+obs?
- Väggarna: De horisontella reglarna gör mig förvirrad, där kan jag väl inte göra en luftspalt? Vad bär jag tänka på där?
- Är det vindpapp som sitter på väggarna nu? Den ser sliten ut och lös på sina ställen (men verkar va dubbel liksom), gör det något?
Något annat jag missat?
Tänker man kan ha ett enkelt element och sätta igång ifall man ska mecka när det är kallare (bor i Malmö, så blir sällan riktigt kallt här
- Finns glipa mellan väggar och tak, med nät
- Står på en betongplatta, så det hoppas jag bara kunna måla
Har läst liknande trådar och mina frågor är följande:
- Taket: Ska jag sätta läkt och sen masonitskiva för luftspalt och sen isolering+obs?
- Väggarna: De horisontella reglarna gör mig förvirrad, där kan jag väl inte göra en luftspalt? Vad bär jag tänka på där?
- Är det vindpapp som sitter på väggarna nu? Den ser sliten ut och lös på sina ställen (men verkar va dubbel liksom), gör det något?
Något annat jag missat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kör med ett gammalt kylskåp med frostvakt och det funkar bra, dock rymmer man inte så mycket så en frysbox är nog bättre.
Men det där förrådet ska inte vara några problem att isolera, bara peta in isolering och sätta en ångbroms på väggar och tak.
Spalten mellan väg och tak är väll för luftning, men svårt att avgöra på bild vad som är bäst att göra med den.
Tråkigt att det är draget lite el redan, men är det inga mängder går det att riva ner och spika upp på nytt igen utan att koppla ur det.
Golvet lär vara kallt så ställ färgen på en tunn cellplast så det inte kryper upp kyla från betongen.
Men det där förrådet ska inte vara några problem att isolera, bara peta in isolering och sätta en ångbroms på väggar och tak.
Spalten mellan väg och tak är väll för luftning, men svårt att avgöra på bild vad som är bäst att göra med den.
Tråkigt att det är draget lite el redan, men är det inga mängder går det att riva ner och spika upp på nytt igen utan att koppla ur det.
Golvet lär vara kallt så ställ färgen på en tunn cellplast så det inte kryper upp kyla från betongen.
För att förtydliga min fråga om de horisontella reglarna:
Luften kan ju inte flöda fritt från golv till tak, men det kanske inte hade spelat någon roll?
Oas kanske det är bättre med ångbroms om det ersätter luftspalt.
Luften kan ju inte flöda fritt från golv till tak, men det kanske inte hade spelat någon roll?
Logga in
Skapa konto
Oas kanske det är bättre med ångbroms om det ersätter luftspalt.
Jo, tänkte man kunde se hur tempen blir. Worst case kan jag ställa dem i garaget under de kallaste månaderna.F fribygg skrev:
Vill mest åt isolering och möjlighet till "ok" temp för att kunna mecka med saker där inne, plus bättre innerväggar för att kunna inreda och optimera utrymmet.
(och "bygga lite", det är väl ändå det som är kul med hus? )
Jag har precis isolerat mitt förråd och garage som hade lite samma lösning på en del av väggarna.
Kommer hålla ca 10°C den kallare delen av året.
Innanför vindpappen spelar det ingen roll. Det är utanför vindpappen du behöver ha luftcirkulation (bakom panel, tegel eller vad du nu har).
Jag gjorde det enkelt och eftersom du redan har vindpapp så är det isolering sedan plast och vilket ytskickt du vill ha.
Taket ska du ju se till så luften kan cirkulera ovanför isoleringen.
Vet inte vilken höjd du har men jag valde att glesa upp ett horisontellt innertak istället för att följa taket.
Kommer hålla ca 10°C den kallare delen av året.
Innanför vindpappen spelar det ingen roll. Det är utanför vindpappen du behöver ha luftcirkulation (bakom panel, tegel eller vad du nu har).
Jag gjorde det enkelt och eftersom du redan har vindpapp så är det isolering sedan plast och vilket ytskickt du vill ha.
Taket ska du ju se till så luften kan cirkulera ovanför isoleringen.
Vet inte vilken höjd du har men jag valde att glesa upp ett horisontellt innertak istället för att följa taket.
Tack! Plast mellan alltså? (Tänkte sen OSB, ska väl bara billigast och tillräckligt hållbart)Dede77 skrev:
Hur menar du med "glesa upp ett horisontellt innertak"?Dede77 skrev:
Efter att ha läst andra trådar här, tänkte jag sätta läkt - masonit - isolering - osb.
Jag hade möjlighet att bygga ett innertak under takstolarna då mitt är ett sadeltak.B Badboyrune skrev:
Kollade lite dåligt på bilderna.
Så länge det finns luftning från takfoten så funkar det lika bra att följa taket.
Plast och OSB blir kanon.
Gjorde så i friggan jag byggde på förra stället.
Denna gången satte jag OSB och gips.
Blir lite snyggare och en enklare brandklassning
Har förstått det är delade meningar om det. Vad hade du rekommenderat då? Bara isolering + osb på väggen? Och läkt + masonit + isolering + osb i taket?F fribygg skrev:
Jag har uppenbarligen fel glasögon på men uppfattade som att det skulle vara uppvärmt/frostfritt men kunna öka temperaturen vid behov.F fribygg skrev:
Så helt korrekt. Ska det periodvis kallställas så skippa plasten.
Såg nu att jag kanske inte har samma tak som de andra trådarna och därmed behöver annan lösning?Dede77 skrev:
Jag hade möjlighet att bygga ett innertak under takstolarna då mitt är ett sadeltak.
Kollade lite dåligt på bilderna.
Så länge det finns luftning från takfoten så funkar det lika bra att följa taket.
Plast och OSB blir kanon.
Gjorde så i friggan jag byggde på förra stället.
Denna gången satte jag OSB och gips.
Blir lite snyggare och en enklare brandklassning
Det är betongplattor på taket och sen skivor som ligger ovanpå takstolarna.
Kan det redan vara en luftspalt där?
Innifrån förrådet ser man att det är öppet på ena sidan (där talet "slutar") men ser inte ut att vara det på andra sidan.
Ca 165 mm djup på takstolarna.
Hade jag bara lunnat sätta i isolering direkt på skivorna och sen osb?
Klicka här för att svara