Hej!
Har ett förråd, ganska litet 10-12 m2 som byggdes på 70 talet. Kallförråd idag med papptak. Syllar direkt på asfalten som ansluter till uppfarten utanför. Önskar att isolera detta förråd så man kan förvara frostkänsliga produkter. Således eftersöks inget 20-gradigt klimat. Problemet som jag har framför mig är att takhöjden är låg och sätter jag isolering och panel kommer höjden att minskar ytterligare. Jag är bara 180cm lång. Tanken jag hade var att knacka ur asfalten, gräva ur lite och sedan isolera golvet. Då står jag kanske för problemet att marken i förrådet kommer vara längre än marken utanför. Kan detta medföra risker att vatten rinner in? Vad har ni för ideer? Gjuta en platta är uteslutet. Öka höjden på förrådet är också uteslutet.

Tacksam för tips och råd. Har tagit del av andra trådar gällande ämnet men problemet med golvet och lösning därtill har jag inte funnit.

Kan du inte isolera mellan takåsarna?
Sen lägger du glespanel på tvären som håller isoleringen på plats och som du skruvar skivor i.
Då bygger det bara ner 3-4cm.

//AA

S saiter skrev:
Kan du inte isolera mellan takåsarna?
Sen lägger du glespanel på tvären som håller isoleringen på plats och som du skruvar skivor i.
Då bygger det bara ner 3-4cm.

//AA
Jo i praktiken skulle det gå bra men då kommer jag slå huvudet i taket vilket jag nästan gör idag. Jag önskar ju göra detta så enkelt så möjligt men helat inte minska takhöjden. Är det ett krav att isolera golvet för att erhålla ett vinterförråd? Hur mycket behöver jag isolera golvet. För minskar jag höjden 4cm samt isolerar golvet får man nästan räkna med 10cm tototalminakning av takhöjden, cirka. Det kommer tyvärr bli för lågt.

När jag isolerade mitt förråd så skippade jag golvet. (Betong)
Körde bara väggar och tak som jag beskrev.

Om det bara är några mindre saker du behöver frostskydda så kanske du kan bygga ett skåp som är isolerat med en frostvakt eller fläkt.

//AA

Är förrådet fristående eller sitter det ihop med tex. en carport?
Ev. så kan du lossa på hela taket och bygga på en väggförhöjning?
Och sedan förankra taket ordentligt igen.

//AA

S saiter skrev:
Är förrådet fristående eller sitter det ihop med tex. en carport?
Ev. så kan du lossa på hela taket och bygga på en väggförhöjning?
Och sedan förankra taket ordentligt igen.

//AA
Tack för dina råd.
Förrådet sitter ihop med en carport och skulle trots detta höja det kommer förrådet avvika från designen på gatan. Tror jag blir svårt. Frågan är ju rent tekniskt hur jag skulle lösa set om jag knackar ut asfalten?

Inget jag skulle göra. Risk att ytvatten tränger in.

//AA

Hej,

japp det som jag är rädd för och den frågan som ställdes i första inlägget. Kan man tekniskt lösa det så att ytvatten inte tränger in om jag väljer att knacka ur asfalten?

Fler svar är tacksamt för fler åsikter.
Är det rent åt helvete att göra så här köper jag det med så klart :).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.