Hej
Jag planerar a tiny house i Sydeuropa. Byggd i tegel på platta på mark. Här är det ingen tjäle i marken men det kan gå ner till -6 på nätterna som max. Inte varje vinter dock. Jag tror inte att folk här brukar isolera platta underifrån. Men jag inte så insatt i deras lokala byggtraditioner. jag har läst att oisolerad platta är en riskkonstruktion. Gäller detta även här? Jag hade tänkt att ha 15 cm makadam, sen plast mot ånga, sen platta. Behöver jag isolera också? efter att ha bott i mögelhus vill jag inte ha mer problem med fukt och mögel. därför vill jag bygga ett litet hus på tomten.

A Anna.p skrev:
Hej
Jag planerar a tiny house i Sydeuropa. Byggd i tegel på platta på mark. Här är det ingen tjäle i marken men det kan gå ner till -6 på nätterna som max. Inte varje vinter dock. Jag tror inte att folk här brukar isolera platta underifrån. Men jag inte så insatt i deras lokala byggtraditioner. jag har läst att oisolerad platta är en riskkonstruktion. Gäller detta även här? Jag hade tänkt att ha 15 cm makadam, sen plast mot ånga, sen platta. Behöver jag isolera också? efter att ha bott i mögelhus vill jag inte ha mer problem med fukt och mögel. därför vill jag bygga ett litet hus på tomten.
En plastfolie är ömtålig och brukar nog läggas mellan skikt av XPS eller liknade plastisolering. Det finns ju en del kraftigare plastdukar men jag skulle nog ändå inte lägga dem mellan makadam och betong. Har själv funderat om plastfolie fungerar mellan XPS och betong.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
A Anna.p skrev:
Hej
Plast är inte bra på makadam det kommer bli en massa hål innan du ens har gjutit..
Det är bra o komma upp lite ur marken för fuktens skull betongen suger ju en del, en tunnare cellplast, eps, behöver inte kosta så mycket.
Xps är den dyraste o värsta modellen av typen cellplast så den har du någ inte nytta av enligt in beskrivning..

Mvh Janne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.