Jag har flyttat in i ett hus med uppenbara värmeläkage. Huset står på plintar och golvet är kallt, det drar mycket från ytterdörren. Kan tilläggas att huset är byggt på 70-talet som ett fritidshus. Vi har en öppen spis med kassett som värmer upp våra 50 kvm, i vinter har vi eldat två stora brasor om dagen. Vi har tillgång till egen ved. Vi har också kört med luftvärmepump ett tag samtidigt som vi eldat och blev paffa när vi fick en elräkning på 4600 för två månader under november och december.

Min fråga är om det lönar sig att isolera mer. Under golvbjälklaget kan man ju smälla på cellplast men på vissa sidor läser jag att det ökar risken för fukt i grunden. Förmodligen läcker en del värme ner genom golvet när vi eldar vilket är bra för grunden om jag förstått det hela rätt. Ska jag nöja mig med att byta ut ytterdörren (det ska göras ändå) och elda på i framtiden eller är det smart att tilläggsisolera ändå? Nu när jag tagit bort taklister har jag också märkt att det drar i en hel del springor, kan jag trycka in lite lösa bitar isolering där innan jag sätter på nya lister?

Allt gott!

Du undrar om det lönar sig att isolera. I allmänhet ja, men inte för dig som eldar med gratis ved. Av komfortskäl kan det ändå vara klokt att isolera. Men då kan du börja med det som är lätt och billigt. Hur ser det ut på vinden? Ett fritidshus byggt på 70-talet brukar sällan ha mer än 10 cm mineralull på vinden. Relativt lätt att fixa. Men se till att du har papp, plast eller duk som förhindrar varm stigande luft att tränga ut i isoleringen. Diffusions- eller vindduken ska ligga på isoleringens varma sida.

När det gäller draget kan det vara läge att se över ventilationen. Du eldar, har säkert en frånluftsfläkt på badrummet och i köket, med det tvingar du ut luft ur huset. Undertrycket kommer att "suga" in luft genom springor, glipor och otätheter. Se till att friskluften kommer in där du vill. Genom tilluftsdon. Inte upp igenom golvet.

Du skriver att ditt hus står på plintar, då har du heller ingen grund att hålla varm. Och inget fuktproblem att lösa.

2300:- i elräkning låter helt normalt, med tanke på elpriserna. Om det är inkl fasta avgifter och ett elpris på 1.60 kw/h blir det kanske 1100 kw/h per månad. Shablonmässigt räknar man med 400 kw/h per månad bara för varmvatten. 700 kw/h blir då kvar och det bränner jag i min lägenhet bara på belysning, matlagning, tvätt och tork.

Om du bestämmer dig för en tilläggsisolering av vinden så kan jag återkomma med (goda?) råd. Jag har gjort det ett par ggr och vet vad det kostar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.