Det finns ingen anledning att ge upp drömmen. Testa att göra som du tänkt, och välj tåliga växter. Jag har haft klematis, vildvin, kaprifol, nävor och kärleksört i kruka på balkong i flera år nu. Isolerat med cellplast under och runt krukorna. Går utmärkt.
Åh vad roligt att höra, kanske testar jag då några inte alltför dyrbara växter.smh skrev:
Jag skulle säga att det är fukten som är problemet i lådor och krukor på vintern. Det bästa är att se till att det är bra dränering, bra jordblandning och att täcka över med löv, kvistar etc på hösten så att det inte blir blött i lådan.
Jag har odlat, träd, klätterväxter, rosor, perenner i lådor, krukor och tom små balkonglådor i över trettio år, i flera delar av landet, upp till zon fem, sex och jag anser snarare att i en rejäl odlingslådor med bra dränering, blir det ett bättre odlingsklimat.
Jag håller med @Abies koreana om att isolering gör ingen skillnad.
Jag har odlat, träd, klätterväxter, rosor, perenner i lådor, krukor och tom små balkonglådor i över trettio år, i flera delar av landet, upp till zon fem, sex och jag anser snarare att i en rejäl odlingslådor med bra dränering, blir det ett bättre odlingsklimat.
Men oj, så peppad jag blir! Nu kommer jag absolut att prova, men kommer nog inte att isolera. Tack!Jiji skrev:
Jag skulle säga att det är fukten som är problemet i lådor och krukor på vintern. Det bästa är att se till att det är bra dränering, bra jordblandning och att täcka över med löv, kvistar etc på hösten så att det inte blir blött i lådan.
Jag tycker absolut att du ska sätta igång att odla i lådan. I den trädgården jag odlar mest just nu (har två trädgårdar) odlar jag nästan allt i lådor och krukor pga att markförhållandena är så dåliga.
Det bästa och roligaste med trädgård är ju att testa och se vad man gillar och vad som funkar. Det finns inte rätt och fel sätt. Klart, vissa saker går inte - tropiska växter utomhus på vintern i zon åtta funkar dåligt men om man håller sig lite innanför den mest extrema gränsen går faktiskt mycket mer än man tror. (nu hoppas jag att någon skriver att de minnsan har en bananplanta ute året om i Mattmar.
)
Trädgård, oavsett om det är krukor på balkongen, eller en slottspark, ska vara roligt och ge energi, inte ta.
Det bästa och roligaste med trädgård är ju att testa och se vad man gillar och vad som funkar. Det finns inte rätt och fel sätt. Klart, vissa saker går inte - tropiska växter utomhus på vintern i zon åtta funkar dåligt men om man håller sig lite innanför den mest extrema gränsen går faktiskt mycket mer än man tror. (nu hoppas jag att någon skriver att de minnsan har en bananplanta ute året om i Mattmar.
Trädgård, oavsett om det är krukor på balkongen, eller en slottspark, ska vara roligt och ge energi, inte ta.
Så glad man blir, vill börja NU!!Jiji skrev:
Jag tycker absolut att du ska sätta igång att odla i lådan. I den trädgården jag odlar mest just nu (har två trädgårdar) odlar jag nästan allt i lådor och krukor pga att markförhållandena är så dåliga.
Det bästa och roligaste med trädgård är ju att testa och se vad man gillar och vad som funkar. Det finns inte rätt och fel sätt. Klart, vissa saker går inte - tropiska växter utomhus på vintern i zon åtta funkar dåligt men om man håller sig lite innanför den mest extrema gränsen går faktiskt mycket mer än man tror. (nu hoppas jag att någon skriver att de minnsan har en bananplanta ute året om i Mattmar.)
Trädgård, oavsett om det är krukor på balkongen, eller en slottspark, ska vara roligt och ge energi, inte ta.![]()
Det är klart att du skall ha perenner i lådorna om du vill. Jag skall inte kategoriskt utesluta att det kan finnas tillfällen då det är poäng att isolera en odling. Men jag betvivlar att cellplast i väggarna på odlingslådor gör någon nytta.
Här är några som odlar i zon 8.
https://enaforsholm.se/tradgarden/
Här är några som odlar i zon 8.
https://enaforsholm.se/tradgarden/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men Kristina, kan du inte isolera lådan på utsidan och ett lock, mycket enklare att komma åt än att gräva ner skiva i lådan.
Lägger du dessutom skivor på marken invid lådan så kommer jordvärmen att hålla det varmare. Kanske t.o.m. frostfritt
Protte
Lägger du dessutom skivor på marken invid lådan så kommer jordvärmen att hålla det varmare. Kanske t.o.m. frostfritt
Protte
Du kan börja med att göra iordning en bra jordblandning och planera vilka växter du vill ha. (Eller egentligen i omvänd ordning, växterval först och rätt jordblandning sen.)K Kristina J skrev:
Sedan är dax att beställa växterna för senare leverans. Jag beställde barrotade perenner igår och det var faktiskt flera sorter som redan var fullbokade.
Dessutom är det bra tid att beställa frön så att du kan dra upp perenner från frön.
Spännande, skummade bara nu men ska läsa mera senare. TackA Avemo skrev:
Nej, jag kommer nog att utesluta cellplasten, men försöka med vissa växter ändå.prototypen skrev:
Jord har jag redan i lådorna, men den kan förstås förbättras. Och växter sitter jag med nu och planerar och läser om för fullt, ett roligt jobb, men mycket att ta in vad gäller härdighet, jord, färger, höjd m m. Kanske ska jag ge mig på att så lite frön också, nu när man ändå inte kan åka bort de närmaste månaderna. Skulle vara roligt att lyckas med.Jiji skrev:
Du kan börja med att göra iordning en bra jordblandning och planera vilka växter du vill ha. (Eller egentligen i omvänd ordning, växterval först och rätt jordblandning sen.)
Sedan är dax att beställa växterna för senare leverans. Jag beställde barrotade perenner igår och det var faktiskt flera sorter som redan var fullbokade.
Dessutom är det bra tid att beställa frön så att du kan dra upp perenner från frön.![]()
Ett litet tips kan jag dela med mig av. (Jag är ju förvisso landskapsarkitekt, så lite knep och kunskap hade jag ju med mig i bagaget sedan tidigare om planering.) Men på senare år har jag blivit så trött på att göra skisser, planer och listor när det gäller trädgården att jag nu istället klipper ut bilder, ofta i datorn, lägger in i ett dokument under resp månad och då ser jag väldigt snabbt och lätt vad som blommar när, har vackert bladverk etc och hur de passar ihop.
Det går snabbt och lätt och ger bra överblick.
Det går snabbt och lätt och ger bra överblick.