Har en utomhus blomlåda 2 meter lång 0,5 bred och 0,5 hög. För att kunna plantera perenner som behöver lite isolering för att klara vintern (zon 4) så undrar jag om jag kan gräva ur jord utefter sidorna på lådan och trycka ner frigolitskivor i tjocklek 2-3 cm. Skulle det fungera, trots att de då ligger direkt mot jorden?

Vill dessutom väldigt gärna ha förslag på perenner, gärna hängande utöver kanten, som kan klara vinterkyla. Läget är, förutom zon 4, sol endast 5 timmar per dag p gr av huskroppar.

Det finns markskivor som är cellplast avsedd att ligga i jorden. Så långt inga problem. Men kan verkligen isolering av en blomlåda göra att växterna i den tål en högre zon?

A Avemo skrev:
Det finns markskivor som är cellplast avsedd att ligga i jorden. Så långt inga problem. Men kan verkligen isolering av en blomlåda göra att växterna i den tål en högre zon?
Tack, då ska jag leta efter det. Ja, det trodde jag i alla fall. Man rekommenderas ju att isolera krukor som ska övervintra.

K Kristina J skrev:
ack, då ska jag leta efter det. Ja, det trodde jag i alla fall. Man rekommenderas ju att isolera krukor som ska övervintra.
Ja, tyvärr men om du tänker efter så inser du att det inte blir varmare i en isolerad låda, det måste finnas en intern värmekälla i så fall och något som håller kvar värmen. Om du tänker på våra kläder t.ex. de alstrar ingen som helst värme förrän vi klär på oss och då fungerar vår kroppsvärme som en värmekälla. Tjocka kläder gör att värmen inte försvinner så snabbt.

Att isolera marken är inte bra, åtminstone i de zoner där det inte bildas djup tjäle varje vinter. Marken (jorden) alstrar värme underifrån så länge som inte tjälen får övertaget.

Det som frigolit ändå kan åstadkomma är att växlingar mellan värme och kyla går långsammare men någon värmekälla är det inte.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, tyvärr men om du tänker efter så inser du att det inte blir varmare i en isolerad låda, det måste finnas en intern värmekälla i så fall och något som håller kvar värmen. Om du tänker på våra kläder t.ex. de alstrar ingen som helst värme förrän vi klär på oss och då fungerar vår kroppsvärme som en värmekälla. Tjocka kläder gör att värmen inte försvinner så snabbt.

Att isolera marken är inte bra, åtminstone i de zoner där det inte bildas djup tjäle varje vinter. Marken (jorden) alstrar värme underifrån så länge som inte tjälen får övertaget.

Det som frigolit ändå kan åstadkomma är att växlingar mellan värme och kyla går långsammare men någon värmekälla är det inte.
Aj då, jag trodde att det skulle kunna hjälpa, för vissa perenner, men det är ju bättre att veta nu innan jag planterar dyra växter.

K Kristina J skrev:
Aj då, jag trodde att det skulle kunna hjälpa, för vissa perenner, men det är ju bättre att veta nu innan jag planterar dyra växter.
Vid närmare eftertanke så undrar jag nog lite ändå. Jag har läst flera gånger "experter" som sagt att vissa växter kan klara vintern i kruka, om man bara lindar in krukan i t ex en matta. Blir inte min isolering av blomlådan samma sak? Jag är inte ute efter att plantera alltför ömtåliga växter, bara sådana som klarar vintern i en normal rabatt.

smh
Jo, visst hjälper det om du isolerar. Det är just de snabba växlingarna varmt/kallt som du slipper genom att isolera, och det ger växterna betydligt bättre chans att klara sig.

Du kan isolera på insidan som du beskriver, men då försvinner ju även lite av utrymmet i lådan - och ju mer jord ju bättre brukar chanserna för överlevnad också vara. Så ännu smartare är nog om du kan isolera på utsidan? Ställ lådan på en rejäl skiva cellplast (isoleringen undertill är viktigast) intill husväggen (där är det varmast) och bygg sen upp med andra cellplastskivor runt.

jag skulle räfsa ihop kompostmaterial på hösten, löv, gräs etc och lägga som en stor krage kring odlingen. Vid nedbrytningen bildas ju lite värme samt att det isolerar lite i sig iom det luftlager som bildas. Likaså skulle man täcka växterna med halm etc ovanpå. För att hindra luftkylan.
Vi gräver tex ner vår fjärilsbuske (som står i kruka) i komposten varje vinter för att den ska trivas bra.

smh
Angående växtval: gå upp 1-2 zoner från där du bor. Klimatet i krukan blir alltid sämre än i marken, så om du bor i zon 4 väljer du sånt som klarar sig minst i zon 5.

smh smh skrev:
Jo, visst hjälper det om du isolerar. Det är just de snabba växlingarna varmt/kallt som du slipper genom att isolera, och det ger växterna betydligt bättre chans att klara sig.

Du kan isolera på insidan som du beskriver, men då försvinner ju även lite av utrymmet i lådan - och ju mer jord ju bättre brukar chanserna för överlevnad också vara. Så ännu smartare är nog om du kan isolera på utsidan? Ställ lådan på en rejäl skiva cellplast (isoleringen undertill är viktigast) intill husväggen (där är det varmast) och bygg sen upp med andra cellplastskivor runt.
Ja jag förstår dilemmat med utrymmet. Tyvärr kan jag inte flytta lådan, för hela lådan är 3 meter och ingen botten i. En del vill jag använda till lite dill, persilja m m. Dessutom är lådan byggd med ett högt staket som avgränsning till grannen. Jag har Funkior som klarat sig flera år i trälådor, men nu vill jag gärna ha andra växter också, men kan inte riktigt hitta vad.

K Kristina J skrev:
Vid närmare eftertanke så undrar jag nog lite ändå. Jag har läst flera gånger "experter" som sagt att vissa växter kan klara vintern i kruka, om man bara lindar in krukan i t ex en matta. Blir inte min isolering av blomlådan samma sak
Varje höst rekommenderar dessa "experter" att man skall isolera växterna, även från marken. Det kommer de att fortsätta med eftersom de inte förstått hur det fungerar Så länge inte tjälen lagt sig så är jordvärmen enda värmekällan, jorden kyls inte av lika snabbt som luften och isolerar man då från marken blir det naturligtvis lika kallt i krukan som i den omgivande luften

Du kan själv testa mitt påstående, ta din varmaste vinterjacka som håller dig varm och skön mot isande kyla, sätt den i en snödriva ett tag. Ta en termometer och mät uteluften, flytta sedan termometern till din jacka som legat ute ett tag. Jag lovar, din jacka alstrar ingen värme av sig själv, det är kroppsvärmen som jackan håller kvar som gör att du känner dig varm.

• Gilla
kulturprofilen och 1 till
  • Laddar…
smh
A Abies koreana skrev:
Varje höst rekommenderar dessa "experter" att man skall isolera växterna, även från marken. Det kommer de att fortsätta med eftersom de inte förstått hur det fungerar Så länge inte tjälen lagt sig så är jordvärmen enda värmekällan, jorden kyls inte av lika snabbt som luften och isolerar man då från marken blir det naturligtvis lika kallt i krukan som i den omgivande luften

Du kan själv testa mitt påstående, ta din varmaste vinterjacka som håller dig varm och skön mot isande kyla, sätt den i en snödriva ett tag. Ta en termometer och mät uteluften, flytta sedan termometern till din jacka som legat ute ett tag. Jag lovar, din jacka alstrar ingen värme av sig själv, det är kroppsvärmen som jackan håller kvar som gör att du känner dig varm.
Det stämmer, men det är (oftast) inte kylan som dödar växterna utan temperaturväxlingarna. Därför hjälper isolering. Den kanske inte gör det varmare, men den gör att växterna överlever.

Men står lådan alltså på marken, med markkontakt? Då håller jag med om att du inte ska ha något under. Jag trodde att vi pratade om en balkong.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:

OK, då tror jag på dig!

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
M manner skrev:
jag skulle räfsa ihop kompostmaterial på hösten, löv, gräs etc och lägga som en stor krage kring odlingen. Vid nedbrytningen bildas ju lite värme samt att det isolerar lite i sig iom det luftlager som bildas. Likaså skulle man täcka växterna med halm etc ovanpå. För att hindra luftkylan.
Det är alltid bra att tillföra kompost till växterna men det är nedbrytningen av materialet som alstrar värme. På vintern med minusgrader på ytan sker ingen nedbrytning. Men visst, vindarna tillför ju också kyla så om man skall vara riktigt petig så kan man säga att ett täckmaterial alstrar ingen värme men skyddar för den kyla som vindarna tillför. Men för perenner är det rötterna som skall skyddas, ovandelen vissnar ju ner.

A Abies koreana skrev:
Det är alltid bra att tillföra kompost till växterna men det är nedbrytningen av materialet som alstrar värme. På vintern med minusgrader på ytan sker ingen nedbrytning. Men visst, vindarna tillför ju också kyla så om man skall vara riktigt petig så kan man säga att ett täckmaterial alstrar ingen värme men skyddar för den kyla som vindarna tillför. Men för perenner är det rötterna som skall skyddas, ovandelen vissnar ju ner.
I mitt fall så rör det sig om en liten, för att inte säga minimal, radhustäppa, så jag kan varken flytta lådan eller bygga upp med kompostmaterial runt den. Jag får helt enkelt hålla mig till ettårsplantor, eller plantera flera funkior, för dom klarar sig. Synd, jag såg framför mig en prunkande upphöjd rabatt som skulle återkomma år efter år! Men drömmar måste man få ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.