Byggahus.se
Hej,

Jag har byggt min attefallare nu och tanken är att den ska vara ett renodlat förråd. Jag har inget behov av vatten eller värme där. Jag vill kunna förvara mina verktyg och hänga vinterkläder när de inte används etc.

Frågan jag undrar är: Bör jag isolera eller ska jag låta bli?

Från utsidan är det vindtätt etc. och insidan är reglarna synliga. Om jag ska isolera, hur undviker jag framtida kondens/mögel då jag inte kommer ha någon form av värme i attefallaren? Även tak och golv är oisolerade.

Citera
 
Rickard.
Har du inte tänkt värma finns det väl absolut ingen poäng att slösa pengar på att isolera.
 
Ok. Men tar t.ex. verktyg stryk om det blir för kallt? Jag har ingen anledning att värma, förutsatt att mina grejer klarar minusgrader.
 
Rickard.
Det beror väl på vilket verktyg det är, en skiftnyckel bryr sig inte om temperaturen men kan rosta om det blir fuktigt. Batteriverktyg som inte används regelbundet skulle jag inte förvara kallt men jag har arbetsbilen full i dyra batteriverktyg som jag använder och har aldrig haft något problem med det.

Isolering utan värme hjälper ingenting.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det beror väl på vilket verktyg det är, en skiftnyckel bryr sig inte om temperaturen men kan rosta om det blir fuktigt. Batteriverktyg som inte används regelbundet skulle jag inte förvara kallt men jag har arbetsbilen full i dyra batteriverktyg som jag använder och har aldrig haft något problem med det.

Isolering utan värme hjälper ingenting.
Ok tack för tipsen. Avvaktar med detta isf och så kan jag ha mina batterier i huset under vinterhalvåret isf.
 
Tomture61
Vet inte hur många inlägg jag sett om hög luftfuktighet i förråd mm. men det är många .
Lösningen för att sänka luftfuktigheten är värme / luftavfuktare / ventilation .
Obs , enbart ventilation är ej lösningen .
Isolerar man så bör man hålla min 16 gr , på den kalla delen av året .
I en oisolerad byggnad kommer det alltid att vara en hög luftfuktighet .
Dvs. förvara inte saker gjorda av papper (cellulosa) eller obehandlat stål (verktyg)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte hur många inlägg jag sett om hög luftfuktighet i förråd mm. men det är många .
Lösningen för att sänka luftfuktigheten är värme / luftavfuktare / ventilation .
Obs , enbart ventilation är ej lösningen .
Isolerar man så bör man hålla min 16 gr , på den kalla delen av året .
I en oisolerad byggnad kommer det alltid att vara en hög luftfuktighet .
Dvs. förvara inte saker gjorda av papper (cellulosa) eller obehandlat stål (verktyg)
Tack för svar.

Papper har jag inte tänkt att förvara. Utan det kommer vara utemöbler, barnens cyklar etc och verktyg. Då jag inte vill installera värme så lär av skippa isoleringen för nu. Bör man ha någon form av enklare ventilation eller ska man göra allt ordentligt dagen man vill ha isolering och värme?
 
Tomture61
Mayomayo Mayomayo skrev:
Tack för svar.

Papper har jag inte tänkt att förvara. Utan det kommer vara utemöbler, barnens cyklar etc och verktyg. Då jag inte vill installera värme så lär av skippa isoleringen för nu. Bör man ha någon form av enklare ventilation eller ska man göra allt ordentligt dagen man vill ha isolering och värme?
Förråd som köps som byggsats brukar tex ej ha ventilationsutrymme till ytterpanelen .
Vet ej hur långt du kommit i ditt eget bygge , men denna spalt + vindduk är smart att installera före ytterpanelen spikas på .
Ventilation bör du ha .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förråd som köps som byggsats brukar tex ej ha ventilationsutrymme till ytterpanelen .
Vet ej hur långt du kommit i ditt eget bygge , men denna spalt + vindduk är smart att installera före ytterpanelen spikas på .
Ventilation bör du ha .
Spalt+vindduk är installerat. Ytterpanel för puts är också monterad, putsen kanske jag kör senare i år/nästa säsong. Så den är i vind/regntät nu. Jag har sett solcellsdrivna väggfläktar. Ska man komplettera med en sån som suger ut luften inne i stugan?
 
Tomture61
Mayomayo Mayomayo skrev:
Spalt+vindduk är installerat. Ytterpanel för puts är också monterad, putsen kanske jag kör senare i år/nästa säsong. Så den är i vind/regntät nu. Jag har sett solcellsdrivna väggfläktar. Ska man komplettera med en sån som suger ut luften inne i stugan?
En mycket ekonomisk lösning med solen som drivkraft . Sämre med sol i Nov-Dec dock .
 
  • Gilla
Mayomayo
  • Laddar…
Tomture61
Man kan förklara luftburen fukt med att den finns överallt , förutom på hermetrikst tillslutna behållare , där kan ingen luftväxling kan ske och där kan inte luftfuktigheten åka upp / ned .
En byggnad är värmetrög , kan vara kallare i byggnaden än utanför . Luft som då passerar alla slags otätheter , tom. trä kommer att kondensera på fasta ytor /föremål .
Därav behöver man värma / ventilera en byggnad .
Förvarar man däremot föremål som inte är så känsliga för en hög luftfuktighet så blir ju livet billigare , man kan skippa isolering / uppvärmning . Har så själv .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.