1 744 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
isolera ackumulatortanken med träfiberisolering
Någon som har tankar kring att använda träfiberisolering till en ackumulatortank.
Någon som testat att isolera med thermofolie ?
Hitta denna beskrivning
Thermofolie är en vatten-, fukt-, och lufttät isolering bestående av aluminiumfoliebeklädd bubbelplast. Den reflekterar både värme och kyla samtidigt som den är tålig och slitstark. Lägger du den t.ex. som isolering på golvet/marken i ett förtält/campingtält så kan du gå på den utan att lufbubblorna går sönder. Dessutom är den stötdämpande och lämpar sig bra för att skydda ömtåliga saker.
Thermofolien har ett mångsidigt användningsområde:
Hitta denna beskrivning
Thermofolie är en vatten-, fukt-, och lufttät isolering bestående av aluminiumfoliebeklädd bubbelplast. Den reflekterar både värme och kyla samtidigt som den är tålig och slitstark. Lägger du den t.ex. som isolering på golvet/marken i ett förtält/campingtält så kan du gå på den utan att lufbubblorna går sönder. Dessutom är den stötdämpande och lämpar sig bra för att skydda ömtåliga saker.
Thermofolien har ett mångsidigt användningsområde:
- På väggen, bakom radiatorer. (Reflekterar >95% av värmen tillbaka till rummet)
- Isolera lådor för förvaring av varm eller kall mat.
- Isolera krukor för att övervintra växter.
- Isolera golvet i tält.
- Isolera fönster och dylikt mot kyla eller direkt solljus i husbil / husvagn / båt.
- Isolera tex. hundkoja eller kaninbur.
- Som markisolering i torp/krypgrunder för mindre stugor.
Jag isolerade mina "nakna" tankar med lösull köpt från Hedins.
Byggde en vägg framför såklart.
Dom hade även lösullsspruta som hyrdes ut för att blåsa in allt.
Glöm inte att dra tomrör för temperaturgivare innan isoleringen
Kostade inte speciellt mycket och det blev skitbra!
Byggde en vägg framför såklart.
Dom hade även lösullsspruta som hyrdes ut för att blåsa in allt.
Glöm inte att dra tomrör för temperaturgivare innan isoleringen
Kostade inte speciellt mycket och det blev skitbra!
Den sortens isolering som det skrivs om, Tja klart det isolerar en del, men till en större kostnad än nytta. Bättre då att spika in med skivor ca 20 cm från entank och fylla med lösull i mellanrummet. Då blir det isolering att tala om.
Klicka här för att svara
