Någon som har tankar kring att använda träfiberisolering till en ackumulatortank.
 
B Bystuga skrev:
Någon som har tankar kring att använda träfiberisolering till en ackumulatortank.
Står tanken i ett ouppvärmt utrymme?
 
B Bystuga skrev:
Någon som har tankar kring att använda träfiberisolering till en ackumulatortank.
Nej, men jag har tänkt tanken. Det bör fungera utmärkt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Står tanken i ett ouppvärmt utrymme?
Pannrum i uthus (traktorgarage bredvid). Kulvert till boningshus
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, men jag har tänkt tanken. Det bör fungera utmärkt.
Funderar på hur träfiber tål 95 grader.
 
Någon som testat att isolera med thermofolie ?
Hitta denna beskrivning

Thermofolie är en vatten-, fukt-, och lufttät isolering bestående av aluminiumfoliebeklädd bubbelplast. Den reflekterar både värme och kyla samtidigt som den är tålig och slitstark. Lägger du den t.ex. som isolering på golvet/marken i ett förtält/campingtält så kan du gå på den utan att lufbubblorna går sönder. Dessutom är den stötdämpande och lämpar sig bra för att skydda ömtåliga saker.

Thermofolien har ett mångsidigt användningsområde:
  • På väggen, bakom radiatorer. (Reflekterar >95% av värmen tillbaka till rummet)
  • Isolera lådor för förvaring av varm eller kall mat.
  • Isolera krukor för att övervintra växter.
  • Isolera golvet i tält.
  • Isolera fönster och dylikt mot kyla eller direkt solljus i husbil / husvagn / båt.
  • Isolera tex. hundkoja eller kaninbur.
  • Som markisolering i torp/krypgrunder för mindre stugor.
Thermofolien är gjord av två yttre skikt som består av MPET (Polyesterfilm med tunna lager av aluminium) Samt ett lager LDPE (Low Density Polyeten) bubbelplast mellan dem. En rulle innehåller ca 5 m² folie. Kan enkelt klippas till önskad storlek med vanlig sax.


 
C
M@ng@n M@ng@n skrev:
Någon som testat att isolera med thermofolie ?
Blir lite dyrt. Ca. 10 000 kr/m³.
Det är lätt att lura sig att tro att dylika material har någon särskild överlägsen isoleringsförmåga som gör att man kan ersätta decimetertjock isolering med en tunn folie, men det är så klart nonsens.
 
Nja 169:- för 5m²
visst är det tunt men om man tänker termos effekten (tänker vilt 🫣)
 
Krilleman
Jag isolerade mina "nakna" tankar med lösull köpt från Hedins.
Byggde en vägg framför såklart.

Dom hade även lösullsspruta som hyrdes ut för att blåsa in allt.

Glöm inte att dra tomrör för temperaturgivare innan isoleringen

Kostade inte speciellt mycket och det blev skitbra!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Den sortens isolering som det skrivs om, Tja klart det isolerar en del, men till en större kostnad än nytta. Bättre då att spika in med skivor ca 20 cm från entank och fylla med lösull i mellanrummet. Då blir det isolering att tala om.
 
C
M@ng@n M@ng@n skrev:
Nja 169:- för 5m²
visst är det tunt men om man tänker termos effekten (tänker vilt 🫣)
169:- för 5m² = 33,80 / m². Tjocklek 3,5 mm = 0,0035 m. 33,80 / 0,0035 = 9 657 kr / m³.

Termos effekten? Hur tänker du då?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.