807 läst ·
2 svar
807 läst
2 svar
Isolationsvärde över grupp - rekommendation
Hej,
(Husägare, villa byggd 1969)
Har för ett par månader sedan bytt jordfelsbrytare då vår gamla inte riktigt hängde med i svängarna och löste ut alltför sent.
Hade givetvis en behörig elektriker här som gjorde jobbet och allt blev ordnat på bästa sätt.
Efter installationen fick vi dock veta att isolationsvärdet över samtliga grupper var 1,10Mohm samt att ifall detta hade varit ett nytt hus så hade de inte fått driftsätta huset. Jag har förstått att värdet på ett nytt hus bör vara minst 2Mohm.
De rekommenderade oss att ta dit elektriker igen för att söka igenom hela huset efter "felet som orsakar denna läckström" samt att detta kunde ta många dagar.
Det hela känns allvarligt förstås, men jag som inte kan detta så bra undrar nu kring era tankar om denna rekommendation. Är det rimligt att satsa på detta "stora" ingrepp per omgående?
(Husägare, villa byggd 1969)
Har för ett par månader sedan bytt jordfelsbrytare då vår gamla inte riktigt hängde med i svängarna och löste ut alltför sent.
Hade givetvis en behörig elektriker här som gjorde jobbet och allt blev ordnat på bästa sätt.
Efter installationen fick vi dock veta att isolationsvärdet över samtliga grupper var 1,10Mohm samt att ifall detta hade varit ett nytt hus så hade de inte fått driftsätta huset. Jag har förstått att värdet på ett nytt hus bör vara minst 2Mohm.
De rekommenderade oss att ta dit elektriker igen för att söka igenom hela huset efter "felet som orsakar denna läckström" samt att detta kunde ta många dagar.
Det hela känns allvarligt förstås, men jag som inte kan detta så bra undrar nu kring era tankar om denna rekommendation. Är det rimligt att satsa på detta "stora" ingrepp per omgående?
Hej Uffe, och tack för det snabba svaret. Vi har en bokad tid med elektrikern i nästa vecka - men jag kände mig osäker på allvaret. Nu känns det bra att de kommer.U Uffe A skrev:
Tack igen.
Klicka här för att svara