27 555 läst ·
12 svar
28k läst
12 svar
isolationsmätning
gått 3 år på el-installation samt en del praktik efter det (10 år sen) men fick jobb i annan branch och har så blivit kvar där men ångrar nu att jag inte fortsatte med el då jag på senare tid tycker att det är så intressant att jag vill lära mig allt inom el-installation och lagar o föreskrifter.Lusläser på nätet , betäller böcker mm.Och jo jag har fundering på o sätta mig i skolbänken igen.:wow:
Har sökt på isolationsprovning men det finns inte alltförmycket om utförandet.Jag vet grunderna och gränsvärden men det verkar som många mäter så att dom kortsluter L1,L2,L3, N och mäter mot jord (efter att ha brutit spänningen givetvis och tagit bort förbindelse mellan PE och N-skenor eller brutit JFB).
Ska man inte även mäta mellan faserna och mellan faser och N?(Då med borkopplad elektronik) eller registreras mista fel vid mätning mot jord då tex skadad isolering på en fas kanske ligger närmare nollan än skyddsjorden i ett vprör? Nån som orkar förklara och kanske gällande kontinutetmätning också?:blushing:
Har sökt på isolationsprovning men det finns inte alltförmycket om utförandet.Jag vet grunderna och gränsvärden men det verkar som många mäter så att dom kortsluter L1,L2,L3, N och mäter mot jord (efter att ha brutit spänningen givetvis och tagit bort förbindelse mellan PE och N-skenor eller brutit JFB).
Ska man inte även mäta mellan faserna och mellan faser och N?(Då med borkopplad elektronik) eller registreras mista fel vid mätning mot jord då tex skadad isolering på en fas kanske ligger närmare nollan än skyddsjorden i ett vprör? Nån som orkar förklara och kanske gällande kontinutetmätning också?:blushing:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du sökt ordentligt på forat. Finns ett flertal trådar om just meggning/isolationsprovning. Bla denna:
http://www.byggahus.se/forum/el/90934-installations-meggning-brytare.html
Det lilla jag vet i din grundfråga är att det inte krävs att man mäter mellan faser och nolla eller fas-fas i en "vanlig installation" men däremot i brandfarliga utrymmen.
http://www.byggahus.se/forum/el/90934-installations-meggning-brytare.html
Det lilla jag vet i din grundfråga är att det inte krävs att man mäter mellan faser och nolla eller fas-fas i en "vanlig installation" men däremot i brandfarliga utrymmen.
Reglerna säger i kapitlet för kontroll före idrifttagning:
Båda mätningar kräver speciella instrument, som du säkert vet, instruktioner brukar följa med instrumenten.
Du mäter helt enkelt att du har tillfredsställande kontakt mellan utsatta delar i anläggningen och inkommande jord.
Båda mätningar kräver speciella instrument, som du säkert vet, instruktioner brukar följa med instrumenten.
Redigerat:
Kontinuitet=ohmmätning av ledare??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Njaa, vid kontinuitetsmätning kontrollerar man att det överhuvudtaget finns kontakt, men inte kvalitén på denna kontakt. Detta är minimikravet vid kontrollen före idrifttagning.
Vid resistansmätning får man ett värde på hur god kontakt det är.
Vid resistansmätning får man ett värde på hur god kontakt det är.
ok. så att köra med summer skulle funka?
Enligt gällande tolkning är det ok med summer, men själv tycker jag att man helst inte ska ligga sämre än kravet på mätström >200mA som gällde tidigare. Man bör ju även kunna ha en uppfattning om mätvärdet som man uppnår.
Undrar hur det tidigare kravet på just 200mA togs fram?
Det vore väl lika bra att mäta med så mycket ström som en grupp är avsäkrad för?
(Om man t.ex. vill mäta med 5-10A ström och vill undvika personfara, men ändå bara mäta med junk som man har i bra-att-ha-lådan så kan man ta bilbatteri eller nätagg som orkar 12V >10A, säkring och 100W billampa och helst två multimetrar, en för att mäta spänningsfallet och en för att mäta strömmen (eftersom strömmen kommer vara beroende av bl.a. spänningsfallet). Kanske inte seriösaste metoden men avsevärt bättre på att visa dålig kontakt än summermätning...).
Det vore väl lika bra att mäta med så mycket ström som en grupp är avsäkrad för?
(Om man t.ex. vill mäta med 5-10A ström och vill undvika personfara, men ändå bara mäta med junk som man har i bra-att-ha-lådan så kan man ta bilbatteri eller nätagg som orkar 12V >10A, säkring och 100W billampa och helst två multimetrar, en för att mäta spänningsfallet och en för att mäta strömmen (eftersom strömmen kommer vara beroende av bl.a. spänningsfallet). Kanske inte seriösaste metoden men avsevärt bättre på att visa dålig kontakt än summermätning...).
alltså , hmm , man måste ju ju köra med väldigt långa testsladdar då man ska mäta uttag som sitter långt ifrån centralen då eller är jag helt dum?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det finns enklare sätt - den provning som görs efter idrifttagning (jordslingeimpedansen (kortslutningsströmmen)).
vad är det för gränsvärdenvärden som gäller vid resistansmätning då?
ähh , glöm frågan ,hittade en tråd om det här.Som jag uppfattat det så är en kontinuitetmätning en "förfinad" och noggranare resistansmätning?
Klicka här för att svara
