När man meggar en nyinstallation, gör man det med lamp brytarna inkopplade och påslagna för att få hela vägen till lamputtaget?

Finns det inte några risker med det, det kan ju vara så att brytaren är av och så blir tändtråden inte meggad? Brukar man kontrollmäta för att dubbelkolla att brytaren är till eller utgår man att knappen är rättkopplad/ rätt svängd?

En annan grej, jag läste nånstans att elektrikerna normalt meggar allt med en mätning genom att koppla ihop alla faserna i centralen samt separerar jord och nolla för att sen, om det visar lågt, mäta en och en tills felet hittas.

Är detta ett normalt förfarings sätt?

Jag har uppfattat det som att elektrikern mäter direkt från resp. fasskena mot nolla resp, skyddsjord. För att kunna gör det så kopplar de isär skyddsjord och nolla i centralen. Det är en direkt livsfarlig åtgärd om man inte vet exakt vad man håller på med (och det inkluderar en total kunskap om trefas teori), och som hempulare skall man under inga omständigheter göra en sådan isärkoppling (slår man på spänningen och har glömt koppla ihop igen så får du 400V i vissa väggutag, mycket stor brandrisk), finns fler faror.

i en nyinstallation kan man isolationsmäta (megga) mellan faserna till jord och nolla, men i en befintlig installation där en massa förbrukare är inkopplade så lägger man ihop fas/erna med nollan och meggar till jord, i annat fall finns risk att man skjuter sönder någon förbrukare som är inkopplad

I vanlig hemmiljö lär det väl inte vara så svårt att se till så att alla lampor är tända innan man slår av huvudbrytaren och rycker huvudsäkringarna (rekommenderas) innan man plockar bort lampor lysrörsarmaturer etc före mätningen.
I verkstadsmiljöer med t ex kontaktorer så lär det dock bli lite trixigare att se till att få med allt från central så då får man nog megga från olika kopplingspunkter med.

Rörande varningar så är det nog ofta som så att om folk undrar om vissa saker så har de oftast inte tillräckliga kunskaper för att utföra detta. Precis som hempularen skriver så skall man vara helt (läs jäkligt) säker på vad man pysslar med innan man börjar rota i centraler på sätt som krävs här.

Ja svaret var menat mot ursprungsinlägget och inte emot pellefants.

/Kent

om det sitter dimmers av mer avancerad typ som tex touch så brukar jag koppla ur dom eller som sagt lägga ihop fas å nolla...

Jag glömde säga att det är en nyinstallation. Man måste megga före man kopplar på strömmen.

Jag tolkar svaren som att elektrikern vid nyinstallation meggar när allt är inkopplat och klart. Han går först runt och tänder alla lampor (med risk för att göra fel eftersom det inte finns nått som lyser än) och kopplar ur elektroniska dimrar och trafosar och sen meggar han i centralen mellan faser och nolla och mot jord. Är det ok så meggar han sedan mellan dimrar/trafosar och lamp uttagen.

Tycker ni mitt påstående verkar riktigt?

Eller missförstod jag möjligen ang. elektroniken, kopplar man ihop fas och nolla så blir potentialen lika så då kan inte elektroniken ta skada...?

:)

Redigerat:
hempularen skrev:
Joch det inkluderar en total kunskap om trefas teori
Lite ot men jag betvivlar starkt att en vanlig installations elektriker har en total kunskap om trefas teori. Det kan du väl säkert hålla med om. Men jag förstår din poäng.
:)

Det skall de ha om de inte sovit på lektionerna. Total kanske är att ta i, om man med det börja blanda in övetoner från induktionsugnar på stålverken osv.

Jag har personligen varit med om effektetrna av en yrkesverksam elmontör som hade sovit sig igenom den lektionen (eller varför han nu inte hade en aning om att det kunde vara farligt att glömma koppla in PEN ledaren), all el i 32 lägenheter brann upp, dock inte värre än så, ingen brand.

hempularen skrev:
Total kanske är att ta i,
Jo, det var väl "total" jag fastnade på. :)

jakim skrev:
När man meggar en nyinstallation, gör man det med lamp brytarna inkopplade och påslagna för att få hela vägen till lamputtaget?

Finns det inte några risker med det, det kan ju vara så att brytaren är av och så blir tändtråden inte meggad? Brukar man kontrollmäta för att dubbelkolla att brytaren är till eller utgår man att knappen är rättkopplad/ rätt svängd?

En annan grej, jag läste nånstans att elektrikerna normalt meggar allt med en mätning genom att koppla ihop alla faserna i centralen samt separerar jord och nolla för att sen, om det visar lågt, mäta en och en tills felet hittas.

Är detta ett normalt förfarings sätt?
Numera gör man som du säger - kopplar ihop alla faser samt nolla och mäter till jord med en enda mätning.

om det är möjligt så kan man även mäta mellan faser och mellan faser och nolla ifall det skulle finnas ett isolationsfel där

Väcker liv i den här tråden igen..

Planerar att isolationstesta en av mina befintliga anläggningar (normcentral med tre JFB och en brandskyddsautomat), och tänkte gå tillväga så här:

1. Huvudsäkringarna i fickan.
2. Huvudbrytaren AV och blockerad.
3. Kontrollmät att det inte finns spänning.
4. Kontrollmät igen.;)
5. Kortslut alla faserna efter brytaren till inkommande PEN.
6. Koppla loss PE-skenan från PEN-ledaren.
7. Mät med 500 V mot en jordskenan.
8. felsök.. :D

Har jag missat något, behövs det tex någon ytterligare åtgärd för att skydda jordfelsbrytarna?
Givetvis så kopplar jag ur så många apparater som möjligt innan mätningen.

mycke_nu skrev:
Väcker liv i den här tråden igen..

Planerar att isolationstesta en av mina befintliga anläggningar (normcentral med tre JFB och en brandskyddsautomat), och tänkte gå tillväga så här:.
Så, du har alltså fått din Fluke;).

mycke_nu skrev:
5. Kortslut alla faserna efter brytaren till inkommande PEN.
6. Koppla loss PE-skenan från PEN-ledaren.
7. Mät med 500 V mot en jordskenan.
Jag antar att du kortsluter för att eliminera eventuella kvarstående potentialer, men sen ska väl PEN vara bortkopplad och så mäter du faserna tillsammans med neutralledare/-skenan mot jordskenan?
Jag kan ju inte alls det här, så någon annan kanske får klargöra...

Jag tror att du menar rätt men skriver fel. Att koppla bort PEN ledaren gör inte till eller från. Det är att separera PEN och nolla som gäller, borde räscka att slå av jordfelsbrytaren.

Men jag skulle vilja lägga till ett säkerhetsmoment. När du mäter för att kontollera att strömmen verkligen är bruten så bör man först testa mätinstrumentet. Dvs mät på något med spänning först. Därefter på den brutna kretsen.

En kollega som hempulade missade den detaljen, använde inte sitt vanliga instrument så han var ovan vid instrumentet och hade dessutom inte sina glasögon inom räckhåll (blev felinställt instrument). Slutade med ambulans till Huddinge sjukhus (han blev medvetslös). Lite ironiskt är att det är han som är mätguru i vårt labb här, han rattar dagligen en instrumentpark för några tiotals miljoner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.