372 läst ·
5 svar
372 läst
5 svar
Cyklon i kombination med vanlig inomhusdammsugare
Sitter i planeringsfasen av att bygga ett cyklonsystem till min lilla snickarverkstad. Jag tänker använda en bra inomhusdammsugare av den enkla anledningen att den är över. Tanken är att bygga in detta stationärt. Problemet blir då hur jag ska sätta på dammsugaren. Jag tänker inte att jag ska behöva trycka på knappen varje gång (ej enkelt att komma åt). Min tanke är att dra fram en extern brytare på arbetsplatsen… men detta kommer inte funka med en vanlig dammsugare? För så fort man bryter strömmen behöver man trycka på knappen på dammsugaren igen?
Finns det någon enkel lösning på problemet? Jag vet att grovdammsugare ofta har autostart och fast vippknapp för detta. Men vill som sagt använda en vanlig dammsugare
Finns det någon enkel lösning på problemet? Jag vet att grovdammsugare ofta har autostart och fast vippknapp för detta. Men vill som sagt använda en vanlig dammsugare
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Dett går bra att koppla bort den gamla brytaren och sen sätta en brytare på kabeln istället.k_per skrev:
Sitter i planeringsfasen av att bygga ett cyklonsystem till min lilla snickarverkstad. Jag tänker använda en bra inomhusdammsugare av den enkla anledningen att den är över. Tanken är att bygga in detta stationärt. Problemet blir då hur jag ska sätta på dammsugaren. Jag tänker inte att jag ska behöva trycka på knappen varje gång (ej enkelt att komma åt). Min tanke är att dra fram en extern brytare på arbetsplatsen… men detta kommer inte funka med en vanlig dammsugare? För så fort man bryter strömmen behöver man trycka på knappen på dammsugaren igen?
Japp, jag tänkte använda en vanlig innedammsugare. Den har ingen vippbrytare… utan någon form nollspänningsbrytareAlfredo skrev:
Det handlar om en (gammal?) hushållsdammsugare som blivit över; det låter som att eventuella garantier har gått ut, eller…k_per skrev:
Att koppla förbi dammsugarens strömbrytare är nog ungefär lika eller mindre jobbigt och mindre kostsamt jämfört med någon alternativ operation.
Gör du det så kan du ha dammsugaren i ”på-läge” och starta den med exempelvis en Nexa-plugg med fjärrkontroll. Har det själv så i verkstaden (gammal centraldammsugare som betjänar vissa maskiner) och det är helt ostörigt.
En annan tanke är att du pratar om ett utsugssystem — då behöver du utsugsspjäll för varje maskin du ansluter och måste öppna och stänga dem separat om du inte satsar på automatik. (Vilket du nog inte vill… $$$.) En bra början är enkel och billig fjärrstyrning av dammsugaren.
Lycka till med dammhanteringen!
//Ronnie
Klicka här för att svara