1 388 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Isklump i värmepumpen
Till vårt nybyggda hus, som vi har bott i en månad, kom idag två ventilationskontrollanter för att göra provtryckning etc. När de öppnade värmepumpen (vilket vi inte har gjort tidigare) upptäckte de att pumpen inte var komplett. Det saknades fläkt, och täckkåpa, tätningslister var inte heller på plats.
Det såg helt enkelt ut så här i pumpen:
En fet isklump runt kompressorn. Vi har alltså i en månads tid inte haft någon ventilation överhuvudtaget.
Vi hoppas att konstruktören går med på att byta apparaten som uppenbarligen skickats från fabrik inkomplett.
Hade ni gjort en fuktmätning i huset om ni var jag eller tror ni att risken är låg?
Det såg helt enkelt ut så här i pumpen:
En fet isklump runt kompressorn. Vi har alltså i en månads tid inte haft någon ventilation överhuvudtaget.
Vi hoppas att konstruktören går med på att byta apparaten som uppenbarligen skickats från fabrik inkomplett.
Hade ni gjort en fuktmätning i huset om ni var jag eller tror ni att risken är låg?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Måste bara undra vem som installerat denna?
Installatören skall injustera luftflöde och överlämna protokoll, är detta gjort?
Risken är att tillverkaren bara kommer skicka en fläkt och lucka.
Problemet kan va att kompressorn tagit skada.
Angående fukten, har du haft mycket kondens på fönster t.ex. skulle jag tagit en liten extra fuktkoll.
Nu är det som tur är inte vintern då kondensrisken är högre.
Installatören skall injustera luftflöde och överlämna protokoll, är detta gjort?
Risken är att tillverkaren bara kommer skicka en fläkt och lucka.
Problemet kan va att kompressorn tagit skada.
Angående fukten, har du haft mycket kondens på fönster t.ex. skulle jag tagit en liten extra fuktkoll.
Nu är det som tur är inte vintern då kondensrisken är högre.
Hej och tack för svar.
Enteprenören för husbygget har installerat och det var när inspektion av separat servicefirma skulle utföras som isklumpen upptäcktes.
Så nej, provtryckning eller injustering har inte gjorts. Fläkt och andra delar har beställts, och Nibe säger själva (så klart) att maskinen inte borde ha tagit någon skada.
Om kondensatorn tagit skada, hur märker man att den inte fungerar längre? Vad är det värsta som kan hända?
Det är ett klassiskt exempel där entreprenören och tillverkaren skyller på varandra. Kul...
Enteprenören för husbygget har installerat och det var när inspektion av separat servicefirma skulle utföras som isklumpen upptäcktes.
Så nej, provtryckning eller injustering har inte gjorts. Fläkt och andra delar har beställts, och Nibe säger själva (så klart) att maskinen inte borde ha tagit någon skada.
Om kondensatorn tagit skada, hur märker man att den inte fungerar längre? Vad är det värsta som kan hända?
Det är ett klassiskt exempel där entreprenören och tillverkaren skyller på varandra. Kul...
Riktigt illa. Klar risk att förångarpaketet har skadats av all kompakt is. När kylmediat läcker ut beror det ofta på skadad förångare och då syns det normalt svart olje smuts på eller under förångaren. Förkortad livslängd om inte redan sprucken. Skulle kräva ny förångare inkl montering av Nibe förutom de delar som saknas.
Nu har jag inte koll på dina prylar, men rimligen borde det vara förångaren som fått all is på sig. När isen smält tittar du efter synliga deformationer. Har ingenting böjts av isen borde det inte vara någon fara. Det värsta som kan hända är att isen när den frusit på har tryckt sönder förångaren så att kylmediet läcker ut. Kompressorn kan ha fått några extra gångtimmar, men det borde inte vara kritiskt. För egen del hade jag inte oroat mig för fukten i huset.
Erik
Erik
Märkligt att de inte märkte att fläkten saknades. Vred de bara på strömbrytaren och stack? Jag brukar alltid göra en funktionskontroll och kolla så att allt är ok, även om en ventilationsfirma senare kommer och justerar in luftflödet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bosch Värmepumpens utedel
Vatten & Avlopp -
Byte av kompressor eller hela Frånluftsvärmepumpen?
Värme allmänt -
Höjer värmepumpens verkningsgrad med solfångare – men varför har inte fler vågat satsa?
Artikelkommentarer -
Utedelen på luftvatten-värmepumpen inte igång av sig själv
Värmepumpar -
Bästa luftvärmepumpen – så väljer du rätt luft/luft-värmepump “bäst i test”
Artikelkommentarer