F
Ja som vanligt får man ju överväga kostnad, effektivitet, underhåll med mera. I vårt lilla hus klarar vi oss på 7000kwh per år med en luftvatten och vanlig frånluft. Visst hade det varit trevligt att sänka det ännu mer men det blir ingen ekonomi i det, återbetalningstiden blir orimligt lång. Sen kan man ju göra det för att det är kul men det är en annan femma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag stötte på en liknande lösning för 7 år sen där man kopplade solfångare till en jordvärmesslinga med värmepump. Har för mig att solfångarna värmer köldbäraren innan den leds tillbaka ner i jorden eller berget om det är bergvärme. På så vis behövs inget eget lager i marken under huset så som jag förstod exemplet i artikeln. Eftersom köldbäraren arbetar i låga temperaturer kan solfångaren bidra i väldigt hög utsträckning även under vinterhalvåret. Egentligen en ganska enkel lösning men som tydligen inte verkar ha slagit igenom.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M
Idag är det vettigare att köpa solceller med inbyggd kylslinga och låta den värma borrhålet på sommaren det ger högre verkningsgrad på solcellerna och förhoppningsvis stannar något av värmen kvar i marken till vintern. På vintern förvärmer man vätskan från borran genom solcellerna, man behöver inte öka temperaturen vidare mycket för att copvärdet skall öka rejält.

Sedan så får man ju räkna på opm det är lönt med alla slangar och styrutrustning som behövs.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Man kan också värma marken med solpanelernas överskottsenergi. Då krävs ingen inkoppling till elnätet för produktionen.
 
Själv har jag 6m2 solfångare som värmer marken via markkollektorn.
Har funkat bra i 25 års tid, sänkte förbrukningen med, vad jag kan minnas, ca 3000kWh per år.
Har för kort kollektor och silt i marken så det är inget vidare för jordvärme.
Men lösningen lagrar såpass med energi så det inte blir minusgrader på inkommande brine på hela vintern, kanske under en lång period med sträng kyla.
Nu har all automatik slutat fungera så kör det manuellt med timer på cirkulationspumpen.
Men kan rekommendera en såpass enkel lösning för att rejält höja verkningsgraden på värmepumpen.
 
  • Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
Om det vore så magiskt skulle såklart företagerbjuda det.

Menuppfinnarjockar visar sällan hela historien som underhåll, teknisk livslängd och totalkostnad för livslängden.

Världen ”blockerar”inte superlösningar. Kapitalismen gör ju snarare att lösningar dom fungerar ofta spridef sig snabbt.

Nu solfångare. Förr var det ”små vindkraftverk på taket”

Det här känns mer som en annons
 
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Ackumulatortank och solfångare är en lite mobbad lösning tyvärr. För många av de hus som installerat solceller skulle nog solfångare, i alla fall delvis och särskilt för de med brist på takyta, varit en rimligare investering.

Det känns inte som att artikelns lösning går att bedöma riktigt utan att veta hur mycket "värmestenen" under huset kostar.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
C
Problemet är, som vanligt, att solen lyser som minst när värmen behövs som mest.
Det är suveränt vid fastbränsleeldning då man som bonus slipper elda för varmvatten på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Någon måste vara först med nya lösningar, kul att det provas, ibland blir det fullträff och börjar användas stort
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är väl ingen ny lösning direkt och klart vettigt. Men stor ackumulatortank kostar extra och tillför komplexitet. Ett bergvärmesystem är ju enkelt och gör 90% av jobbet. Det roliga är att man med solvärme faktiskt kan klara sig utan värmepumpen sommartid då solen räcker till för att även värma varmvattnet. Kollektorslingor under solceller är väl lite av en win-win?

Faktiska kostnader, storlekar och verkningsgrader måste upp på bordet.

Vore kul om det bara krävs en cirkulationspump sommartid. Om ens det?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag var nyfiken på ASES till vårt hus som ska byggas. Efter några försök fick jag tag i Norconsult som gjorde klart att de inte levererar lösningen till privatpersoner.
 
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan också värma marken med solpanelernas överskottsenergi. Då krävs ingen inkoppling till elnätet för produktionen.
Att värma marken verkar vara rät oigenomtänkt då värmeenergin bara diffunderar bort. Undrar om man ens får tillbaka 10% av den värmeenergin man pumpar ned.
Då är det effektivare (och dyrare) att ha ett välavgränsad reservoir som man värmer sommartid för att tömma vintertid. Man kan dock inte spara mycket värme där heller.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Att värma marken verkar vara rät oigenomtänkt då värmeenergin bara diffunderar bort. Undrar om man ens får tillbaka 10% av den värmeenergin man pumpar ned.
Då är det effektivare (och dyrare) att ha ett välavgränsad reservoir som man värmer sommartid för att tömma vintertid. Man kan dock inte spara mycket värme där heller.
Ursäkta mitt slarviga språk (eller om det var en autocorrect som ställde till det, jag vet inte hur det blev så fel), jag menade att man skulle värma ett marklager direkt med solpanelerna. Om sedan lagret ligger i en éxtra källarvåning i huset (som en del verkar göra) eller om det ligger i en dränerad isolerad grav ute på tomten (som jag sett andra göra), det är sedan en sekundär fråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi renoverade vår hus 350 m2 bättre än reglerna var 2011 (bor i 🇩🇪) bättre än nybyggd standard. Vi satte in en större bergvärme pump (Thermia) än rekommenderat, en 840 l ackumulator tank med värmeslinga för förvärmning av varmvatten, 16 m2 solfångare för varmvatten o värme, borrade 220 m, monterade Wilo Pico shuntar som styrdes automatiskt, förbereder för att värma borrhålet om det skulle behövas. Vi investerade mycket mer än alla rekommenderade
Varför gjorde jag detta el är dyrt i 🇩🇪 och fick bidrag. På 7 år var all kostnad intjänade och nu har vi i snitt 3000 kWh om året i värmekostnader. Nu kommer vissa skriva ni bor i 🇩🇪 och det är varmare där 🤔 men vi gick ner från 61000 kWh till 3000 kWh i bara värme kostnader om man jämför före och efter renovering. Vi har oxå en separerat elmätare för v-pumpen och en för vanlig el.
Ibland måste man investera lite mer för att spara en ackumulator tank och nya shuntar är ett enkelt sätt att spara på sikt. Med en ackumulator tank får man inte så många start och stopp.
En automatisk reglerbar värmepump hjälper också mycket.
Hoppas det hjälper någon att fundera på hur man kan effektivisera värme kostnaderna på lång sikt.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.