1 730 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Is utanpå rör till köksfläkt
Har nyss isolerat och plastat övervåningen på vår 1,5 plan villa. Har dock ett problem och det är röret till köksfläkten.
Röret går ca 1m på den varma sidan sedan genom plasten och isoleringen och vidare ut genom taket.
Har isolerat röret på den varma sidan med nät. Fick för mig att kontrollera lite och öppnade isoleringen.. där va den tunn hinna is på röret.
Ska sägas att det är ca 12 minus ute och ca 20 grader på övervåningen.
Röret är kallt och jag tror kallrasskyddet sitter längre ner i fläkten.
Har ni någon tips på lösning för att bli av med isen?
Röret går ca 1m på den varma sidan sedan genom plasten och isoleringen och vidare ut genom taket.
Har isolerat röret på den varma sidan med nät. Fick för mig att kontrollera lite och öppnade isoleringen.. där va den tunn hinna is på röret.
Ska sägas att det är ca 12 minus ute och ca 20 grader på övervåningen.
Röret är kallt och jag tror kallrasskyddet sitter längre ner i fläkten.
Har ni någon tips på lösning för att bli av med isen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är frånluftvärmesystem, med frånluftventiler i taket och tilluft i väggarna.S skutten11 skrev:
Lite drar det väl, men inga mängder.
Troligtvis går det lite baklänges ner i röret och eftersom det inte är långt ner utan i närheten av taket så kommer det att kyla röret med kondens på utsidan som följd
Om du provar att sätta fläkten på lägsta fart efter att du konstaterat is och den försvinner så har du orsaken där , vad som finns i kallrasskydd som tätar 100% vet jag inte
Kan nog bli kondens även om det är tvärtätt i röret , kallt går nedåt varmt går uppåt
Det är ett ventrör , kanske isolera med difftät närmast röret och brandhärdigt utanför , kan bli lite tjockt , hoppas det får plats
Om du provar att sätta fläkten på lägsta fart efter att du konstaterat is och den försvinner så har du orsaken där , vad som finns i kallrasskydd som tätar 100% vet jag inte
Kan nog bli kondens även om det är tvärtätt i röret , kallt går nedåt varmt går uppåt
Det är ett ventrör , kanske isolera med difftät närmast röret och brandhärdigt utanför , kan bli lite tjockt , hoppas det får plats
Ok, ska testa. Skulle de va möjligt att linda in röret i ångspärrplast, samma som jag använt på övrig isolering. Tejpa detta och sedan klä med isolering?
Kommer inte åt röret i golvet, vet ej om det är is där med. Men det kanske hjälper lite.
Utrymmet där röret går kommer bli kattbind och förmodligen inte ha direkt innetemperatur när allt är klart, så det kanske blir lite bättre då också. Tänkte på om tempskillanden utanför och i röret inte är blir stor sedan.
Kommer inte åt röret i golvet, vet ej om det är is där med. Men det kanske hjälper lite.
Utrymmet där röret går kommer bli kattbind och förmodligen inte ha direkt innetemperatur när allt är klart, så det kanske blir lite bättre då också. Tänkte på om tempskillanden utanför och i röret inte är blir stor sedan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden