Det är på leverantörens inrådan vi har kopplat den efter router.AndersS skrev:
Det är samma leverantör (bredband2), men det är samtidigt två upphandlingar. Jag tolkar det som att man skulle kunna köpa telelösningen från bb2 utan att ha de som bredbandsleverantör. Teledosan ingår i avtalet och skickas från bb2.AndersS skrev:
Om man kopplar den efter er egen router så kan inte leverantören ge några garantier för funktion, åtminstone som jag tolkar det. Kör man annan trafik så lär den blandas med IP-telefonin i routern.
Och att koppla den över annan leverantör ger samma resultat, kvaliten blir vad den blir.
Så det kan fungera alldeles utmärkt eller det kan strula, men så blir det med den lösning som du beskriver.
Jag har sett andra lösningar från andra operatörer, via fiber, där operatören även levererar en switch för att kunna hantera olika tjänster och kvalite.
Edit; Kollade lite snabbt på Bredband2 och det är som du beskriver, det är en "går det så går det IP-telefonitjänst". Kör man streaming, filladdning, surfar, etc, samtidigt som man ringer så blir det som det blir utifrån hur mycket man belastar router och sin kapacitet till Internet.
Och att koppla den över annan leverantör ger samma resultat, kvaliten blir vad den blir.
Så det kan fungera alldeles utmärkt eller det kan strula, men så blir det med den lösning som du beskriver.
Jag har sett andra lösningar från andra operatörer, via fiber, där operatören även levererar en switch för att kunna hantera olika tjänster och kvalite.
Edit; Kollade lite snabbt på Bredband2 och det är som du beskriver, det är en "går det så går det IP-telefonitjänst". Kör man streaming, filladdning, surfar, etc, samtidigt som man ringer så blir det som det blir utifrån hur mycket man belastar router och sin kapacitet till Internet.
Redigerat:
Samtidigt går ju IP-telefoni på specifika portar och leverantören SKA dedikera trafiken i sina system för den om de ska erbjuda IP-telefoni. Annars räcker det att några kunder sitter och tankar torrents och tittar på YouTube för att fylla bandbredden i deras lokala nät.
Visst kan det vara så i det här fallet att 10 mbit utnyttjas maximalt åt båda hållen, så att routern inte klarar av att prioritera trafiken hemma hos Svärmor - men det ser jag som orimligt, speciellt om detta sker ofta.
Visst kan det vara så i det här fallet att 10 mbit utnyttjas maximalt åt båda hållen, så att routern inte klarar av att prioritera trafiken hemma hos Svärmor - men det ser jag som orimligt, speciellt om detta sker ofta.
Men denna tjänsten bygger inte på några kapacitetsgarantier eller kvalite. Om du läser på Bredband2 så kan du plocka med dig IP-telefoniboxen vart som helst i världen bara du har tillgång till Internet.Micke64 skrev:Samtidigt går ju IP-telefoni på specifika portar och leverantören SKA dedikera trafiken i sina system för den om de ska erbjuda IP-telefoni. Annars räcker det att några kunder sitter och tankar torrents och tittar på YouTube för att fylla bandbredden i deras lokala nät.
Visst kan det vara så i det här fallet att 10 mbit utnyttjas maximalt åt båda hållen, så att routern inte klarar av att prioritera trafiken hemma hos Svärmor - men det ser jag som orimligt, speciellt om detta sker ofta.
Nu gissar jag, men jag kan inte tänka mig att de har någon trafikprioritering då de överlämnar via en fiberkonverter och sedan kan man ansluta IP-telefoniburken var som helst i det egna LAnet bara man öppnar de rätta portarna på vägen, t.ex. i routen.Micke64 skrev:
Vill du bygga med kvalitetskontroll, prioritering, så skulle t.ex. satt en switch/router efter fiberkonvertern som kan hantera VLAN och separerat via olika VLAN, men det kostar pengar.
Allt kostar pengar, min router klarar QOS, VLAN osv och den kostade typ 450kr.AndersS skrev:Nu gissar jag, men jag kan inte tänka mig att de har någon trafikprioritering då de överlämnar via en fiberkonverter och sedan kan man ansluta IP-telefoniburken var som helst i det egna LAnet bara man öppnar de rätta portarna på vägen, t.ex. i routen.
Vill du bygga med kvalitetskontroll, prioritering, så skulle t.ex. satt en switch/router efter fiberkonvertern som kan hantera VLAN och separerat via olika VLAN, men det kostar pengar.
Men. det behövs inte om du har 10mbit i båda riktningarna - felet måste vara i nätet för tanten lär väl inte sitta och suga bandbredd i många trådar så att hon fyller linan, eller?
Alltså, QOS och annan prioriteringsteknik behövs bara om det finns en flaskhals där paketen (datat) behöver prioriteras. Istället för normal FIFO (first in first out) så skickas prioriterade paket först i kön. Men för att det ska fungera måste det ju finnas en kö (dvs ingen mer bandbredd att tillgå).
Redigerat av moderator:
Det är ju vad jag skriver, problemet är ju att det är en "går det så går det tjänst". som är helt frikopplad från bredbandstjänsten även om den levereras från Bredband2.Micke64 skrev:Allt kostar pengar, min router klarar QOS, VLAN osv och den kostade typ 450kr.
Men. det behövs inte om du har 10mbit i båda riktningarna - felet måste vara i nätet för tanten lär väl inte sitta och suga bandbredd i många trådar så att hon fyller linan, eller?
Alltså, QOS och annan prioriteringsteknik behövs bara om det finns en flaskhals där paketen (datat) behöver prioriteras. Istället för normal FIFO (first in first out) så skickas prioriterade paket först i kön. Men för att det ska fungera måste det ju finnas en kö (dvs ingen mer bandbredd att tillgå).
Vitsen med att leverera en switch/router är att den agerar tillsammans med nättjänsten, dvs du kan sätta QoS även på trafiken till och från "nätet" och även hela vägen genom transportnätet.
Vi har ingen aning om hur accessnättet för fiber ser ut där ts svärmor har sin fiberanslutning och hur man sedan aggregerar trafik.
Om sedan svärmor är tant eller ej vi vi ju inte. eller om jag är farbror som varit med och utvecklat IP-nät och de bredbandslösningar som finns idag, man vet ju aldrig vilka som har en CCIE certifiering
Nä, min poäng är väl densamma egentligen, fortfarande BB2 som erbjuder en lite för svag tjänst då de inte har säkrat upp trafiken till sina kunder.
Ps, sen funkar ju SIP på mobilen, och det brukar inte vara några problem med kvaliteten för mig. Det kan vara routern som inte är bra eller rätt inställd. Börja med att stänga av allt, tex SPI. I vissa fall kan små hemmaroutrar inte ha tillräckligt med proessorkraft för att orka med paketfilter, mm.
Ps, sen funkar ju SIP på mobilen, och det brukar inte vara några problem med kvaliteten för mig. Det kan vara routern som inte är bra eller rätt inställd. Börja med att stänga av allt, tex SPI. I vissa fall kan små hemmaroutrar inte ha tillräckligt med proessorkraft för att orka med paketfilter, mm.
Redigerat av moderator:
Det finns en massa små detaljer som kan krångla när det gäller IP-telefoni. Portproblem, timeouter etc.
Det gäller alltså att försöka felsöka och se var problemet är. Att det funkar när sakerna är kopplade på ett sätt men inte ett annat kan ju bero på att det är tillfälligt fel när det inte fungerar.
Det kan också vara så att routern har en inbyggd "SIP helper" som är buggig.
Det gäller alltså att försöka felsöka och se var problemet är. Att det funkar när sakerna är kopplade på ett sätt men inte ett annat kan ju bero på att det är tillfälligt fel när det inte fungerar.
Det kan också vara så att routern har en inbyggd "SIP helper" som är buggig.
Är orsaken pris, eller finns det andra orsaker som "problem" med levererad tjänst, liknande tråden?nimhed skrev:
Portproblem brukar normalt resultera i att antingen fungerar det eller inte i en enkel privatlösning, ytterst sällan att felen uppstår "ibland" som du har beskrivit i tråden.
Det är ju sant. Nu har det ganska länge varit att hon kan ringa ut men ingen kan ringa in. När jag var där och kopplade in fungerade allt bra, men typ senare under samma dag övergick det till att fungera på detta sätt. Vet ej om hon har fast eller dynamiskt ip. Annars skulle en hypotes kunna vara att det fungerar tills hon tilldelas ett nytt ip?
Det kollektiva avtalet innebär 100/100 + telefoni som hon betalar via avgiften i vilket fall, så en "no brainer" där
Det kollektiva avtalet innebär 100/100 + telefoni som hon betalar via avgiften i vilket fall, så en "no brainer" där
När man felsöker SIP så kan man inte hålla sig på så grov nivå som att "det går att ringa ut men inte in". Detta eftersom singallering (d.v.s. själva uppkopplingen av samtalet) görs på ett sätt (tcp på port 5060 normalt) och själva ljudet skickas på ett annat sätt (udp på höga portar).
Man måste alltså titta mer i detalj på vad som sker. Får den som ringer in "påringt" eller spärrton? Ringer det i telefonen men inget ljud när man svarar eller är telefonen helt tyst?
Om telefonboxen använder uPNP så kan det hända att det blir timeout så den reserverade porten släpps, det kan behövas slås på "keep alive-paket" eller ställas kortare tid för omregistrering (det verkar vara kutym att köra 180 sekunder, men routern kanske släpper porten efter 120 sekunder så då får man ställa ner tiden på telefonboxen).
Tittar man på operatörer som är "gamla" när det gäller IP-telefoni så har de ofta tydliga guider för vad som fungerar och inte, de har ofta en STUN-server etc.
Man bör alltså börja med att kontakta telefonoperatören och fråga: Vilka kriterier måste vara uppfyllda för att telefonin ska fungera? Kan boxen sitta bakom en router? Behöver portar i såna fall öppnas? Stödjer boxen uPNP?
Man måste alltså titta mer i detalj på vad som sker. Får den som ringer in "påringt" eller spärrton? Ringer det i telefonen men inget ljud när man svarar eller är telefonen helt tyst?
Om telefonboxen använder uPNP så kan det hända att det blir timeout så den reserverade porten släpps, det kan behövas slås på "keep alive-paket" eller ställas kortare tid för omregistrering (det verkar vara kutym att köra 180 sekunder, men routern kanske släpper porten efter 120 sekunder så då får man ställa ner tiden på telefonboxen).
Tittar man på operatörer som är "gamla" när det gäller IP-telefoni så har de ofta tydliga guider för vad som fungerar och inte, de har ofta en STUN-server etc.
Man bör alltså börja med att kontakta telefonoperatören och fråga: Vilka kriterier måste vara uppfyllda för att telefonin ska fungera? Kan boxen sitta bakom en router? Behöver portar i såna fall öppnas? Stödjer boxen uPNP?
Klicka här för att svara