Hej
Jag har ett ganska slött dsl från bredbandsbolaget (typ 12 Mbit/s ner 1,5 Mbit upp) med tillhörande iptelefonilösning
Svärmor har fiber (10/10) från bredband2 med iptelefoni från den samma.
Mitt fungerar, i mitt tycke, utmärkt. Svärmors suger.
Det slutar fungera stundtals. Senaste är att hon kan ringa ut men ingen kan ringa in. Dålig samtalskvalité.
Skillnader: Min teledosa är integrerad med modemet, svärmors är en egen dosa som dessutom placeras efter router.
Min gissning är att min telefoni får en egen public ip-adress och av den anledningen fungerar bättre.
Finns här några med liknande erfarenheter?
Svärmor har på sin fiberkonverter endast en port aktiverad, så jag gissar att hon måste ha en lösning liknande den hon har idag (med teledosa efter router). Tips på teleleverantör?
Jag har ett ganska slött dsl från bredbandsbolaget (typ 12 Mbit/s ner 1,5 Mbit upp) med tillhörande iptelefonilösning
Svärmor har fiber (10/10) från bredband2 med iptelefoni från den samma.
Mitt fungerar, i mitt tycke, utmärkt. Svärmors suger.
Det slutar fungera stundtals. Senaste är att hon kan ringa ut men ingen kan ringa in. Dålig samtalskvalité.
Skillnader: Min teledosa är integrerad med modemet, svärmors är en egen dosa som dessutom placeras efter router.
Min gissning är att min telefoni får en egen public ip-adress och av den anledningen fungerar bättre.
Finns här några med liknande erfarenheter?
Svärmor har på sin fiberkonverter endast en port aktiverad, så jag gissar att hon måste ha en lösning liknande den hon har idag (med teledosa efter router). Tips på teleleverantör?
Har inget med vilken typ av IP-adress som används. Skulle tro att det beror på hur din svärmors leverantör byggt prioritering och hur lösningen för IP-telefoni är designad, men även vilka produkter de använder.
Leverantören ska beskriva hur IP-telefoniutrustningen ska kopplas in utifrån hur deras lösning är gjord.
Vem har installerat och ansvarar för routern, dvs även konfigurering av den?
Vissa leverantörer kräver att deras lösningar med Internet/IPTV/IPtelefoni beställs tillsammans med en "switch/routertjänst" för att kunna garantera funktionalitet och de bygger lösningen med VLAN för att kunna hantera prioritering.
Leverantören ska beskriva hur IP-telefoniutrustningen ska kopplas in utifrån hur deras lösning är gjord.
Vissa leverantörer kräver att deras lösningar med Internet/IPTV/IPtelefoni beställs tillsammans med en "switch/routertjänst" för att kunna garantera funktionalitet och de bygger lösningen med VLAN för att kunna hantera prioritering.
Det är ju den dosan hon har. Men det är inte (enligt supporten) en in och en utgång, utan två val. Typ publikt ip kopplas till den blåa, internt till den gula. När vi kopplar till den blåa fungerar det, men då har vi istället ingen port kvar för routern. Så vi har kopplar gul till routern och då fungerade det ett tag (dåligt samtalskvalité från början)vilpi skrev:
Jag får väl stå som ansvarig för routerkonf. Då det är fiber finns det ju inte riktigt den där multi-kombo-komponenten (modem/router/switch/trådlös accesspunkt/teledosa)som leverantören ansvarar för, utan helt enkelt en rj45 att göra vad du vill med.AndersS skrev:Har inget med vilken typ av IP-adress som används. Skulle tro att det beror på hur din svärmors leverantör byggt prioritering och hur lösningen för IP-telefoni är designad, men även vilka produkter de använder.
Har du testat att köra IP-telefoni dosan bakom routern och sedan öppnat portarna i routern för IP-telefonin som bredband2 föreslår på sin hemsida?
http://www.bredband2.com/faq/vilka-portar-måste-öppnas-om-man-vill-ha-dosan-bakom-routern
http://www.bredband2.com/faq/vilka-portar-måste-öppnas-om-man-vill-ha-dosan-bakom-routern
Har du kollat med leverantören att de supportar att IP-telefoniburken sitter efter en egen router?
Körs det dessutom med någon form av prioritering måste routern kunna hantera det och vara rätt konfigurerad.
Om du inte har någon prioritering i den egna routern så kommer all trafik blandas oberoende av trafikslag om IP-telefoniburken kopplad efter routern, vilket säkerligen kommer att ge dålig ljudkvalite om man samtigt kör annan trafik.
Men till källan, vem levererar IP-telefoniburken? Är det leverantören av bredband så ska de tillhanda hur man kopplar in den.
Körs det dessutom med någon form av prioritering måste routern kunna hantera det och vara rätt konfigurerad.
Om du inte har någon prioritering i den egna routern så kommer all trafik blandas oberoende av trafikslag om IP-telefoniburken kopplad efter routern, vilket säkerligen kommer att ge dålig ljudkvalite om man samtigt kör annan trafik.
Men till källan, vem levererar IP-telefoniburken? Är det leverantören av bredband så ska de tillhanda hur man kopplar in den.