mycke_nu skrev:
Ska test WAF här hemma då.. :)

Funkar en SIP-box/telefon med godtycklig operatör, typ Telia? Det verkade fullständigt helvetiskt komplicerat när jag hade burken i USA. Någon som har en primer i ämnet?
Det kan vi ordna. Men först måste du ha alla värden som behövs. Det enklaste sättet att få fram dem är faktiskt att avlyssna nätet och spara dem. Leta upp en gammal hub (om du har någon liggande), 10Mbps fungerar utan problem, och koppla emellan din nuvarande IP-telefon-dosa och nätet. Kör wireshark på en dator inkopplad i samma hub och spela in trafiken. Wireshark har stöd för att avkoda alla ingående protokoll (främst SIP som är intressant) och visa vilka parametrar som sätts. SIP/RTP osv. har ingen kryptering i "vanlig" drift så allt går att läsa i klartext.

Beväpnad med denna info så är det lätt(are) att gå vidare lite beroende på hur du vill ha grejjorna uppsatta.

MathiasS skrev:
Mycke_nu: Väldigt låg WAF på den där, skulle möjligen få monteras i garaget och där snackar jag inte i telefon (eller vill bli störd av W).
Tråkig inställning :) Vi har en Cisco 7975 centralt i köket samt diverse Ciscotelefoner runt om i huset. På köktelefonen har vi snabbknappar till diverse rum och mobiler samt kan visa utomhustemperatur och anna inte helt ovidkommande information.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan vi ordna. Men först måste du ha alla värden som behövs. Det enklaste sättet att få fram dem är faktiskt att avlyssna nätet och spara dem. Leta upp en gammal hub (om du har någon liggande), 10Mbps fungerar utan problem, och koppla emellan din nuvarande IP-telefon-dosa och nätet. Kör wireshark på en dator inkopplad i samma hub och spela in trafiken. Wireshark har stöd för att avkoda alla ingående protokoll (främst SIP som är intressant) och visa vilka parametrar som sätts. SIP/RTP osv. har ingen kryptering i "vanlig" drift så allt går att läsa i klartext.

Beväpnad med denna info så är det lätt(are) att gå vidare lite beroende på hur du vill ha grejjorna uppsatta.
:x:x:x

Nu står det mellan Lars Stefan och phl, högstbjudande får min telefon.

Budgivningen börjar på 1 kr. Frakt tillkommer.

Budriggning och diverse tjuvtrick är helt OK.

Sorry för kapningen. :D

Hmm. Först säger han att tjuvtrick är ok för att sen be om ursäkt för nått så simpelt som en trådkapning ;)

ullberg
Mats skrev:
Hmm. Först säger han att tjuvtrick är ok för att sen be om ursäkt för nått så simpelt som en trådkapning ;)
Och dessutom står han själv för det största tjuvtricket: varken S_A_X eller phl har indikerat eget intresse för telefonen, och plötsligt får han det att låta som att det är en budgivning på G...

Jag har idag sip-box förkonfad av operatör men skulle jag välja igen skulle jag absolut valt C610IP. Mycket smidigare att slippa extralådan.

"Installerade" en C610IP hos bekant och det var inga problem att lägga till de gamla dect-lurarna (som f ö finns med i kompabilitetslistan som länkas i tidigare inlägg).

Kul extrafunktion med "all ip" är att om man pratar i en av lurarna och det ringer in så ringer det i de andra lurarna (kan vara operatörsberoende). Jobbigt om man är ensam hemma dock. Går även att starta flera utgående samtal parallellt från olika dect-lurar om man känner för det.

Utan att ha egentliga belägg för det så har jag fått för mig att 610:an är bättre än 580:n.

Redigerat:
Två spänn!

joob skrev:
Utan att ha egentliga belägg för det så har jag fått för mig att 610:an är bättre än 580:n.
Då, för tre år sen var A580 den enda jag kunde få tag på. Den känns som allt annat än high-end...

Inser att jag skrev 580 när jag egentligen menade 510. Men när jag kikar på specar igen så kanske det inte var så mycket som skiljer mer än att 610-luren har lite mer funktioner...

Jag har en riktigt trött, förkonfigurerad router/adsl-modem/sip-box från min internetleverantör boxer, och de vägrar ge ut mitt lösenord till SIP-telefonin som jag köper av dem. Så jag kan inte använda någon annan SIP-box än den leverantören tillhandahåller. Helt kasst - jag har betydligt bättre utrustning som ligger och skräpar på grund av detta.

Som jag fattat är det typ ingen av ip-telefonileverantörerna som ger ut lösenorden.

Börjar dra från ämnet nu men jag har en separat SIP-lösning från annan leverantör. Kör den över ADSL och har ingen trafikprioritering hos min internetleverantör då jag ju valt bort deras lösning. Enda gången det är ett problem är när man lastar mycket trafik uppströms. Har löst det med lätt traffic shaping på min router men det är overkill.

ullberg skrev:
Och dessutom står han själv för det största tjuvtricket: varken S_A_X eller phl har indikerat eget intresse för telefonen, och plötsligt får han det att låta som att det är en budgivning på G...
Ibland får man ge folk en liten knuff så dom själva förstår vad dom vill. :)

phl leder med två spänn. Starkt frestad att ta det budet, men jag tror Lars Stefan ska få en chans att bjuda under dagen.

Hörde jag tre kronor?

pelpet skrev:
Som jag fattat är det typ ingen av ip-telefonileverantörerna som ger ut lösenorden.
Vad jag kan se så lämnar iaf bahnhof och cellip ut allt man behöver för att köra egen hårdvara, sw klienter etc. Tror inte dom är ensamma om det. Snarare är det nog ett par stora som inte gör det......

ClasseClas
När jag bytte till fiber (Sollentuna Energi) så valde jag Bahnhof som tjänsteleverantör. Efter att skannat runt lite så valde jag att köpa den SIP-box som Bahnhof rekommenderar. Jag läste om några som hade fått problem med andra boxar som strulade och jag kunde stå ut att betala någon hundring extra för "rätt" box. Vad gäller konfig så gick det bra men det var lite micklande med att komma underfund med port forwarding och att låsa ipadressen på min router men till slut hittade jag rätt i alla menyer. Sen var det ngn feature jag fick stänga av på routern som från början kopplade ner samtalet efter ca 30 sek. Lurigt att komma underfund med... Från början var jag inne på att köpa SIP-telefoner men de var så löjligt dyra så det blev inte av. I alla fall så har vi kvar våra 13 år gamla DECT-telefoner och det kan göra detsamma för de enda som ringer är min mamma och svärmor och jag har gärna kvar telefonnumret för deras skull. Annars går all annan trafik via mobil, mail, mess, chatt o unameit vad mina boys kör för ngt.

Redigerat:
Jag har funderat på att skaffa ett SIP-abbonemang och köra en SIP-klient i jobbmobilen, och på det sättet skapa en separation mellan jobbtelefon och privattelefon. Fast vet inte om det är nödvändigt egentligen, och jag har inte löst frågan om SMS och MMS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.