Tyck till!
Skaffa en liten sip-box/telefonadapter/kalladetvadduvill eller köpa lur som har det inbyggt?
Skippar jag sip-boxen blir det en Gigaset 610 eller 510 och till dessa kan jag ansluta befintliga lurar jag har....

?
Skaffa en liten sip-box/telefonadapter/kalladetvadduvill eller köpa lur som har det inbyggt?
Skippar jag sip-boxen blir det en Gigaset 610 eller 510 och till dessa kan jag ansluta befintliga lurar jag har....
Mycke_nu: Väldigt låg WAF på den där, skulle möjligen få monteras i garaget och där snackar jag inte i telefon (eller vill bli störd av W).
SIP app i mobilen och även klient på datorn måste jag ju ha men jag tror inte det tillåts ersätta en vanlig lur att hålla i....
SIP app i mobilen och även klient på datorn måste jag ju ha men jag tror inte det tillåts ersätta en vanlig lur att hålla i....
Jag har en Siemens A580 IP och det går inte att koppla befintlig lur till den. Kan kolla upp modell på den gamla luren om du vill. Det var iaf Siemens dyraste lur med färgskärm.
Båda stödjer GAP, men det blir kass ljudkvalitet i den gamla luren. Jag gissar att det är olika typer av komprimering som krockar.
Båda stödjer GAP, men det blir kass ljudkvalitet i den gamla luren. Jag gissar att det är olika typer av komprimering som krockar.
Jaha där ser man..... Kollade kompabiliteten på gigasethemsidan och det skulle funka.Nyfniken skrev:Jag har en Siemens A580 IP och det går inte att koppla befintlig lur till den. Kan kolla upp modell på den gamla luren om du vill. Det var iaf Siemens dyraste lur med färgskärm.
Om du kollar här, ska det funka då? http://www.gigaset.com/sv_SE/support/kompatibilitet.html
Jag trodde i min enfald att gap var nyckeln till kompabilitet.
Bra sida!MathiasS skrev:
Nej, den finns faktiskt inte listad. Det var en SL370 jag hade (och har kvar).
IP direkt i telefonen kan jag jag bara rekommendera. Jag har iofs inga telejack i mitt hus, men sen den relativt knepiga konfigurationen var klar har det fungerat smärtfritt i tre år.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Vänta nu, du har delvis byggt och driftat ett fibernät, och du tycker det är svårt att konfigurera. Det tycker jag låter väldigt oroväckande införa att jag ska börja med IP telefoni, är det verkligen så krångligt?mycke_nu skrev:
Spontant hade jag hellre hållit isär det hela i en separat SIP-box, varför gillar folk inte det? är det för att man får en box till (min nuvarande basstation till trådlösa är stor som en pre-svistorasmartphones mobil, så det är inte stor pryl att gömma undan), eller tappar man en massa andra intressanta funktioner?
...osäker på om telia tillhandahåller alla uppgifter som behövs för att konfa valfri HW - deras egen hw fjärrinstalleras väl? och jag är inte säker på att ev prioritering i nätet funkar med valfri leverantör.
De flesta seriösa tjänsteleverantörer verkar tillhandahålla allt man behöver för att köra egen hw eller sw-klient.
Själv lutar jag nog åt att skaffa en Gigaset med ip stöd, helt enkelt för att jag inte är intresserad av ev extra flexibilitet eftersom hela detta telefonsystem kommer åka i siptunnan (!) inom några år tillförmån för mobiltelefoni.
De flesta seriösa tjänsteleverantörer verkar tillhandahålla allt man behöver för att köra egen hw eller sw-klient.
Själv lutar jag nog åt att skaffa en Gigaset med ip stöd, helt enkelt för att jag inte är intresserad av ev extra flexibilitet eftersom hela detta telefonsystem kommer åka i siptunnan (!) inom några år tillförmån för mobiltelefoni.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Nej *så* krångligt är det inte. Även om man krånglat till protokollen en del så är det ganska få parametrar man behöver ställa in som slutanvändare. MEN som andra säger så är det osäkert om man kan få prata med någon hos leverantören som är kapabel att lämna ut dessa uppgifter. (Jag kommer ihåg när mobilt internet var nytt, jag ringde Televerket en lördagkväll och fick prata direkt med killen som satt i NOCen och hade opperatörsgränssnittet för SGSN uppe (som jag var med och byggde på Ericsson då). Då fanns det chans att slå åtminstone ett klokt huvud ihop. Idag får man vara glad om man får prata med någon som vet vad TCP/IP är öht...)ullberg skrev:Vänta nu, du har delvis byggt och driftat ett fibernät, och du tycker det är svårt att konfigurera. Det tycker jag låter väldigt oroväckande införa att jag ska börja med IP telefoni, är det verkligen så krångligt?
Spontant hade jag hellre hållit isär det hela i en separat SIP-box, varför gillar folk inte det? är det för att man får en box till (min nuvarande basstation till trådlösa är stor som en pre-svistorasmartphones mobil, så det är inte stor pryl att gömma undan), eller tappar man en massa andra intressanta funktioner?
Jag kör själv med SIP-låda, fast föll tillföga för något år sedan och köpte Bahnhofs egen eftersom min gamla cisco ATA inte stödde autenticering och det blev för många försök till hackning från Indien med åtföljande ring i telefonen mitt i natten. (Amatörer!) De fungerar i allmänhet bra, men som någon annan här påpekade så kan man få problem med eko, något man slipper med IP hela vägen till luren. (Jag har mycket riktigt lite eko från mobil till hemmatelefonen, men inte så mycket att jag orkar göra något åt det). Man tappar typiskt inte några intressanta funktioner, eller några alls direkt, eftersom leverantörerna typiskt inte erbjuder dem. Vill man tillhandahålla dem själva så kan man som sagt "enkelt" sätta upp sin egen IP-växel mha Asterix.