2 205 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
IP styrning och ComHem?
Hallå,
Jag vill integrera min ComHem TV anslutning med min hemautomation, massivt bättre än idag...
Men jag hittar ingen dekoder / DVD-R recorder med dekoder som styrs via ren IP styrning - idag måste jag gå via en IP till IR omvandlare, och sådana är inte perfekta om vi så säger (jag har en Global Cache box idag, som via IP to IR styr en Panasonic DVD-Recorder - som iofs har IP men där Panasonic tagit bort (!) IP kontrollen för att slå på/av, och styra viss media... suck...).
Således, någon som har någon erfarenhet av något liknande om/från ComHem således?
Jag vill integrera min ComHem TV anslutning med min hemautomation, massivt bättre än idag...
Men jag hittar ingen dekoder / DVD-R recorder med dekoder som styrs via ren IP styrning - idag måste jag gå via en IP till IR omvandlare, och sådana är inte perfekta om vi så säger (jag har en Global Cache box idag, som via IP to IR styr en Panasonic DVD-Recorder - som iofs har IP men där Panasonic tagit bort (!) IP kontrollen för att slå på/av, och styra viss media... suck...).
Således, någon som har någon erfarenhet av något liknande om/från ComHem således?
Om du menar comhems tivo-box så kan den styras via ip. De har en egen app som innehåller fjärrkontroll.
Tvivlar starkt på att de lämnar ut deras api dock. Wireshark eller liknande skulle eventuellt kunna fungera så länge kommunikationen sker via det lokala nätverket.
Tvivlar starkt på att de lämnar ut deras api dock. Wireshark eller liknande skulle eventuellt kunna fungera så länge kommunikationen sker via det lokala nätverket.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 771 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 771 inlägg
Vild chansning, men den kanske går att styra via hdmi-CEC? Har ingen aning om Comhems apparat fixar det, men en sån här är kanske användbar i så fall?
https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter
https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter
Bra tänkt med HDMI-CEC - det skulle antagligen fungera, om jag bara hittade ett sätt att gå från IP (ethernet kabel) till HDMI-CEC "burk" och att skicka IP kommandon till denna HDMI-CEC burk som den i sin tur skickar vidare till Panasonic DMR-BCT73. MEN då måste den också sitta, antar jag, i signalvägen mellan i mitt fall Panasonic DMR-BCT73 och min Epson projector - utan att försämra bildkvaliteten...?
Men först måste jag då hitta just en sådan IP to HDMI-CEC connector-thing...
Men först måste jag då hitta just en sådan IP to HDMI-CEC connector-thing...
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 771 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 771 inlägg
Jag spekulerar vidare: har aldrig provat hdmi-CEC och äger inte ens en Raspberry Pi, men den verkar kunna användas för att skicka hdmi-CEC-kommandon. Sen kräver det ju en del programmering för att få raspberry att svara på dina signaler från hemautomationen, så det mesta hänger nog på hur mycket tid och kunskap du kan satsa, och framför allt, om Comhems pryl också pratar hdmi-CEC...
https://blog.gordonturner.com/2016/12/14/using-cec-client-on-a-raspberry-pi/
https://blog.gordonturner.com/2016/12/14/using-cec-client-on-a-raspberry-pi/
Skeptisk till HDMI-CEC, tycker aldrig det funkar bra.
Jag kan tänka mig lite olika möjligheter.
Fortsätta med IR men med bättre prylar, har en Logitech Harmony Hub multifjärr, tror den går att integrera med olika system för hemautomation.
Eller bygga någon server kring Mediaportal eller liknande mjukvara med TV-kort i som sköter mottagnig, inspelning m m.
Minst strul vore nog att köpa en digitalbox från exempelvis VU+ eller Dreambox som kör öppen mjukvara, såvitt jag förstår går de att styra genom http. Jag kör inte någon sådan box själv så du får ut och leta upp något forum där entusiasterna hänger.
Jag kan tänka mig lite olika möjligheter.
Fortsätta med IR men med bättre prylar, har en Logitech Harmony Hub multifjärr, tror den går att integrera med olika system för hemautomation.
Eller bygga någon server kring Mediaportal eller liknande mjukvara med TV-kort i som sköter mottagnig, inspelning m m.
Minst strul vore nog att köpa en digitalbox från exempelvis VU+ eller Dreambox som kör öppen mjukvara, såvitt jag förstår går de att styra genom http. Jag kör inte någon sådan box själv så du får ut och leta upp något forum där entusiasterna hänger.
Problemet med IR, och detta gäller alla lösningar som spelar in IR signalen, oberoende av om det är Global Caché (som troligen är det bästa märket på marknaden) och Logitche, är att IR signaler har en tendens att vara olika varje gång en viss tangent på en fjärr trycks ned och det är det då ingen programvara som direkt stödjer. Jag kan enkelt simulera detta dock tack vare min integratuion mot HomeSeer (som jag använder för min hemautomatisering).
Men det jag helst av allt vill är en äkta IP implementering för hemintegration av ComHem - något som alltså ComHem helt klart inte vill. Varför fattar jag inte, och varför Panasonic är så tjuriga så de till och med TAGIT BORT en fullt fungerande IP styrning på senare modellen, ja det är minst lika ofattbart.
Således, med en full implementerad, och äkta, IP styrning så skulle alla problem vara borta (i den perfekta världen - lär nog aldrig inträffa).
Jag menar om man tar en Alexa eller Google home, deras röststyning och sedan försöker integrera ComHem - hur går det till?
Men det jag helst av allt vill är en äkta IP implementering för hemintegration av ComHem - något som alltså ComHem helt klart inte vill. Varför fattar jag inte, och varför Panasonic är så tjuriga så de till och med TAGIT BORT en fullt fungerande IP styrning på senare modellen, ja det är minst lika ofattbart.
Således, med en full implementerad, och äkta, IP styrning så skulle alla problem vara borta (i den perfekta världen - lär nog aldrig inträffa).
Jag menar om man tar en Alexa eller Google home, deras röststyning och sedan försöker integrera ComHem - hur går det till?
Nja, jag håller inte med om din beskrivning av hur IR fungerar, och Logitech Harmony Hub funkar inte genom att spela in signaler, men självklart är kontroll över IP bättre.
Mest "out of the box" är nog som sagt mottagare från Dreambox eller VU+, finns sannolikt redan någon som integrerat dessa med hemautomation.
Mest "out of the box" är nog som sagt mottagare från Dreambox eller VU+, finns sannolikt redan någon som integrerat dessa med hemautomation.
Jag vågar just nu bara uttala mig om just Pansonics BlueRay inspelare, och den alternerar slutkoderna mellan 2710 och 2734 plus ytterligare någon parameter - så heeelt klart ändras koderna. Och det gör inte ens Logitech, baserat på min egna erfarenhet.
Klicka här för att svara