Skrev i våras under ett markavtal med IP-only där de bl.a skulle gräva över min mark för att komma fram med fiber till min granne.

På bifogad karta fanns inritat att de skulle gräva intill vägen som går in till grannens fastighet. Vägen går över min mark, färdigställdes för några år sedan och grannen har servitut på att använda och underhålla vägen.
Grävningen skulle utföras till vänster om vägen om man räknar att man färdas in till fastigheten, en placering som jag tyckte var ypperlig eftersom grannen har vatten, avlopp samt belysningsstolpar i det stråket och att det då ändå är en ”död” yta för mig.

Efter att allt blivit klart så fick jag nu en karta där de ”mätt in” kabeln och samtliga grävningar på mina marker.
Där visade det sig att de inte alls grävt kabeln till grannen enligt kartan i markavtalet utan istället ”plöjt ner” den i vägen, i ”högra” delen av vägbanan.
Enligt grannen så plöjdes inte heller speciellt djupt.

Vägen gjordes av grannen för några år sedan och är väl inte gjord efter konstens alla regler. Den har sedan dess enbart trafikerats av personbilar och en mindre traktor för plogning.
Nu går ju vägen över min mark och jag har skog på båda sidor om den, vilket innebär att jag i framtiden kommer att använda vägen då jag hugger och avverkar i skogen.

Det innebär att vägen blir belastad med stora tyngder, jag kommer även att köra ned stödben i vägen till kranen när jag ska spela fram och lasta timmer. Det där gör att jag känner mig orolig för att skada kabeln, något som (enligt markavtalet) skulle göra mig ersättningsskyldig.

Frågan är, kan jag kräva att de flyttar kabeln och förlägger den enligt markavtalet eller kan jag kallt räkna med att jag inte blir ersättningsskyldig om jag skadar kabeln, eftersom kabeln inte är förlagd enligt avtalet. De har ju dock skickat en karta med den verkliga kabelplaceringen (som jag inte har godkänt). Eller kan jag kräva ett avtal där jag ”friskrivs” från eventuellt ansvar vid skada på kabeln?

Fråga: Har du fått tillbaka markavtalet och kopia av den bifogade kartan? Det har inte jag och resten av markägarna i Glömminge socken på Öland eftersom IP Only inte har ordning på avtalen. Inte heller har vi fått inmätningskartor trots att det nu gått mer än två år sedan fibern lades ned. Jag har varit byombud och kan vitsorda att IP Only varit mycket nonchalanta med juridiken kring avtalen.

De har uppenbarligen inte noterat avvikelsen vid genomgången med gräventreprenören efter arbetet.

Jag skulle i TS läge sända ett rekommenderat brev där jag meddelar att ingånget markavtal inte kan anses gälla den faktiska placeringen varför det är ogiltigt. Tillfoga dina farhågor om framtida skador och att du friskriver dig från ersättningsskyldighet vid framtida skada på kanalisationen. De kan ha fibern kvar men utan nyttjanderätt till marken. Då rör det sig om disposition utan förpliktigande från markägaren. Skulle fibern skadas får ny dragning inte ske i vägen. Den måste ju grävas upp om skadad dukt ska ersättas och skarv sättas i.

De kommer förmodligen inte att göra någonting utan bara chansa på att inget händer.

det är naturligtvis viktigt att ha tillgång av en kopia av markavtalet för den händelse IP Only underlåtit att returnera av dem påskriven kopia. När vi som byombud ordnade markavtal med markägare så fick de avtalen bara i två ex varav båda skulle ges in till IP Only. Markägarna litade på att IP Only var ett seriöst företag och skulle sända tillbaka markägarens ex efter påskrift. Så skedde inte och många markägare har därför ingen kopia av vad de skrev på. Förmodligen har mängder med markavtal kommit bort. I vårt fall gäller det flera hundra.

Nästa problem är att papperskartan där den föreslagna dragningen visades inte har den upplösningen att man kan se hur dragningen ska ske i eller intill en väg. Det är inte heller säkert att man beaktade skriftliga kommentarer på kartorna. Dragningarna fördes över till mycket schematiserade vektorkartor på läsplattor som grävarna fick att arbeta efter. De såg aldrig avtalen eller papperskartan som du antecknat på. Det fanns ingen metod att lägga in fritext på vektorkartorna och de som gjorde dem var inte särskilt noggranna. Min förmodan är att entreprenören aldrig fick dina instruktioner utan plöjde ned dukten i grusvägen för att det var enklast. Grannen eller du skulle ha bevakat...det var mycket lite tillsyn över entreprenörernas arbete varför vi byombud fick träda in mycket för att påpeka och framföra avvikelser. Det gjorde vi trots att det inte ingick i den uppgift vi åtagit oss.
Slutligen kan nämnas att byombuden var utlovade en ersättning på några hundra kronor per ingånget markavtal. Den ersättningen har inte betalats ut ännu till en del av oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.