Planerar elen i växthuset och blev lite fundersam på vilken ip-klass som är lämplig. Vattning kommer delvis ske med slang, så räcker ip55?

Blir elen utsatt för vatten? Man har ju IP44 på el utomhus så det borde räcka om det inte är "spolning" av utrustningen.

Jag tycker att du planerar för att inte spruta vatten direkt på elmaterielen, speciellt inte uttag och strömbrytare. I ett växthus skulle jag vilja kunna klara mig med IPX4 och med dräneringshålen öppna.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vad ska du ha för grejer i växthuset då? Har du ett "hemmabyggt" växthus eller ett av aluminium? Lite kul att höra hur andra tänker.

Jag byggde själv växthus för ett par år sedan och drog in en kabel som jag än så länge inte kopplat in. Jag hade tänk nöja mig med ett uttag för eventuell frostvakt och möjligtvis ett lamputtag i taket (plus brytare i så fall). Det känns som att IP44 skulle funka om man inte placerar grejerna precis där man sprutar vatten.

Svårigheten som jag ser det är att få till en snygg kabeldragning utmed aluminiumprofilerna.

IP44 räcker i normalfallet för man står ju inte och sprutar runt väggarna, och för att fästa kabel och apparater så sätt en bräda(or) som du fäster i "ramen" så kan du både fästa apparater och kablage i det. Det behöver inte vara impregnerat utan duger gott med ett obehandlat. För så fuktigt att det skulle börja murkna vill man inte ha i vanliga växthus.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bra. Det är ett alu-växthus som står på en 80 cm mur runt om så apparater och kabel monteras på denna. Det blir 3 dubbeluttag, ett på vardera kortsida och ett mitt på ena långsidan (dubbeldörr på andra långsidan).

Skall du ha någon bevattningslösning? Tänker ifall du har en pump/timerlösning i närheten av elen, ifall den går sönder eller nåt sånt.

Någon from av bevattningslösning blir det, men tänker att det faller under det som Bo skrev.

Behöver lite ytterligare bollplank med dimensionerng :).
Är det tillåtet att gå "igenom" ett vägguttag med en ledare? Planerar 1 fas in till växthuset som kopplas vidare som fast fas och bruten fas för styrd belysning i en 4G-ledare där då den brutna fasen enklast kopplas igenom inuti 2-3 st vägguttag.

Växthuset ligger kabelvägen c:a 45 meter från centralen så för att klara spänningsfallet får jag det till att jag behöver använda 2,5kvmm kabel. Korrekt?

Ja man får vidarekoppla en enskild ledare i ett utanpåliggande uttag, bara det finns plats och att uttaget har en baksida. Det kanske t.o.m finns en blindplint för ändamålet. Man ska dock inte överdriva detta och använda uttag som kopplingsdosor.

Om du inte har dimensionerat ledningen så är det dags att göra det. Det finns inga tumregler som säger 2.5 mm² / 45 meter. Eftersom det är uttag så kan vi sätta önskad belastning till 10 A. Därefter behövs uppgifter om förimpedans i inkopplingspunkten, typ av säkring, JFB. Sök på vattenkokarmetoden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Kul att läsa för jag gör samma nu. Jag tror man får räkna med det värsta i ett växthus. Om det finns trycksatt vatten kan det nå överallt. Och vi vet ju att all IP-klassning upphör när det sitter en stickpropp i uttaget.
Som tur är har jag inte installerat vatten.
Jag har skaffat s k monteringsplåtar, det är plåtar 20x75 cm som kan monteras i ramen och kan användas för elprylar, vattenkran mm. På dessa ska jag sätta mina uttag. Och jag kommer att föreslå att ha ett skynke utanför som skydd.
En fråga slog mig om man ska jorda aluminiumstommen. Den är ju lite jordad genom växthusets jordankare men den jordningen är väl elektriskt tveksam.

Nej du ska inte skyddsjorda metallstommen för det ökar risken för elchock.

Används hellre apparater med förstånd. Undvik skyddsjordade apparater utan välj dubbelisolerade. Jorden i växthuset är ju en jordkontakt som inte går att undvika. Och det enklaste här är att undvika utsatta delar som kan få en potential från elfel var som helst i huset. JFB är givetvis också ett krav.

Ska man löpa hela linan ut åt andra hållet så man man lägga ned just en jordlina runt växthuset och skyddsutjämna växthuset. Det blir en kompletterande skyddsutjämning, där man kan ha åsikter om det är bra med ett enskilt jordtag i växthuset där skyddsledaren i kabel agerar skyddsutjämningsledare så helst skulle jag även vilja se ett jordtag vid mätarskåpet.

Jag tror inte man vill befinna sig i ett växthus när det åskar, och jag tror heller inte det går att åsksäkra ett växthus. Men indirekta nedslag kan orsaka en potentialskillnad mellan jord och utsatta delar, så undvik exponerad skyddsjord.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja man får vidarekoppla en enskild ledare i ett utanpåliggande uttag, bara det finns plats och att uttaget har en baksida. Det kanske t.o.m finns en blindplint för ändamålet. Man ska dock inte överdriva detta och använda uttag som kopplingsdosor.

Om du inte har dimensionerat ledningen så är det dags att göra det. Det finns inga tumregler som säger 2.5 mm² / 45 meter. Eftersom det är uttag så kan vi sätta önskad belastning till 10 A. Därefter behövs uppgifter om förimpedans i inkopplingspunkten, typ av säkring, JFB. Sök på vattenkokarmetoden.
Jag var nästan säker, men bättre fråga en gång för mycket än en för lite :).

Det är Eldim som säger 2,5 kvmm med 10A säkring :).
Anläggningens Zför är uppmätt till 0,53 ohm med "Perkulator- och våffeljärnsmetoden" som fick ersätta "Värmefläktsmetoden" som fungerade riktigt dåligt på grund av kortslutning i fläkten och jag hann inte mäta varesig spänning eller ström innan säkringen gick (och jag fick en avhyvling av familjen för att WIFI försvann :crysmile:).

Stort tack! :)(y)

EDIT: ser ju nu att uttagen jag plockat ihop (ELJO AquaStark) har har en överkopplingsplint. Läste inte produktbeskrivningen tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.