D Dilato skrev:
Vilken version, +20, +40, light eller ultralight, med eller utan i ?
BeQuem 20D heter den från 2006

Verkar ju inte vara så tungdriven.
Kontinuerligt effektbehov 50W Varmluftständning 400W.

T Tonk01 skrev:
Min pelletspanna är känslig för fas/nolla, dvs den måste ha dessa rätt.
Hur vet du det ?
Brännaren har ju ett vanligt apparatuttag som inkontakt och kan anslutas med stickpropp (som inte har kontroll på vilken pinne som är nolla och fas).
Bakre vy av en brännarenhet med apparatuttag, kablar och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står inte heller någonting i dokumentationen om att den är känslig för polariteten.
https://www.pelletsenergi.se/pdf/dos_bequem20D.pdf

Inte kan det vara så idiotiskt att man använder ett uttag som inmatning, det måste väl sitta ett intag eller en fast anslutning för matningen???

D Dilato skrev:
Hur vet du det ?
Brännaren har ju ett vanligt apparatuttag som inkontakt och kan anslutas med stickpropp (som inte har kontroll på vilken pinne som är nolla och fas).
[bild]
Det står inte heller någonting i dokumentationen om att den är känslig för polariteten.
[länk]
Installationen var fast men för att jag ska kunna driva den med inverter/batteri har den fått en stickpropp. När jag anslöt den i ett vägguttag gick smältsäkringen i el-centralen. 2 ggr. Jag hittade inget fel. Provade att vända på stickproppen och då funkade det. Min slutsats var att brännaren är känslig för vilken pol som är fas resp nolla. Kan det finnas ngn annan förklaring?

Bilden ser ut som det sitter ett intag och ett uttag (matarskruv eller cirkpump).

T Tonk01 skrev:
Installationen var fast men för att jag ska kunna driva den med inverter/batteri har den fått en stickpropp. När jag anslöt den i ett vägguttag gick smältsäkringen i el-centralen. 2 ggr. Jag hittade inget fel. Provade att vända på stickproppen och då funkade det. Min slutsats var att brännaren är känslig för vilken pol som är fas resp nolla. Kan det finnas ngn annan förklaring?
Har du någon jordfelsbrytare? Om säkringen löser när du vänder stickproppen åt ena hållet är högst troligt något fel. Till exempel ett jordfel. Om det är förklaringen så borde den lösa en eventuell jordfelsbrytare omedelbart vid tillslag oavsett hur stickproppen är vänd.

A Avemo skrev:
Har du någon jordfelsbrytare? Om säkringen löser när du vänder stickproppen åt ena hållet är högst troligt något fel. Till exempel ett jordfel. Om det är förklaringen så borde den lösa en eventuell jordfelsbrytare omedelbart vid tillslag oavsett hur stickproppen är vänd.
Jag har jordfelsbrytare och den löste konstigt nog inte... Bara smältsäkringen. Båda gångerna. Jordfelsbrytaren löser väl normalt alltid ut när en säkring går?

Nej, JFB skyddar inte mot kortslutning eller överlast (mellan fas och nolla) utan mot ett jordfel (ström överleds till jord)

T Tonk01 skrev:
Måste fråga… Har du fast anslutning och apparatintag parallellt? Är båda anslutna samtidigt?

Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Måste fråga… Har du fast anslutning och apparatintag parallellt? Är båda anslutna samtidigt?
Nej, Nu bara anslutning till vägguttag. Som jag tänkt koppla till invertern i stället vid behov.

• Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej, JFB skyddar inte mot kortslutning eller överlast (mellan fas och nolla) utan mot ett jordfel (ström överleds till jord)
Vad kan då orsaken vara till att säkringen gick? Jag bara vände stickproppen och sen har det gått utan problem.

T Tonk01 skrev:
Vad kan då orsaken vara till att säkringen gick? Jag bara vände stickproppen och sen har det gått utan problem.
Du har ju definitivt något fel som behöver undersökas närmare
Är du säker på att din jordfelsbrytare bryter detta uttag, det kan ju vara kopplat utanför jordfelsbrytaren precis som många kyl/frys inte sitter på JFB?

Om det är kontakt mellan nolla och jord så löser säkringen omedelbart när man sätter i stickproppen åt ena hållet medan det fungerar om man vänder den åt andra hållet. Men för att den skall fungera i andra läget förutsätts att det inte finns en jordfelsbrytare. Något annat som kan ge beteendet kan jag inte komma på. Men något är fel. Skulle det mot förmodan spela roll hur man vänder stickproppen så skall det inte vara en stickpropp. Jag tror absolut att det felet kan åtgärdas. Och blir det åtgärdat så blir det inte heller några problem med invertern.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du har ju definitivt något fel som behöver undersökas närmare
Är du säker på att din jordfelsbrytare bryter detta uttag, det kan ju vara kopplat utanför jordfelsbrytaren precis som många kyl/frys inte sitter på JFB?
Min jfb tar allt inkl kyl/frys och brännaren. Någon fundering på vad som kan vara fel Och vad kan hända om jag ansluter invertern?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.