24 445 läst ·
219 svar
24k läst
219 svar
Invasiva arter och straffansvar
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Satir hör inte hemma när en sakfråga diskuteras konstruktivt. Här finns tyvärr en fullkomlig oförmåga eller ovilja att ta till sig av motpartens argument, samt en misstro mot myndigheter och SLU, vilken uttryckts utan styrkta påståenden. Därmed stannar mitt bidrag med ett satiriskt inlägg - värdet av det är lika högt som något annat som uttryckts. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.Claes Sörmland skrev:
Satir är själva definitionen på trams när man diskuterar en sakfråga, det handlar ju om att förlöjliga eller håna. Men ditt beteende slår bara tillbaka på dig själv. Är det inte bara bättre att backa nu när du har trampat i klaveret och blivit synad? Jag lyssnar gärna på om du har något i sak att tillföra tråden, trots din lite klumpliga entré i tråden.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du har rätt här saknas verkligen förmåga för andra att till sig vad som läggs fram.yoloboi skrev:Satir hör inte hemma när en sakfråga diskuteras konstruktivt. Här finns tyvärr en fullkomlig oförmåga eller ovilja att ta till sig av motpartens argument, samt en misstro mot myndigheter och SLU, vilken uttryckts utan styrkta påståenden. Därmed stannar mitt bidrag med ett satiriskt inlägg - värdet av det är lika högt som något annat som uttryckts. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.
Jag saknar det.
Det är imponerande att vissa människor tycker att allt en myndighet beslutar om är rätt...
Vem har skrivit det?
Bland annat jag har ju ställt mig på på myndigheternas sida vad gäller gällande lagstiftningen och reglering kring blomsterlupinen. Och det trots att jag är skeptisk till underliggande premisser för mycket av debatten, t ex tanken om en ren inhemsk flora som ska skyddas mot det främmande (grunden i en del av bevarandepolitiken) och erkänner vissa mekanismer som kan korrumpera kvaliteten i myndighetsmedarbetares arbete.D Daniel 109 skrev:
Ett kåseri från en medarbetare på SLU daterat år 2008.D Dilato skrev:
SLU nyhet 2021
"Nu är hög tid att hålla efter blomsterlupinen, den i och för sig vackra men invasiva växt som breder ut sig allt mer i våra landskap. Gräv upp så mycket du orkar, eller slå av blommorna innan de hunnit sätta frö. Men var försiktig vid hanteringen av arten – lämna helst in växtmaterialet som du dragit upp till förbränning."
Lupiner säljs i handeln trots stora problem med växten | Externwebben (slu.se)
SLU nyhet 2021
"Fakta invasiva växter:
Flera av de invasiva växtarter som skapar problem i Sverige har förmågan att växa i näringsfattig jord där den inhemska vegetationen inte blir så hög men i gengäld kan vara mycket artrik. De invasiva arterna skuggar här ut de inhemska. Ett exempel är blomsterlupin, som kan vara helt dominerande i vägkanter och slänter. Arten kan fixera kväve och på så sätt skapa sin egen näring vilket gör att den kan växa sig hög och på sikt helt skugga ut annan vegetation. Artrik gräsmarksvegetation klarar inte denna typ av konkurrens och arter som blåklocka (Campanula rotundifolia), käringtand (Lotus corniculatus), prästkrage (Leucanthemum vulgare), jungfrulin (Polygala vulgaris) och rödklint (Centaurea jacea) försvinner. (Ur Om invasiva växtarter. Stöd i arbetet för en hållbar miljö i städer och tätorter)"
Invasiva växter – två nya handböcker | Medarbetarwebben (slu.se)
"Andra problem med blomsterlupin Eftersom blomsterlupin konkurrerar ut annan flora så missgynnas många insektsarter indirekt av växten. Pollinatörer som inte är anpassade för att kunna öppna lupinens blommor har helt enkelt svårt att hitta blommor att besöka och eftersom blomningen snabbt är över hos blomsterlupinen återstår det inte mycket som blombesökande insekter kan leva på senare under säsongen."
Faktablad blomsterlupin (naturvardsverket.se)
Lupiner - Blomsterlupin (naturvardsverket.se)
”Varning för lupiner” – Krafttag tas mot aggressiv växt | SVT Nyheter
Invasiva arter - så kan vi ta kål på dem - | forskning.se
Miljonsatsning i Örebro län – i kamp mot invasiva arterna blomsterlupin och jättebalsamin | SVT Nyheter
Så egentligen vet dom inte vad dom håller på med. 2008 var det underbara växt, nu är den ett helvetiskt gissel..
Själv har jag betydligt större problem med maskros, den växer överallt och kväver allt jag planterar.
Själv har jag betydligt större problem med maskros, den växer överallt och kväver allt jag planterar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du har fel, man kan bara ha problem med lupinerD Dilato skrev:
Själv funderar jag på lavendel, när den ska klassas som invasiv, för den sprider sig ganska bra. Hade dykt upp lupiner på min tomt hade de fått vara kvar.
Jo, man vet vad man håller på med. Men vissa här verkar vara experter på att missförstå precis allt.D Dilato skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Hur ser den växten ut som konkurreras ut? Jag är Ärligt nyfiken för på landet minns jag bara lupiner i dikena. Vi har haft huset sen -75.
Har du missat hela poängen? Det är inte en växt som konkurreras ut, det är en hel biotop. Dessutom en biotom som redan tappat mycket på grund av ändrade jorbruksmetoder. Det handlar om en biotop med en mycket stor artrikedom. Med andra ord så är det mängder av arter som minskar med en ökad lupinutbredning.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
När jag flyttade in här för snart 40 år sedan (jag köpte hus som väldigt ung) fanns lupinfrö i fröhandeln. Jag har haft lupiner i en av mina rabatter sedan dess. De är mycket kraftigare och har finare färger än de man ser i dikeskanterna.
Under alla dessa år har de inte spridit sig överhuvudtaget. Antagligen för att jag omedelbart efter blommningen klipper av blomställningarna.
Detta innan fröerna hunnit utvecklas och bli grobara.
I området finns inga vildväxande lupiner överhuvudtaget. Sannolikt för att jordmånen inte passar (för fet och lerhaltig jord).
Lupiner under kontroll är väldigt vackra men i vilt tillstånd har de verkligen en förmåga att breda ut sig.
Under alla dessa år har de inte spridit sig överhuvudtaget. Antagligen för att jag omedelbart efter blommningen klipper av blomställningarna.
I området finns inga vildväxande lupiner överhuvudtaget. Sannolikt för att jordmånen inte passar (för fet och lerhaltig jord).
Lupiner under kontroll är väldigt vackra men i vilt tillstånd har de verkligen en förmåga att breda ut sig.
Det sannolika är att du har köpt frö till en hybridstam av typen regnbågslupin (Lupinus x regalis). Det är alltså inte arten blomsterlupin (Lupinus polyphyllus) som diskuterats i denna tråd, den invasiva arten från Nordamerika.N Nalleman64 skrev:När jag flyttade in här för snart 40 år sedan (jag köpte hus som väldigt ung) fanns lupinfrö i fröhandeln. Jag har haft lupiner i en av mina rabatter sedan dess. De är mycket kraftigare och har finare färger än de man ser i dikeskanterna.
Du har annars rätt i att blomsterlupinen klarar sig dåligt på t ex rikare mark som t ex lera, den fryser bort och blir överväxt. Det är därför vi ser den längs vägrenarna i bergkrossen.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Så är det säkert. Har inte fröpåsen kvar.Claes Sörmland skrev:
Det sannolika är att du har köpt frö till en hybridstam av typen regnbågslupin (Lupinus x regalis). Det är alltså inte arten blomsterlupin (Lupinus polyphyllus) som diskuterats i denna tråd, den invasiva arten från Nordamerika.
Du har annars rätt i att blomsterlupinen klarar sig dåligt på t ex rikare mark som t ex lera, den fryser bort och blir överväxt. Det är därför vi ser den längs vägrenarna i bergkrossen.
Däremot har jag sett att Gullris börjar breda ut sig alltmer längs vägarna.
Varifrån kommer den då tror du?Claes Sörmland skrev:
Det sannolika är att du har köpt frö till en hybridstam av typen regnbågslupin (Lupinus x regalis). Det är alltså inte arten blomsterlupin (Lupinus polyphyllus) som diskuterats i denna tråd, den invasiva arten från Nordamerika.
Det tycks vara så att alla håller med dug om att den inte är invasiv.
Fröerna går fortfarande att köpa. Det finns ännu inga regler runt någon lupin.