Tänkte på gudaträd men parkslide har också problem med, dessutom jättebalsamine, lupiner och kanadensiska gulris. Nästan allt som står på listan invasiver växter. Men gudaträd bekymmer mig mest.

en liten del av gudaträdinvasion, kanske ser man på andra bilden parkslide med.

• Buskage av gudaträd i trädgård med kringliggande gräs och vilda blommor, möjligtvis med inslag av parkslide i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät vegetation med gudaträd och möjligt parkslide, omgiven av ormbunkar och träd i en skogsmiljö.
    Skapa konto
M Missippin skrev:
en liten del av gudaträdinvasion, kanske ser man på andra bilden parkslide med.
Det där ser mer ut som rönnspirea, vill du fota lite närmre?

Ja, nu letade jag mera eftersom du nämnare lönnspirea. Verkligen allt matcha bättre med den. Ändå hör de också till invasiver växter trots att det finns att köpa på affären. Man rekommenderar att plantera i krukor eller begränsar hårt på tomten. Tack för svaret. De två växter liknar sig väldigt mycket, spridningen är detsamma som gudaträd. Kanske är det lite enklare att utrottna de. Så som jag läste behövs inte glufosat till rönnspirea, bara vanligt roundup. Lite lugnare är jag nu.

• Bilden visar en lönnspirea, en buske med gröna blad och vita blomklasar, omgiven av andra gröna växter i trädgård.
    Skapa konto
  • Gröna blad av lönnspirea eller rönnspirea växer tätt i trädgården, med rosa stjälkar och sågade kanter på bladen.
    Skapa konto
  • Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Kvar blir att kämpa mot parkslide

M Missippin skrev:
Ja, nu letade jag mera eftersom du nämnare lönnspirea. Verkligen allt matcha bättre med den. Ändå hör de också till invasiver växter trots att det finns att köpa på affären. Man rekommenderar att plantera i krukor eller begränsar hårt på tomten. Tack för svaret. De två växter liknar sig väldigt mycket, spridningen är detsamma som gudaträd. Kanske är det lite enklare att utrottna de. Så som jag läste behövs inte glufosat till rönnspirea, bara vanligt roundup. Lite lugnare är jag nu.
Visst är det rönnspirea. Gudaträd är ju ett träd och vedartad på ett annat sätt.

Lycka till med parksliden!

• Gilla
Missippin
  • Laddar…
B Barrväxt skrev:
Visst är det rönnspirea. Gudaträd är ju ett träd och vedartad på ett annat sätt.

Lycka till med parksliden!
Tack, det blir inte lätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.