Visst är det druvfläder.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara att kapa av det.
Men det vet man inte om man inte vet vad det är. Då är det ett problem som behöver lösas för att veta hur man ska bli av med det, om man nu vill det.

Detta eviga ifrågasättande av varför folk ställer frågor alltså.... 🙄 Vad tror ni forumet finns till för?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Det fungerar med alla träd.
Visst kan det vara bra att ringbarka vissa arter. Men det är inte kritiskt att veta vad det är för art på ett träd som ska bort.

Kapar du ett träd eller en buske är den borta, självklart. Dock kommer många arter inte ge sig med det utan det kommer nya skott. I vissa fall måste man även ta hand om det bortkapade på rätt sätt för att förhindra spridning till andra platser. Så det är inte så självklart som du ger sken av. TS vet inte vad det är för växt. TS frågar. Vilket är precis det forumet är till för. Vad är det du inte begriper med det?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
TS tycks tro att det faktum att växten är invasiv betyder att den är extremt svår att bli av med. Det är inte vad begreppet invasiv står för.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan man inte skicka in bilder till tex Naturvårdsverket eller något museum alt universitet för hjälp med artbestämning?

T
Ser ut som en vanlig Ask.

Gudaträd är inte så invasiv.
Den är det neråt Medelhavet men inte här i Sverige.
Hade jag lätt kunna tänka mig ett ex av.

slothy slothy skrev:
Kan man inte skicka in bilder till tex Naturvårdsverket eller något museum alt universitet för hjälp med artbestämning?
Nu är det ju en druvfläder som TS har visat bild på så ytterligare artbestämning behövs inte.

• Gilla
FluxVortex
  • Laddar…
T TH885 skrev:

Det är ingen ask utan en druvfläder.

Gudaträd är inte väldigt invasiv här ännu men den lär bli ett riktigt problem på sikt, precis som lite längre söderut i Europa. Har dessutom självsått sig friskt i södra Sverige såhär långt.

Nu får du inte plantera gudaträd i Sverige ändå eftersom den finns på EU:s lista över invasiva växter.

B Barrväxt skrev:
Nu är det ju en druvfläder som TS har visat bild på så ytterligare artbestämning behövs inte.
Ja det är bra. Tänkte generellt. Minns att vi gjorde det för kanske sex år sedan när vår dotter undrade något om blåmesar. Gick på något vis kontakt med någon på SU som forskar på dem och blev jätteglad att få berätta.

D Daniel 109 skrev:
TS tycks tro att det faktum att växten är invasiv betyder att den är extremt svår att bli av med. Det är inte vad begreppet invasiv står för.
Det har inget att göra med varför du ifrågasätter varför TS frågar. Svara på frågan om du nu vet allt. Varför ifrågasätta?

T TH885 skrev:

Hur kan an man säga så? Jag har massor av gudaträd som växer förskräckligt fort och förstör trädgården som är 3000 m3. Skrev till kommunen, inget svar , läste om på andra sidor, så klart är gudaträd en högt allvarligt invasiv växt. Att kapa bort hjälper inte, att gräva upp inte heller. Skulle gärna veta hur man blir av med. Tillkommer att jag är gammal och kraften blir inte bättre.

Rundbarka stammarna om du orkar och dom inte är för många, annars ta hjälp. På en stråcka av av ca 30 cm, så barkars det av runt stammen, men det måste barkas av ända intill veden. det är strax innanför barken som vätan för upp mot kronan. Det kan ta något år innan trädet torkat ut och fälls samt roten tas bort, hoppas att det inte finns för mycket rötter som skjuter skott, dom klipps med gräsklipparen.

J jonaserik skrev:
Rundbarka stammarna om du orkar och dom inte är för många, annars ta hjälp. På en stråcka av av ca 30 cm, så barkars det av runt stammen, men det måste barkas av ända intill veden. det är strax innanför barken som vätan för upp mot kronan. Det kan ta något år innan trädet torkat ut och fälls samt roten tas bort, hoppas att det inte finns för mycket rötter som skjuter skott, dom klipps med gräsklipparen.
tack för svaret, tror inte att jag hinner, det är för många, mer än hundra och hundratals skott som kommer ur marken. Det måste vara ett stort nät av rötter i jorden. Skrev nu till kommunen igen med bilder till…

M Missippin skrev:
Hur kan an man säga så? Jag har massor av gudaträd som växer förskräckligt fort och förstör trädgården som är 3000 m3. Skrev till kommunen, inget svar , läste om på andra sidor, så klart är gudaträd en högt allvarligt invasiv växt. Att kapa bort hjälper inte, att gräva upp inte heller. Skulle gärna veta hur man blir av med. Tillkommer att jag är gammal och kraften blir inte bättre.
Du tänker inte på parkslide?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.