Hej! Står i valet och kvalet hur jag ska issolera min nya källarvägg. (Evig fråga här verkar det som ;) ) Jag läser ständigt om nyttan av att issolera utvändigt men förstår inte vad skillnaden ska vara om jag använder fukttåliga och genomsläppliga matterial hela vägen.

Källaren ska bli en "råkällare" med måttlig temperatur och enkla maskin- och förvaringsutrymmen (ca 12 grader, mat-&vinkällare, bergvärme, VVB, ventilation, etc). Källaren ligger i sutteräng och är ca 80% ovan jord. På plats finns idag 19cm lecamur utan puts med några betongpelare i. Jag räknar med att klara mig med 10cm cellplast (det ger "överissolering" av lecan, och "underissolering" av betongen).

Jag står just nu och väljer mellan 2 konstruktioner. Innifrån och ut:
  1. målad gips på plåtregel, cellplast, mur, puts
  2. puts, mur, cellplast, utvändig byggskiva (typ Minerit eller Terra)

Alternativ 2 kommer att kosta ca 8.000kr mer. Finns det några byggnadstekniska fördelar med alternativ 2 som gör att det är värt 8kkr?

Detta är jag verkligen inget proffs på, men själv skulle jag föredragit isoleringen på utsidan; dels för att spara utrymme, men framförallt för att slippa fukt i väggen. Om isoleringen sitter på insidan kommer källarväggen vara kall - luft (med tillhörande vattenånga) som passerar genom isoleringen kommer då kondenseras mot och i väggen och det blir svårt att ventilera bort kondensen. Risken finns då för fuktskador i organiska material som kommer mot stenen.
Om isoleringen sitter på utsidan är ju stenen uppvärmd och kondensationen sker utanför huset, och därmed mindre risk för fuktproblem inne i konstruktionen.
Dock har jag inte gjort något sådant här arbete själv, så det finns kanske andra erfarenheter?

Känner igen denna argumentation. Men jag förstår den inte :( Det finns två saker jag inte förstår:
  • Kommer inte daggpunkten (med största sannolikhet) att hamna *inuti* något av materialen. De är ju diffusionsöppna så fukten diffunderar väl ut till dess att temperaturen blir för låg (dvs 100% rel. luftfuktighet nåtts) och där fälls vattnet ut. Eller har jag fel i min förståelse av diffusionsprocessen?
  • Eftersom båda materialen är fuktgenomsläppliga så spelar det väl ingen roll i viket material fukten fälls ur (eller om utfällningen är i det innersta eller yttersta skiktet). Eller skulle det vara speciellt dåligt att få fuktutfällningen i cellplasten om plasten är det innersta skiktet? Om så; varför är detta sämre än att få fukten i muren om muren är det innersta skiktet?
Eller kanske är det bara så att erfarenheten visar att det är bättre med plast ytterst och mur innerst – utan att det finns någon bra förklaringsmodell för detta?

Cellplasten klarar sig bra i kyla och fukt, den möglar inte heller. Lecan och betongen kan däremot drabbas av frostsprängning. Det är lätt värt 8000 extra för att stoppa isoleringen utvändigt.

Sen har du en till aspekt, hur kul blir det sen att fästa hyllor m.m. i inomhus (i leca dessutom) när man har 100mm cellplast invändigt?!? Man behöver kanske 200mm skruv med fetplugg. Det kanske dessutom kommer att lukta illa ut hålen i cellplasten p.g.a. all fukten bakom cellplasten.

Hyllor kan man ju sätta i gipsreglarna, men fuktsprängningen lär ju vara ett reelt problem eftersom fukt ju faktiskt tillförs från inneluften (jag hade ju tänkt att putsen höll vattnet bortta från lecan, men tänkte inte på daggbildning inne i lecan)

Tack tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.