2 054 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Invändig takavvattning i hus på krypgrund. Vad är funktionen för det "tredje röret"?
Hej,
Har ett byggnadslösning i huset som jag inte riktigt kommer under fund med.
Hus byggt sent 60-tal med platt tak och invändig takavvattning.
Taket är ganska stort, mellan 160-170kvm yta och har två brunnar på två olika ställen på taket som leds ner genom huset, genom krypgrunden och ansluter till avloppen.
I väggen där rören går finns tre stycken rör.
Det ena är stuprör från takets brunn och är kopplet till avloppet.
Det andra är också kopplet till avloppet men röret går upp genom takets takpapp och ett plaströr på 1m sticker upp från taket som är ett helt öppet rör. Vad är rörets funktion? En ventil för avloppet?
Sen sitter där ett tredje rör. Det är ett typ spirorör som går genom golvbjälklaget och ner i krypgrunden men är inte anslutet till något. Det finns inte någon tredje öppning i taket för ett tredje rör så jag kan inte förstå vilken funktion detta rör har och jag kommer inte åt vinden för att se vart röret är kopplet. När jag lyser med lampa upp genom röret så ser man bara att det är en böj. Det kommer frisk luft från röret.
Är det en slags säkerhetsfunktion för tak med invändig takavvattning? Om avloppet för takets brunn fallerar så fungerar det som ett "översvämningsskydd" så att vatten leds ner i krypgrunden? Eller är det bara ytterligare en luftventil för krypgrunden.
Jag har pluggat igen röret och undrar vilken funktion jag har tagit bort iom det!
Har forcerat undertryck i krypgrunden och det sätts ur spel med en luftventil så nära utblåsfläkten.
Mvh
Har ett byggnadslösning i huset som jag inte riktigt kommer under fund med.
Hus byggt sent 60-tal med platt tak och invändig takavvattning.
Taket är ganska stort, mellan 160-170kvm yta och har två brunnar på två olika ställen på taket som leds ner genom huset, genom krypgrunden och ansluter till avloppen.
I väggen där rören går finns tre stycken rör.
Det ena är stuprör från takets brunn och är kopplet till avloppet.
Det andra är också kopplet till avloppet men röret går upp genom takets takpapp och ett plaströr på 1m sticker upp från taket som är ett helt öppet rör. Vad är rörets funktion? En ventil för avloppet?
Sen sitter där ett tredje rör. Det är ett typ spirorör som går genom golvbjälklaget och ner i krypgrunden men är inte anslutet till något. Det finns inte någon tredje öppning i taket för ett tredje rör så jag kan inte förstå vilken funktion detta rör har och jag kommer inte åt vinden för att se vart röret är kopplet. När jag lyser med lampa upp genom röret så ser man bara att det är en böj. Det kommer frisk luft från röret.
Är det en slags säkerhetsfunktion för tak med invändig takavvattning? Om avloppet för takets brunn fallerar så fungerar det som ett "översvämningsskydd" så att vatten leds ner i krypgrunden? Eller är det bara ytterligare en luftventil för krypgrunden.
Jag har pluggat igen röret och undrar vilken funktion jag har tagit bort iom det!
Har forcerat undertryck i krypgrunden och det sätts ur spel med en luftventil så nära utblåsfläkten.
Mvh
Det finns många uppfinningar för att minska riskerna med kalla krypgrunder (och kallvinder). Huset är säkert ritat av nån kreativ arkitekt som har tänkt några varv extra. Exakt hur och om det funkar har jag dock ingen aning om....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilläggsisolering invändigt i 70-talshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Isolering invändigt gammalt hus med timmerstomme
Isolering -
Väta invändigt vid stenmur som huset vilar på
Grund & Markarbeten -
Hur bäst renovera Vedspis Husqvarna 727 invändigt
Ved, Pellets, Flis -
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp