Och ersatts av, vadå

Den finns med i Elsäkerhetsverkets författningssamling iaf på dera sajt

JAg har mejlat elsäkerhetsverket...
Får se vad de skriver.

olebull skrev:
JAg har mejlat elsäkerhetsverket...
Får se vad de skriver.
Bra!

Det som olebull arbetar med kanske inte skall ses som anläggningar utan som apparater och maskiner. En viss skillnad...

/Kent

Jag har iaf levt i den villfarelsen(?) efter de kurser jag gått att jag, om arbetsgivaren anser mig vara tillräckligt kunnig för jobbet (rätt eller fel), kan ägna mig åt:

"Tillverkning, ändring eller reparation av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning som industrimaskin, maskinsystem, lyft- och transportanordning.

olebull>Nog rätt korrekt uppfattat och troligen så som elsäkerhetsverket kommer att svara med. Kruxet är bara att du får inte ansluta eller frånkoppla nämnda apparaters fasta anslutningar.

/Kent

snickarboden skrev:
Det som olebull arbetar med kanske inte skall ses som anläggningar utan som apparater och maskiner. En viss skillnad...

/Kent
Spelar ingen roll, så länge de är att betrakta som en starkströmsanläggning med de undantag som anges i ELSÄK-FS 2007:2

snaggletooth>Ehh, sen när kom kravet på behörighet för att serva apparater, bruksföremål och maskiner?

Att man sen kan se t ex en frekvensomriktare som en del av anläggningen när den är ansluten är en annan sak, är den inte ansluten är den aldrig någonsin att se som en del av den fasta anläggningen.

/Kent

<edit klargörande rörande ej ansluten kontra frånkopplad>

Redigerat:
snickarboden skrev:
snaggletooth>Ehh, sen när kom kravet på behörighet för att serva apparater, bruksföremål och maskiner?

Att man sen kan se t ex en frekvensomriktare som en del av anläggningen när den är ansluten är en annan sak, är den inte ansluten är den aldrig någonsin att se som en del av den fasta anläggningen.

/Kent

<edit klargörande rörande ej ansluten kontra frånkopplad>
Självklart, men det handlar väl om ändring/utökning av fasta installationer, fast anslutna maskiner i det här fallet, annars kan vi nog lägga ner den här debatten direkt.

olebull skrev:
Och ersatts av, vadå

Den finns med i Elsäkerhetsverkets författningssamling iaf på dera sajt
Du får nog uppdatera dina länkar lite, kolla 1:a länken i ett av mina tidigare inlägg

Lägger mig i debatten utan att detaljstuderat tidigare inlägg.

Frågeställaren skriver att han jobbar som industrielektriker i mina öron låter detta som en person som jobbar på starkströmsanläggningar som är fast anslutna till elnätet, vilket skulle innebära krav på behörighet.
När arbetet beskrivs närmare så låter det mer som att jobbet inebär tillverkning och reparation av maskiner som är losskopplade från elnätet. Sådant arbete är inte behörighetskrävande utan där följs det normer och standerader som gäller för den maskin eller urtustning som skall byggas eller repareras. Detta arbete styrs inte av föreskrifterna från elsäkerhetsverket. Kan vara svårt för vissa att förstå ibland. T.ex så kan t.ex. ett helt vindkarftverk med en tillhörande nätstation räknas som en maskin och där med gäller masskindirektivet m.fl. standarder. Det behövs alltså ingen behörighet för att bygga och uppföra detta. Behörighet behövs först när det skall kopplas mot nätet.

Har du varit eller är anställd som elektriker så borde det finnas en behörig installatör i företaget annars förstår jag inte hur du kan vara anställd som elektriker.

Det är dock lite höjt i dunkel vad du egentligen gör på ditt företag.

Som nämts tidigare så har behörighetsföreskrift ELSÄK-FS 1996:2 utgått och ersatts av ELSÄK-FS 2007:2.

Tilläggas kan att det finns ett undantag btrf behörighet när det gäller inkoppling till elnätet för provning eller felsökning "under laboratorieliknande förhållanden" av dylika apparater. För detta ändamål finns inget krav på behörighet.

Misstänker att det uppstått missförstånd i början av denna tråd då du skrev att du jobbade som industrielektriker, dvs utförde behörighetskrävande jobb på en eller flera industrier.
Har du andra arbetsuppgifter så är det väl inget annorlunda som krävs än som för vilket annat jobb som helst.

Du kan jobba med svagström, byta vägguttag, skruva i maskiner precis som vilken privatperson som helst, men det är knaturligtvis viktigt du har klart för dig var gränsen går.

Skulle en elolycka ske, låt säga du kopplar så att chassi blir strömförande och någon skadas av detta undrar du vem som kommer hållas ansvarig för detta. Med eller utan papperslapp så skulle jag tippa på dig men jag vet alldelesför lite om hur dessa fallen brukar sluta, vettigt av dig att kontakta elsakerhetsverk. ang detta samt kolla genom ditt anställningskontrakt som sagts.

Är det så att du har någon form av behörighet, typ BB1/2?

Givet informationen i inlägg #5 så är det väl läge att kolla i anställningsavtalet/befattningsbeskrivningen vilka arbetsuppgifter du skall utföra.

Det blev nog lite begreppsförvirring.....Mea culpa !!

Tack ändå !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.