Hej!
Jag tog för ca ett år sedan över ett hus från min far och vill förstå uppvärmningen bättre.

Huset byggt 1858, 300 kvm i ett och ett halvt plan. Uppvärmning sedan +25 år med jordvärme. Ny pump, IVT PremumLine HQ E10 för 6 år sedan till de gamla jordslingorna. Värmesystemen har utökats med radiatorer på andra våningen.

I samband med anpassning till generationsboende har en dörr satts in i trappen och nu har vi för kallt på andra våningen. 20,5 där nere och 18 grader där uppe. Möjligen otillräcklig radiatoryta och i eventuellt för låg kapacitet på värmepumpen men steg ett är att trimma in värmesystemet.

Jag förstår det som att jag har ett tvårörssystem och det består av tre typer av radiatorer. Termostaterna är samtliga öppna men frågan är om de modeller jag har går att förjustera? Om inte hur åtgärdar man det bäst för att kunna trimma in systemet? Jag tänker att jag behöver strypa nedervåningen i relation till andra våningen och tvinga pannan till en högre framledningstemp som gör att det räcker för att få jämn temperatur i hela huset. Kanske är jag snett ute?

• Radiator med termostatventil och röranslutningar vid en vägg; del av husets värmesystem i behov av justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostatventil, synlig rörledning ansluten från golvet, vägg med eluttag intill, del av uppvärmningssystemet i ett hus.
    Skapa konto
  • Rörledning med vinkelfäste och ventil, del av husets värmesystem från radiator eller värmepump.
    Skapa konto
  • Radiatortermostat av märket Danfoss med inställningar från 1 till 5 på väggen, del av ett äldre värmesystem i ett generationsboende.
    Skapa konto
  • En gammal radiator i metall med en termostatventil ansluten till rör i ett hörn av ett rum.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.