8 251 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Intresse av att få reda på hur kablarna ska kopplas runt?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ja,Då jag snart ska anlita en elektriker för att koppla in el i garaget,så undrar jag hur kablarna ska kopplas till olika uttag som bilden visar,Kommer stå för kabel själv därav behovet att veta hur dem ska kopplas,Bortsett från lysrörsarmaturerna som jag vet hur de ska kopplas ihop,men resterande är osäkert.
Ta gärna del av bilden och lägg på hur kablarna dras! Ursäkta min dåliga skiss,men försöker att vilja veta hur saker fungerar då jag är intresserad av just el även om jag inte är behörig för att installera,det är jag medveten om men ger mig inte på och installerar något som är osäkert!!
Ta gärna del av bilden och lägg på hur kablarna dras! Ursäkta min dåliga skiss,men försöker att vilja veta hur saker fungerar då jag är intresserad av just el även om jag inte är behörig för att installera,det är jag medveten om men ger mig inte på och installerar något som är osäkert!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Köp både en ring 3G1,5 och en ring 5G1,5. Ska du ha något trefasuttag så krävs även 5G2,5 Frågan är ju om du verkligen sparar in så mycket pengar på det eftersom man vanligtvis måste köpa hela förpackningar.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Patrik_Hed skrev:Köp både en ring 3G1,5 och en ring 5G1,5. Ska du ha något trefasuttag så krävs även 5G2,5 Frågan är ju om du verkligen sparar in så mycket pengar på det eftersom man vanligtvis måste köpa hela förpackningar.
Jo visst men sen är jag ju intresserad att veta om det spelar någon roll för av rent förnuft så tror jag att kabeln från lysrören ska gå direkt till strömbrytare el? Sen då hur ska resterade gå därifrån?Ett trefasuttag har jag men det kopplas ej in just nu då.
Lagerstrand Alexander skrev:Det finns många olika sätt bygga upp en elinstallation på. Ett ganska vaniligt sätt är att sätta en kopplingsdosa nära taket och göra diverse ihopkopplingar där, Fördelen är att horisontell ledningsdragning ligger vid taklisten och är inte så utsatt för mekaniska skador som vid golvetPatrik_Hed skrev:Köp både en ring 3G1,5 och en ring 5G1,5. Ska du ha något trefasuttag så krävs även 5G2,5 Frågan är ju om du verkligen sparar in så mycket pengar på det eftersom man vanligtvis måste köpa hela förpackningar.
Jo visst men sen är jag ju intresserad att veta om det spelar någon roll för av rent förnuft så tror jag att kabeln från lysrören ska gå direkt till strömbrytare el? Sen då hur ska resterade gå därifrån?Ett trefasuttag har jag men det kopplas ej in just nu då.
När det gäller trefasuttaget så är det en separat kabel direkt från elcentralen, som inte passerar några kopplingsdosor.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Nu har du bara enfas i matningen till garaget, så det behövs inte så många meter 3G1.5 i garaget.
Välj en rymlig dosa som inkommande går till.
Därifrån ser jag bara behov av två "gruppledningar", en till uttagen på vänstra väggen, och en till belysning och uttag vid dörren.
Den senare drar du lämpligen till en dosa rakt ovanför strömbrytaren. Denna dosa matar sedan belysningen.
Har du valt bra lysrörsarmaturer så finns det plats att sy vidare från den ena till den andra.
Därifrån ser jag bara behov av två "gruppledningar", en till uttagen på vänstra väggen, och en till belysning och uttag vid dörren.
Den senare drar du lämpligen till en dosa rakt ovanför strömbrytaren. Denna dosa matar sedan belysningen.
Har du valt bra lysrörsarmaturer så finns det plats att sy vidare från den ena till den andra.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jo det sitter en dosa innanför på väggen som är inkommade från centralen,alltså en "egen" kabel till uttaget på vänster sida. Sen så från den dosan ska det gå en gemensam till strömbrytare och uttag? Men hur gör man vid inkoppling vid dem två då dessa sitter bredvid varandra? Ja lysrören seriekopplar jag så det blir en kabel mellan dem två, Sen en utgående kabel därifrån som ska gå till en ny kopplingsdosa? Sen från den en bit kabel till nästa anslutningsdosa?Bo.Siltberg skrev:Nu har du bara enfas i matningen till garaget, så det behövs inte så många meter 3G1.5 i garaget.
Du får gärna göra en lite bild av hur du menar,för det brukar oftast bli klare då
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Så här kanske 
Om du på nåder råkar ha en fungerande Java så ska ett simuleringsfönster öppnas.
Det går att klicka på strömbrytaren
För att lösa det rent praktiskt kring strömbrytaren och tillhörande uttag kan du antingen använda en femledare ifrån en dosa, eller som på bilden, använda separata 3-ledarkablar till strömbrytare och uttag.
I fallet med en treledare till strömbrytaren så använder du brun som fas och blå som tändtråd. Denna blå skarvas sedan med en brun till lyset i dosan ovanför.
Om du på nåder råkar ha en fungerande Java så ska ett simuleringsfönster öppnas.
För att lösa det rent praktiskt kring strömbrytaren och tillhörande uttag kan du antingen använda en femledare ifrån en dosa, eller som på bilden, använda separata 3-ledarkablar till strömbrytare och uttag.
I fallet med en treledare till strömbrytaren så använder du brun som fas och blå som tändtråd. Denna blå skarvas sedan med en brun till lyset i dosan ovanför.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
De förstod jag inte mycket avBo.Siltberg skrev:Så här kanske
Men jag ska se om jag förstått de,som vanligt ska de tre kopplas in i strömbrytaren sen uppe på väggen i kopplingsdosan till lyset så ska den blå skarvas med den bruna från inkommande lyse i kopplingsdosan?
Hur många kopplingsdosor ska jag använda mig av? 2 stycken har jag räknat på.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Lagerstrand Alexander skrev:De förstod jag inte mycket av. Jag kommer endast använda treledad med skyddsjord.
Men jag ska se om jag förstått de,som vanligt ska de tre kopplas in i strömbrytaren sen uppe på väggen i kopplingsdosan till lyset så ska den blå skarvas med den bruna från inkommande lyse i kopplingsdosan?
Hur många kopplingsdosor ska jag använda mig av? 2 stycken har jag räknat på.
Jo varför behövs det skarvas? Det är ju tre anslutningar till lamparmaturerna och jag har tre ledare? :S
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Med skarv så menas det i kopplingsdosan.
Du har matning från central till dosan, från dosa ner till strömbrytare och från dosa till armaturerna.
Har du bara 3 ledad kabel med jord så faller det sig naturligt att använda brun som fas i kabeln till brytaren och blå i samma kabel tillbaks till dosan som tändtråd.
I dosan kopplar man den blåa tändtråden till den bruna i kabeln till lysrören.
Låt nu din elektriker koppla åt dig, han vet garanterat hur det går till
Du har matning från central till dosan, från dosa ner till strömbrytare och från dosa till armaturerna.
Har du bara 3 ledad kabel med jord så faller det sig naturligt att använda brun som fas i kabeln till brytaren och blå i samma kabel tillbaks till dosan som tändtråd.
Låt nu din elektriker koppla åt dig, han vet garanterat hur det går till
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Kommer gå en kabel från armaturerna,då jag seriekopplar dem. Från dosa ner till strömbrytare och sen där ifrån till armaturerna,är det en en och samma kabel? Sen då från vägguttagen hur kommer de kablarna kopplas?Kopparkullen skrev:Med skarv så menas det i kopplingsdosan.
Låt nu din elektriker koppla åt dig, han vet garanterat hur det går till![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Kanske är du förvillad av strömbrytaren - du vill mata lyset direkt från strömbrytarna? Det kan man väl göra om det passar. Men oftast används en kopplingsdosa, vilket också passar bättre i detta fall. Den matar alltså strömbrytaren med en fast fas, och i retur från strömbrytaren har du en tändtråd. Eftersom du använder en treledare till strömbrytaren måste blå användas som tändtråd tillbaka till dosan.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Bo.Siltberg skrev:Kanske är du förvillad av strömbrytaren - du vill mata lyset direkt från strömbrytarna? Det kan man väl göra om det passar. Men oftast används en kopplingsdosa, vilket också passar bättre i detta fall. Den matar alltså strömbrytaren med en fast fas, och i retur från strömbrytaren har du en tändtråd. Eftersom du använder en treledare till strömbrytaren måste blå användas som tändtråd tillbaka till dosan.
Har bara en strömbrytare monterad,Jag vet ej hur det ska vara jag bara rättade föregående talare som beskrev hur kabel från lysrören skulle vara,men hur blir det med vägguttaget bredvid strömbrytare,den blir ju inte inkopplad i kretsen?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Eftersom det fortfarande inte är klart,så det jag önskade var att någon kunde rita upp på min bild hur det ska vara draget,har nu gjort en ny bild där uttaget på vänster sida är färdigt,de resterade är ej ifyllt och är ett (frågetecken)??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder