1 583 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Intrångsersättning m.m, någon som har erfarenhet?
Äger två fastigheter som i princip sitter ihop med varandra. Dom avgränsas av en smal gata på typ 2 meter som en annan äger. Den ena fastigheten är där vi bor och den andra är klassad som "Industrienhet, taxeringsvärde under 1 000 kr (typkod 499)" men den har ett väldigt stort värde för oss trots detta.
Det växer en del skog på den andra tomten och ger en väldigt bra avskärmning mot vägar och annat, en stor del till varför vi köpte det här huset helt enkelt, att vi fick en skön skogstomt "på köpet". På den tomten har vi tänkt att bygga en grillplats bland annat.
Nu ska det dras fjärrvärme förbi oss och då kommer dom behöva gå över just den tomten och även avverka en stor del av alla träden på den tomten pga arbetsgata och liknande. Detaljerna är inte helt klara men på dom skisser jag sett ser det inte speciellt lovande ut. Vi kommer dock att få en bullervall mot en stor väg på köpet i och med att ledningen ska bankas så det är väl en liten tröst.
En värdering av marken ska göras och det ska även beslutas om intrångsersättning och liknande men jag har verkligen noll koll på vad vi kan förvänta oss här. Helst vill vi ju ha kvar alla träden men där har vi väl inget att säga till i och med ledningsrätten men vad brukar skälig ersättning vara i såna här fall? Snackar vi hundralappar?
Jag uppskattar att det är typ 50-60% som kommer beröras av avverkningen och arbetet.
Fick höra att man ibland kan gå på taxeringsvärdet av bostadsfastigheten istället i såna här fall när den indirekt påverkas, någon som vet hur det fungerar?
Det växer en del skog på den andra tomten och ger en väldigt bra avskärmning mot vägar och annat, en stor del till varför vi köpte det här huset helt enkelt, att vi fick en skön skogstomt "på köpet". På den tomten har vi tänkt att bygga en grillplats bland annat.
Nu ska det dras fjärrvärme förbi oss och då kommer dom behöva gå över just den tomten och även avverka en stor del av alla träden på den tomten pga arbetsgata och liknande. Detaljerna är inte helt klara men på dom skisser jag sett ser det inte speciellt lovande ut. Vi kommer dock att få en bullervall mot en stor väg på köpet i och med att ledningen ska bankas så det är väl en liten tröst.
En värdering av marken ska göras och det ska även beslutas om intrångsersättning och liknande men jag har verkligen noll koll på vad vi kan förvänta oss här. Helst vill vi ju ha kvar alla träden men där har vi väl inget att säga till i och med ledningsrätten men vad brukar skälig ersättning vara i såna här fall? Snackar vi hundralappar?
Jag uppskattar att det är typ 50-60% som kommer beröras av avverkningen och arbetet.
Fick höra att man ibland kan gå på taxeringsvärdet av bostadsfastigheten istället i såna här fall när den indirekt påverkas, någon som vet hur det fungerar?
Vad är det för typ av träd/skog på fastigheten?
har haft kunder som tagit in egna avverkade för att sälja av som ved där dom tjänat bra på det och där vi stått för kostnaden för avverkningen enligt markerat område i terräng och karta.
I nästan alla fall har alla tjänat på detta.
när kommunen går in och skall förlägga ledning ( eller annat större entreprenörsskap) så blir oftast säkerhetsregler och liknande i samband med arbetet sönderläst, och därav att arbetet oftast blir enormt dyrt.
Om en kommunalt anställd tekniker ( ha de heter ju som oftast så även om hen klipper buskar om dagarna) skall gälla ett träd skall hem ha en till två uppsynings personer vid fällnings ögonblicket, skall skär över 1,5m göras skall lift användas, då behövs en ansvarig för den också, kan ju förekomma vid större ädelträd.
När inhyrda Ove fäller träd låter det bara mycke, man ser han aldrig. Förutom vid 9 kaffet och 1430 kaffet.
har haft kunder som tagit in egna avverkade för att sälja av som ved där dom tjänat bra på det och där vi stått för kostnaden för avverkningen enligt markerat område i terräng och karta.
I nästan alla fall har alla tjänat på detta.
när kommunen går in och skall förlägga ledning ( eller annat större entreprenörsskap) så blir oftast säkerhetsregler och liknande i samband med arbetet sönderläst, och därav att arbetet oftast blir enormt dyrt.
Om en kommunalt anställd tekniker ( ha de heter ju som oftast så även om hen klipper buskar om dagarna) skall gälla ett träd skall hem ha en till två uppsynings personer vid fällnings ögonblicket, skall skär över 1,5m göras skall lift användas, då behövs en ansvarig för den också, kan ju förekomma vid större ädelträd.
När inhyrda Ove fäller träd låter det bara mycke, man ser han aldrig. Förutom vid 9 kaffet och 1430 kaffet.
Klicka här för att svara