H
J jonaslatt skrev:
Hoppar in här igen.

Har en bestway pool. Men som sagt är filterna och pumpen skit. Så länge barnen bada varje dag så e det klart vatten men när de inte har badat på en vecka så e vattnet vidrigt.

Köpte en ny pump med såna filter bollar.
Vilken skillnad det blev på trycket. Nu ser man att vattnet rör sig.

Men efter ett dygn med skitigt vatten ifrån start så ser det precis lika dant ut.
Kanske måste börja om med nytt vatten? Eller kan jag ha gjort något fel. Fick med en påse med filterbollar som jag fyllde upp med. Installera in och utsug.

Efter ett dygn ser vattnet ut så här. Kanske begärde för mycket och trodde det skulle rena vattnet? [bild] [bild]
har du klor i med?

Japp. Kör vecko tabletter. Som sagt så blir den så där när barnen inte har badat på någon vecka.

Mwn trodde pumpen skulle göra det någorlunda ren nu

H
Men det brukar va för lite klor eller för litet filter eller pH är fel så kloret inte gör sitt.

stor pool och stort filter har du?
Vilken typ av klor har du?
Det är klor? Så det inte är liknande oxitabs för de var dårliga.
Jag har rena klor puckar som jag lägger i min skimmer.

Tror de är "riktiga" klortabletter men ska kolla detta.
Antar att de inte kan bli gamla. Köpte de förra året.?

Får prova lite mer klor. Annars tömma vattnet och göra om.

H
När det är så grönt så är det bara byta vatten som är enklast

• Gilla
jonaslatt
  • Laddar…
F
Jag har inte sett några veckotabletter som passar till den poolstorleken, de jag har sett är på 200g för minst 20kbm.
Jag har en bestway steel pro 3,6x1m med ett sandfilter https://www.moreland.dk/da/products...-sandfiltersystem-3028-liter/?partno=80036132, en skimmer som man hänger över kanten och ett kit för bottensug. Det är ju långt ifrån en riktig pool, men hittills har det funkat fint, men kräver en del pyssel för att hålla bra klor- och ph-värde. Har använt Biltemas klorpuckar och förbrukar nog 6-8-10 st i veckan de senaste veckorna med mycket bad och värme.

Oj då har jag alldeles för lite klor. Dock visa test stickorna bra på klor nivån.
Kör två tabletter i veckan.
Men får nog byta vatten och börja om.

H
Jag körde biltema ett tag och andra märken.
Testa även multi tabletter.
Tyckte jag fick krångla mer med värdena.

Nu kör jag dessa
https://www.folkpool.se/produkter/p.../langverkansklor-3kg-tabletter-200g-pool.html

Ingen fara att köra i lite mindre pool.
Man klipper bara av mindes hål i 2 hörn så kloren löser sig saktare.
Jag brukar klippa av 2 hörn och hiva i den i skimmern, när föregående påse är tom.
Sen en gång i veckan eller lite mer mellan rum så hivar jag i en utan plast, beroende på vad mycket dom badar.

sen kanske en gång var 2-3 vecka hivar jag i en flockningspuck.
Enda jag gör med min pool förutom att fylla lite vatten ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.