Ska du i framtiden ha solpaneler så kommer en liten pump inte att fungera.
Blir alldeles för litet flöde och reningen försämras avsevärt.
Man kan aldrig ha för mycket flöde.

Jo, man kan ha för mycket flöde. Med för stort flöde funkar inte sandfiltret som det ska. Pump och sandfilter ska matchas i storlek. Generellt är det så att man skulle tjäna på att köra pumpen långsammare än vad den normalt gör, endast vid backspolning behövs full fart.

Håller med dig MathiasS att nuvarande pump är för klen, ett skämt enligt min mening.

Dock vill jag inte lägga ut för mycket på utrustning till nuvarande pool då jag har planer på att skaffa en mycket större längre fram med rätt dimensioner på pump och värmepump.

bra-byggare : Den ser intressant ut, Kanske lite väl högt pris för min smak.

wanegardh skrev:
Var i Skåne bor du?
Jag har ett sandfilter med pump till salu.
Filtret är anpassat upp till 25 kbm.
Pumpen flödar 10800 l/h.
900 kr.

Kunde inte lägga in en bild.
Varför vet jag inte.
Köpte en beg Bestway-pool 5.49*0.90 med en Intex pump på 4000l/h. Efter att ha lagt 50m pemslang på garagetaket är det inget vidare flöde längre. Denna pump kanske vore nåt för mig?

Gammal tråd men kanske någon kan svara.
Jag har en ovanstående pool men skit pump.
Om man byter ut pumpen till sandfilter och typ dubbla kraften.

Vad innebär detta?
Klarar den ta hand om gräs, flugor mm eller får man fortfarande göra rent sånt innan och efter varje bad?

Det första du behöver ha för att få någon sorts vettig och fungerande rening är ett breddavlopp. Blir du inte av med ytvattnet får du allt skräp i poolen.

Med ett sandfilter blir det förstås ändå bättre jämfört med dessa små patronfilter som ofta följer med de enkla poolerna så börja där du, med ett sandfilter och separat vattenpump. Kommer antagligen göra stor skillnad. Med breddavlopp/skimmer kommer du ytterligare en bit på väg mot vattennirvana.

Jag har den ännu mindre modellen, 3*0.76m, och kikar även jag på att uppgradera.
Finns det några vettigt prissatta prylar i sammanhanget?
Har man lagt mindre än 1500kr på poolen vill man ogärna lägga 2-3000kr på en pump och filter :oops:

Jag har en jetpump över som jag funderar på om den kunde gå att använda, men gissar på att gjutjärn och klor funkar dåligt ihop?

2-3kkr är redan det lite för billigt för att prylarna ska ha kvalitet, men jag tror att det fungerar och blir MYCKET bättre än leksaksprylarna som följer med poolen. I den prisklassen är det dock inte säkert att pumpen tål att gå kontinuerligt och man får nog räkna med en begränsad livslängd.

Anade det.

Visst, på en längre tidshorisont tänker jag mig en permanent större pool, och man skulle kunna återanvända prylarna. Men det rycker i snåltarmen som ville ha en enkel och billig anläggning de närmaste åren när barnen är små (76cm är perfekt till 4åringen).

Verkar finnas anläggningar för runt 2000kr som jag kanske får överväga, så får vi se hur länge det håller:
https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/pooltillbehor/poolrengoring/sandfilterpump-007102/
https://www.hornbach.se/shop/Sandfilterpump-4-0m-h/8722630/artikel-detaljer.html

Orginal pump 1200l /h
Då borde en sån här funka okej? Tre gånger så mycket kräm.

Dubbel fråga. Skimmer hänger man vid pool kanten. Kopplas till insuget på pumpen om jag förstår rätt.
Men om man bara har en in och en ut på poolen. Så måste man ju välja om den ska suga vid botten eller vid vatten linjen?

Pool sandfilterpump 3785L/T, grå med slangar och mätare, för rengöring av poolvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Nabben1
  • Laddar…
N
Har en bestway flowclear sandfilterpump som jag haft sedan 2017. Den går i stort sett hela tiden som det är badsäsong. Den har fungerat felfritt tills i år nu har en slang gått sönder och det verkar inte så lätt att hitta en ny. Reservdelen finns till nyare pumpar men verkar svår att hitta till min. Kan säkert hända att en slang från en nyare pump skulle passa men svårt att veta när dom inte skriver ut några storlekar.

Dom håller säkert inte lika länge som en dyr pump men det känns som den kan leva längre än min billiga ovanmarkspool. Dock så kan man ju använda den om man köper en ny pool. Den orkar också pumpa vattnet igenom solvärmemattor om man vill ha lite extra värme.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har en bestway flowclear sandfilterpump som jag haft sedan 2017. Den går i stort sett hela tiden som det är badsäsong. Den har fungerat felfritt tills i år nu har en slang gått sönder och det verkar inte så lätt att hitta en ny. Reservdelen finns till nyare pumpar men verkar svår att hitta till min. Kan säkert hända att en slang från en nyare pump skulle passa men svårt att veta när dom inte skriver ut några storlekar.

Dom håller säkert inte lika länge som en dyr pump men det känns som den kan leva längre än min billiga ovanmarkspool. Dock så kan man ju använda den om man köper en ny pool. Den orkar också pumpa vattnet igenom solvärmemattor om man vill ha lite extra värme.
Intressant, vilken modell är det?
Finns ju en med pumpen inbyggd, och en med pumpen sidanom.

Hoppar in här igen.

Har en bestway pool. Men som sagt är filterna och pumpen skit. Så länge barnen bada varje dag så e det klart vatten men när de inte har badat på en vecka så e vattnet vidrigt.

Köpte en ny pump med såna filter bollar.
Vilken skillnad det blev på trycket. Nu ser man att vattnet rör sig.

Men efter ett dygn med skitigt vatten ifrån start så ser det precis lika dant ut.
Kanske måste börja om med nytt vatten? Eller kan jag ha gjort något fel. Fick med en påse med filterbollar som jag fyllde upp med. Installera in och utsug.

Efter ett dygn ser vattnet ut så här. Kanske begärde för mycket och trodde det skulle rena vattnet? Grönaktigt och smutsigt vatten i en uppblåsbar pool med en flytande grön boll, synliga filterkopplingar och gräsmatta.
Skapa konto
En poolpump med filterbollar ansluten till en blå Bestway-pool med halvtäckt vattenskydd och en fotboll på gräset.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.