Jag har en vara för 7.000kr till salu på Facebook Marketplace.

Jag får ett svar som jag från sekunden 1 märker är ett lurendrägeri men jag fattar inte hur det skulle fungera.

De vill ha mitt namn, gatuadress och stad så skulle en kurir komma med cash i ett kuvert.

Först när jag fått pengarna och är nöjd skulle en ny kurir på köparens bekostnad komma och hämta varorna.

JAG FATTAR ATT DET ÄR ETT BEDRÄGERI. Jag vill bara veta hur de tänker.

Så sa jag, ok, jag spelar med sa jag att yes, det var inga problem men jag ville ha hans namn och ett telefonnummer och efter ett samtal skulle de få mina uppgifter.

Han upprepade bara att jag skulle skicka mina uppgifter. Jag stod på mig så avslutades dialogen.

Första meddelande kom på franska (det är de automatiska texterna man klickar på 'är denna vara kvar' så det kan tyda på att de är i något afrikanskt fransktalande land). Sedan på märklig tyska, sist på google-translate-svenska.

Jag vet att det är ett bedrägeri att det aldrig kommer några pengar men vad gör de med mitt namn, email och adress?

JAG FATTAR ATT DET ÄR LURENDRÄGERI. Vill bara veta hur de tänker.

https://postimg.cc/MvzvYn1w

Ute efter uppgifterna på något vis, kombinationen mailadress-namn-adress?

• Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
T
Går man vidare kommer det snart ett krav på att en försäkringsavgift eller fraktavgift behöver betalas, det är det som är själva bedrägeriet.

• Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Om jag förstått det hela rätt så är en plan att få dig att acceptera - Budet som skall komma med pengarna ändras till att du får betalning via ”paypal” eller det där ”DPD Kontant” han dillar om, det är där som behöver dina uppgifter för att få det fejkade brevet att se legitimt ut, det ändras även till att du skall betala budet - Dvs, dom fejkskickar en bekräftelse på köpeskillingen samt ett påslag till ”kuriren” som dem vill att du betalar på något sätt.

Det finns ingen kurir, några pengarna skickas aldrig, blåsningen ligger i beloppet som du skall betala till kuriren för att den skall komma och hämta varan - Du tror du fått pengarna, dom betalade ju extra för kuriren som du skickade vidare, således, du har varan kvar, ingen kommer och dom tjänade en slant….

Långsökt men det är nog folk som trillar dit ändå.

Ett tillvägagångssätt av flera.
Önskar jag fick någon sån där så man kunde snabbt skapa en Mail, hitta på en adress och löpa linan ut för att se vad som verkligen händer…

• Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Om jag förstått det hela rätt så är en plan att få dig att acceptera - Budet som skall komma med pengarna ändras till att du får betalning via ”paypal” eller det där ”DPD Kontant” han dillar om, det är där som behöver dina uppgifter för att få det fejkade brevet att se legitimt ut, det ändras även till att du skall betala budet - Dvs, dom fejkskickar en bekräftelse på köpeskillingen samt ett påslag till ”kuriren” som dem vill att du betalar på något sätt.

Det finns ingen kurir, några pengarna skickas aldrig, blåsningen ligger i beloppet som du skall betala till kuriren för att den skall komma och hämta varan - Du tror du fått pengarna, dom betalade ju extra för kuriren som du skickade vidare, således, du har varan kvar, ingen kommer och dom tjänade en slant….

Önskar jag fick någon sån där så man kunde snabbt skapa en Mail, hitta på en adress och löpa linan ut för att se vad som verkligen händer…
Tack för utförlig förklaring. Men jag förstår fortfarande inte hur pengarna skulle hamna i deras ficka.

Man kan inte låta bli att erkänna att de är uppfinningsrika, det hittar "hål" och svagheter i våra system som i samarbete med folks naivitet resulterar i en liten vinst för bedragarna.

T
slacker slacker skrev:
Det var det jag gjorde :)

Jag fick ett (fejkat förstås) mail från "fraktbolaget" där jag skulle betala en försäkringsavgift på 90 euro via paypal. Jag skulle också kryssa i "paypal gift" vilket kan tyckas vara lite udda men det fanns en "rimlig" förklaring i mailet (det är naturligtvis för att man inte ska kunna backa transaktionen).

Men det fina var att jag inte skulle förlora något på det, för köparen hade redan stoppat 90 euro extra i kuvertet som var på väg till mig med kurir!

När jag vägrade blev han ytterst otrevlig. Han hade betalat en massa avgifter han inte skulle få tillbaka och hotade med att stämma mig mm.

• Gilla
  • Haha
Klantskalle och 4 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Busenkelt! Lägg ut ett "bete", en vara för 10 tuss på Facebook Marketplace så får du garanterat en bedragare på kroken ganska snabbt.

T tanaris skrev:

Jag fick ett (fejkat förstås) mail från "fraktbolaget" där jag skulle betala en försäkringsavgift på 90 euro via paypal. Jag skulle också kryssa i "paypal gift" vilket kan tyckas vara lite udda men det fanns en "rimlig" förklaring i mailet (det är naturligtvis för att man inte ska kunna backa transaktionen).

Men det fina var att jag inte skulle förlora något på det, för köparen hade redan stoppat 90 euro extra i kuvertet som var på väg till mig med kurir!

När jag vägrade blev han ytterst otrevlig. Han hade betalat en massa avgifter han inte skulle få tillbaka och hotade med att stämma mig mm.
Det är ju även det ett mycket troligt förfarande - Så blåsningen ligger i de 90€ som du skall betala som försäkring på varan, innan budet kommit med dina stålar, som lägligt innehåller 90€ mer. Som inte alls är på väg…

• Haha
ClaesMalmö
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Så omtänksamt av köparen! Ett hjärta av guld han tänkte på ditt bästa. Så agerar en ärlig människa! :crysmile:

Du kan ju alltid göra som denna killen!

//Ulf

• Haha
  • Gilla
Dizzy84 och 4 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:

Skulle också vilja ha någon bedragare att driva med :)

För ett par år sedan ringde mig företaget Windows från Indien ett par gånger. Sista gången spelade jag med och sade mig installera grejerna han pratade om. När han frågade vad jag hade på skrivbordet svarade jag att det var en bild på en naken man. I takt med att samtalet fortskred nämnde jag att han var med i mina sexfantasier. Det uppskattade han inte alls utan skällde ut mig och lade sedan på.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Prova Verisure

• Haha
  • Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
P
Råkade också ut för "Windows Institute of Technology" från Indien för några år sen. Det var en mycket stressad kvinna som ville att jag akut skulle installera något program så hon kunde rädda min dator.

Jag började associera fritt utifrån ordet Windows:
-Well, I have windows on my house...
-Sir, you need to install the...
-...and I have windows on my car...
-Sir, please install the...
-...but I have Ubuntu on my computer!
-Sir...??! Klick!

• Älska
pacman42
  • Laddar…
P
P Parkeringsvakten skrev:
Prova Skatteverket!

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.