Har hjälpt frugans gamla morfar >80 år att "fixa" telefonen i huset. Det fanns några härliga blandningar av kabeltyper, färger, tejpskarvar osv. Försökte rensa så gott jag kunde och la skarvarna i utvändig IP-65-dosa och skarvade med fiskögon från Kjell.

Efter en del klurande hur det egentligen var draget fick jag till en hyfsad lösning, testade alla jack och åkte hem. Dagen efter ringde han och sa att vissa jack inte fungerade. Ytterligare en dag senare fick jag veta att det fungerande igen. Glappande koppling någonstans tänker jag, dock lite osäker på om det är något jag orsakat eller om det fanns i den gamla installationen (har inte ändrat allt utan bara det som uppenbart var fel).

Så till frågan, jag tyckte fiskögonen var tröga att trycka ihop för hand så jag använde en tång lite försiktigt. Finns det någon risk att jag klämt av koppartråden i skarvdonen, därav problemen? Ska de tryckas ned till "jäms med kroppen" så att säga?

För hand ska du inte räkna med att lyckas om du inte har extrema smenypor. De ska tryckas med tång som någorlunda parallellt kommer i nivå med "huset" på ögat. Bara att trycka till resolut och på en gång, det går inte fel om ledarna är av de dimensioner som kopplingen tar.

Instämmer med GK100 ang fiskögonen.
Slitna telefonjack kan glappa, det kan vara fel i någon telefonapparat också.

Tackar för svar. Då kollar jag själva telefonjackens anslutningar snarare än mina kopplingar nästa gång alltså.

Hej.

Är det ett gammalt hus så kan det vara en mix av gammal korrekt telekoppling (kaskadkopplade uttag) och parallellkopplade. Vid kaskadkopplade (serie) uttag bryts bakomvarande uttag om du lyfter luren på en telefon men det medför också att om du har en modern "billig" telefon som inte använder alla 4 trådarna men har en adapter med brytpinne så kan bakomvarande telefoner dö då du ansluter teleproppen. Du kanske springer runt med en telefon och testar alla uttag och allt fungerar och då du åkt därifrån så trycker frugans morfar in en telefon i ett jack som gör att bakomvarande telefoner dör.

Se: http://savman.se/Portals/0/Pdfdokument/Hur telejack kan kopplas.pdf

MVH

Anders

Det är just det, en mix av kaskad och parallell. Och även om jag klurade på det lyckades jag inte med det befintliga kablaget lösa det på annat sätt (kabel som inte låg i rör utan inbyggda, klamrade på utsidan av fasaden osv.).

Men, du har ju helt rätt. Borde kolla med "rätt" telefon och eventuell rätt plugg/adapter. Tror jag såg en gammal snurrskivemodell hos honom någonstans....

Kan man ta bort brytpinnen på en plugg kanske?

norrbottenstorpet skrev:
Kan man ta bort brytpinnen på en plugg kanske?
Antingen det eller på ett mindre förstörande sätt parallellkoppla uttagen enligt länken för att på så sätt se om felet beror på någon telefon som bryter eller uttag som glappar i vidarekopplingen till övre stiften. Det går ju alltid koppla tillbaka. Jag förmodar att han bor själv i fastigheten och inte är så rädd att någon skall lyfta en annan lur för att tjuvlyssna?

MVH

Anders

GK100 skrev:
För hand ska du inte räkna med att lyckas om du inte har extrema smenypor. De ska tryckas med tång som någorlunda parallellt kommer i nivå med "huset" på ögat. Bara att trycka till resolut och på en gång, det går inte fel om ledarna är av de dimensioner som kopplingen tar.
Och bara som tips så har jag lyckats bra med en polygrip. Utställd till lagom avstånd så blir trycket ganska nära parallellt.

Glömde återkopplingen. Det var inte fiskögonens fel, det var glapp i en skruvanslutning, gammalt kablage (i gammalt hus utan vp-rör, besvärligt att byta).

Ny fråga och fortsatt återkoppling.

Stackars morfars telefon har strulat till och från hela hösten och jag jobbar för mycket hinner aldrig ut till lantstället för att mäta telefonen. Nu ringde han telia och felanmälde och telefonen fungerar för ögonblicket. Jag vet fortfarande inte om det var fel på inkommande ledning eller i hans hus. Vi får avvakta och se om hela installationen behöver göras om. Jag tror det är enklare att dra allt nytt än att hålla på tjorva med gamla sköra teletrådar.

Förresten, är det någon som testat att koppla telefontråd med wago 222? Är det funkis (förutsatt att de är väderskyddade i övrigt, tex. i en ip-65 dosa). Wago ska väl klara väldigt tunna trådar, 0,08 mm2, och ändå ge god kontakt.

https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsklamma--wago-222-2?category_id=1967

Fiskögon är det bästa till telefontråd, dock om det är enkelledare så kan en ledare vara av någonstans och då får du ett intermittent fel. En fördel med fiskögon är att dom är fyllda med mummasås som ser till att dom tål måttligt med fukt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.