Tack alla ni som engagerat er och svarat på min fråga!
Jag förstår av de svar jag fått att det egentligen inte är mycket vi kan göra annat än att bita i det sura äpplet, försöka skapa en så bra framtida ekonomisk situation som möjligt för föreningen och förbanna byggherren.
Stort tack!

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om räntekostnaderna i planen avvek väsentligt från vad som var känt när planen upprättades så skulle man ha tagit fram en ny reviderad plan.
Det är väl inte så mycket räntekostnaderna i sig det handlar om här som bindningstiderna?
Man har ju helt enkelt inte finansierat föreningen på det sätt som anges i planen.

• Gilla
Lena60
  • Laddar…
L Lena60 skrev:
Snitträntan i den ekonomiska planen är på 1,42 procent, nu 1,59. Riskerar att bli över 2 procent vid nästa villkorperiod. Till saken hör att byggherren blev rekommenderad att binda lånet (33,6 miljoner) när den senaste villkorsperioden slutade. Han avböjde, trots ränteläget. Den 2/6 ska en styrelse väljas och den 1/6 börjar en ny villkorsperiod under vilken riksbanken aviserat att det kan bli ytterligare höjning av styrräntan, men 0,5 procent. Alla bostäder var sålda i september förra året och en del av oss har legat på byggherren om att vi vill att ett styrelsemöte ska ges där medlemmarna väljer styrelse. Nu har de varit så saktfärdiga att allas ekonomi kan komma att försämras betydligt mer än vad som hade varit om byggherren gjort rätt, på flera punkter. Vi är några som nu tar in offerter från banker och försöker se om vi kan binda hela eller delar av lånet innan räntan går upp ytterligare. Vi har bl a träffat föreningens bankkontakt och bett om en fullmakt från interimsstyrelsen. Men det är ju väldigt kort om tid och stor upprördhet bland medlemmarna.
Har ni 1,49% på rörlig ränta idag eller snitt? Vad är annars den rörliga? Jag arbetar med rådgivning åt BRF så det är dels därför jag är lite nyfiken.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Det är väl inte så mycket räntekostnaderna i sig det handlar om här som bindningstiderna?
Man har ju helt enkelt inte finansierat föreningen på det sätt som anges i planen.
Kanske. Men det finns ju inget krav att följa planen senare så sådana detaljer spelar ju ingen roll. Den ska bara visa vilken övergripande ekonomi bostadrättsföreningen har inför spekulanter före upplåtelsen av bostadsrätterna.

I stunden efter upplåtelsen så kan man gå en annan väg i förvaltningen i stort och i smått. Det kan ju också finnas en mängd olika planer eftersom planen ska uppdateras om något väsentligt framkommer. Så i en BRF med säg 50 medlemmar kan det i teorin finnas 50 olika ekonomiska planer om lägenheterna upplåts i serie. Ett tankeexperiment.

Claes Sörmland
L Lena60 skrev:
Alla bostäder var sålda i september förra året och en del av oss har legat på byggherren om att vi vill att ett styrelsemöte ska ges där medlemmarna väljer styrelse.
Ok, om upplåtelsen skedde redan i september förra året så är ju frågan om ekonomisk plan överspelad sedan länge. Då är det pågående förvaltning.

Det ni kan fundera på är ju frågan om ansvarsfrihet för den avgående styrelsen på stämman. Men det är ju inte olagligt att gissa fel för en styrelse vad gäller ränteutvecklingen och därmed inte binda lånen.

Sitter själv i en styrelse och är lite stolt att vi gissade rätt under denna period. Men nu i efterhand inser jag att vi skulle nog bundit fler år. Å andra sidan är 3-månadersräntan trots allt väldigt låg fortfarande så man ska inte klaga. Värre när man måste betala mellan 5-10% igen som på den gamla goda tiden.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni 1,49% på rörlig ränta idag eller snitt? Vad är annars den rörliga? Jag arbetar med rådgivning åt BRF så det är dels därför jag är lite nyfiken.
Den rörliga är i nuläget 1,59.

L Lena60 skrev:
Tack alla ni som engagerat er och svarat på min fråga!
Jag förstår av de svar jag fått att det egentligen inte är mycket vi kan göra annat än att bita i det sura äpplet, försöka skapa en så bra framtida ekonomisk situation som möjligt för föreningen och förbanna byggherren.
Stort tack!
Jag skulle dessutom kontakta en jurist, för att se om det är något ni kan göra

• Gilla
Lena60
  • Laddar…
L Lena60 skrev:
Den rörliga är i nuläget 1,59.
Det är jättedyrt! Har ni fått ett bättre bud från banken ännu?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är jättedyrt! Har ni fått ett bättre bud från banken ännu?
Ja, det var vår föbannade byggherre som gick med på det. Vi försöker förhandla med banketna nu.
]

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Jag skulle dessutom kontakta en jurist, för att se om det är något ni kan göra
Det kan bli så att vi gör det.

Exakt! Vi vill ju ha en viss, helst hög grad, stabilitet i våra privata ekonomier, vilka ju är beroende av föreningens ekonomi. Vi har svårt att förstå att byggherren inte band när räntan var låg, som de flesta av oss verkar ha gjort privat. Men nu får vi leva med en höjning av avgiften på troliga 2000 - 3000

C cpalm skrev:
Man har ju helt enkelt inte finansierat föreningen på det sätt som anges i planen.[/QUOTE

C cpalm skrev:

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske. Men det finns ju inget krav att följa planen senare så sådana detaljer spelar ju ingen roll. Den ska bara visa vilken övergripande ekonomi bostadrättsföreningen har inför spekulanter före upplåtelsen av bostadsrätterna.
Lånen har väl tagits upp före upplåtelsen? Så det är ju det vi talar om, eller?
Alla förstår väl att den faktiska räntekostnaden fram till upplåtelsen kan variera, och det är ju något man reserverar sig för, alternativ tar höjd för i planen. Men nu handlar det ju i grund och botten inte om det.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Lånen har väl tagits upp före upplåtelsen? Så det är ju det vi talar om, eller?
Alla förstår väl att den faktiska räntekostnaden fram till upplåtelsen kan variera, och det är ju något man reserverar sig för, alternativ tar höjd för i planen. Men nu handlar det ju i grund och botten inte om det.
Ingen aning när olika lån togs, d v s hur fastighetsköp, husbygge och försäljning finansierades. Kan ju lika gärna ha skötts via ett byggbolag och sen köpte föreningen hela rasket i ett sent skede och då tog lånen.

Det verkar som att den sista upplåtelsen skedde september 2021 enligt TS. Den ekonomiska planen måste då per definition ha upprättats före september 2021, kanske långt före lån togs av föreningen. Jag utgår från att planen upprättades långt före detta.

Allt agerande från styrelsens sida efter september 2021 har således inget alls med planen att göra eftersom den då inte längre fyllde någon funktion eftersom alla bostadsrätter var upplåtna.

TS kan säkert förklara turerna och finansieringen.

Claes Sörmland
L Lena60 skrev:
Exakt! Vi vill ju ha en viss, helst hög grad, stabilitet i våra privata ekonomier, vilka ju är beroende av föreningens ekonomi. Vi har svårt att förstå att byggherren inte band när räntan var låg, som de flesta av oss verkar ha gjort privat. Men nu får vi leva med en höjning av avgiften på troliga 2000 - 3000
Det ni skulle ha gjort är att kallat till extrastämma dagen efter att ni blev medlemmar och valt en ny styrelse där ni boende hade majoritet. Då hade ni fått kontroll över föreningens förvaltning och hade t ex kunnat binda de rörliga lånen.

Skriver detta om någon annan i din situation (för några månader sedan) läser tråden. Låt inte profithungriga byggbolag sitta med makten över er privatekonomi längre än nödvändigt.

• Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
Ni har redan fått flera bra svar. Den övergripande slutsatsen är att det finns en osäkerhet i perioden mellan den styrelse som byggföretaget har och den styrelse som medlemmarna utser. I det senare fallet har vanliga medlemmar en helt annan insyn. Planen är just en plan och inte ett föreskrivandet dokument som måste följas i detalj. Vi har nu kommit i ett speciellt läge med stigande räntor, där ni missgynnats av att lån inte har blivit bundna. För ett par år sedan var det tvärtom med sjunkande räntor, då hade det varit en nackdel med bundna räntor. Vilket som får man nog räkna med att den tillfälliga styrelsen inte engagerar sig på samma sätt som den föreningsvalda.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.