Avseende att skala ner något för att göra det billigare så är det detsamma som moduluppbyggnad. Det blir för dyrt att utveckla annars.

Jämför man med IT-system, som jag har bra insikt i, så fungerar hårdvaran på samma sätt, oavsett bransch. Helt enkelt fabrikstänket med volym. Man måste få upp en volym så att produktionskostnaderna blir lägre. Men eftersom hårdvaran i sig oftast står för en försvinnande liten del av den totala investeringen, blir det fel att titta enbart på den. Kostnaderna ligger i arbete för rördragning, installation, programmering, etc. Alla har tyvärr inte möjligheten eller kompetensen att förändra själva. Så är det i IT-världen och så även än mer i hemmen. Det är därför IT-bolagen kan försörja en ruggigt massa servicetekniker. Ser inte fram emot att elektrikerna börjar bygga upp callcenters och ambulerande serviceorganisationer..... :(

Systemet måste vara lika lätt att underhålla som en vanlig elinstallation. Att köpa in elektriker och konsulter som förändrar och underhåller systemet för en normal dödlig, är knappast aktuellt. TLovskog, klarar min mor, 76 år, av att förändra inställningar?

Och så var det funktioner...... Tekniken är kul men det är roligare att höra vad folk använder den till!

TLovskog, klarar min mor, 76 år, av att förändra inställningar?
Självklart. No problems. Alvarligt talat så är det nog väldigt individuellt. Har en vän till min farmor (92år) som nog fasen hade klarat av det. Å andra sidan hade en annan släkting som är 63år inte haft en chans. Ofta beror det iofs på att man inte vågar prova. - Ahh det där klarar jag aldrig ...

Energibesparingsdiskussionen tog ju TLovskog effektivt död på då enbart drift av systemet står för över 10% av det totala genomsnittliga husets elförbrukning.
Nu är iofs 200W den teoretiska maxförbrukningen, och det kanske är i överkant. Men även vid 50W kontinuerlig effekt blir det ansenliga mängder. Så det gäller naturligtvis att styrningen kan spara mer än den drar.

Ett litet exempel: I mitt fall så bryter "all off" hela min stapel av förstärkare (6 stycken till 6 olika rum), CD-växlare, Sat boxar etc så att den standbyströmmen som skulle gott där helt försvinner.

Med det så konstaterade jag också att jag nog tycker att ett intelligent hem åtminstånde måste ha en helt integrerad audio / video miljö, för att komma till sin rätt.

Med tanke på hur populärt plasmatvapparater blivit och det utan att någon ifrågasatt energikonsumtionen av dessa (1000kWh per år inte ovanligt med 650W 42" och 5 timmar per dag) så tror jag inte Svenska folket bryr sig just nu.

Lönsamma projekt

Jag kommer som första projekt installera ett ventilationssystem med värmeåtervinning, jag kommer att få ett klart bättre inomhusklimat med en ROI på 6-8 år.

Luftflödet kommer att regleras steglöst beroende på behov, temp, luftkvalitet, närvaro, energipris mm.

Läs om detta i Elinstallatören februarinumret.

Intressant. Är elinstallatören en tidning man kan köpa på pressbyrån?

Tidning

Elinstallatören läses av elbranschen, finns oftast på bibliotek också.

Jag kan fixa en pdf på artikeln.

TLovskog, helt rätt när det gäller integrerade miljöer med A/V. Har tittat en hel del på Crestron system som alternativ till att styra den funktionaliteten och har haft det på mitt tidigare företag. Det släpps samtidigt otroligt mkt intressanta lösningar nu. Kolla om ett halvår så är dom flesta förstärkare integrerade med olika nätverkskopplingar. Även B&O håller på men dom som håller på med B&O vet vad det innebär. >:( Bra funktion, troligtvis 40 Gb när man behöver 1 Tb ;), etc, etc....

Tyvärr så fungerar det inte att stänga av ett B&O system som Du beskriver det att Du gör på Din anläggning. Då blir det generalkaos eftersom det är uppbyggt med master och slavar så systemet måste startas upp i "turordning". (Vilket kanske går att programmera?) (Nu kan man i och för sig programmera på olika sätt med B&O men så görs till 99%. ) Min dotter stängde av CD-växlaren med on/off knappen och systemet tappade sina inställningar och kontakt mellan enheterna så nu fungerar inte badrummen, tvättstugan, eller något ställe som är linkat till CD-växlaren...... Och min B&O installatör är i Thailand...

Men, det finns många märken som redan idag fungerar bra. Koll t ex nya Kenwood som visar lite vad som är på G eller sista nummret av tidningen hemmabio (Som säljs i pressbyrån!!! ;D ). B&O kommer med sitt mediacenter i vår (Vilket nog betyder i höst....) då serverfunktionen finns för att lagra ner MP3 låtar (funkar kvalitetsmässigt för slölyssnande eller party) samt att alla fotografier och hemmafilmer från t ex semestern kan läggas ner och hämtas upp på varje ansluten TV. Det kommer även en box för att ansluta projektorer och andra märken på plasmor. B&O-link är en bra funktion. Dock så kommer B&O aldrig någonsin att uppfinna hjulet men erbjuda en bra funktion, integrerat system med en riktigt sjysst design. Och handen på hjärtat så köper man B&O för att det är fräckt. Och lätt att använda.

Men tyvärr har det inte mkt att göra med buss-systemen eller dess funktion.

Sen när det gäller återvinning, så stämmer nog det bra på äldre hus. Bor just nu i ett nyproducerat hus (2002) på drygt 500 kvm, med dubbla bergvärmehål och golvvärme samt oerhört mkt el. Mina KW uppgår till maximalt 20.000 kw (Thermia har varit här och finjusterat om en del grejer som idioterna till VVS-företag gjort fel, vilket sänker elförbrukning ytterligare.) Återvinning av värmen är därför inte aktuell för mig. Den funktionaliteten Du beskriver för att reglera ventilationen är en möjlighet och ganska standard när Du köper värmesystem med återvinning. Har ingenting med buss-systemen att göra i mina ögon. Buss-systemet (för 100 tkr) är inte en förutsättning för att genomföra det.

Det jag söker nu då vi har sålt det här huset och förhoppningsvis köpt ny tomt, är funktioner till det nya huset. IHC verkar klockrent för det jag beskrivit tidigare. Är dock mycket intresserad av att hitta kul/smarta funktioner. à la James Bond! ;D ;D ;D

Söker bl a efter ett företag som kan tillverka en anordning för att hissa ner/upp en aluminiumskiva/panel för mörkläggning (Av ett akvarie). Borde vara lätt men... Någon som vet något företag som tillverkar sådant? Tanken är att integrera den lösningen med hemmabio lösningen. Samma funktionalitetsönskemål och DET kan vara skälet till att jag investerar i IHC. En integrerad lösning med fjärr där ett multikommando dimmrar ljuset, sänker tv:n i golvet, sänker ner projektorn, sänker filmduken, drar för gardinerna, och drar igång systemet. Då är det aktuellt med IHC och den funktion jag eftersträvar.

Nu är i och för sig min mor, rätt fascinerande tekniskt kunnig trots, eller kanske tack vare, sina 76 år. Det känns oerhört bra att själv kunna förändra!!!

En webbserver (egen/eller som tjänst) kommer jag att bygga upp i portalform för att hantera IHC, IP-kameror samt familje kalendern/mailen. (Nog enda sättet att klara av att följa upp ungarnas läxor känns det som....) Men kopplingar utifrån innebär också en stor säkerhetsrisk. Min brandvägg blev t ex hackad två gånger precis innan jul..... >:( Bara för att lägga till lite egna regler under NAT för att komma åt allt när dom ville sen.

Egen IP-adress är nog bra. Det finns flera företag, bl a Utfors som körde en satsning på IP-portar. Dock fick dom inte till det lönsamhetsmässigt, vilket var synd. Många, många miljarder har plöjts in i detta. För att få det att fungera tror jag man måste vänta tills nästa IP-version (som möjliggör bättre adressering än idag) och att det blir någon form av IP-adressering som är självlärande rent tekniskt. (Ungefär som USB-bussarna idag) Troligtvis blir det så. Men då jag bygger nu och jag infrastrukturs-/nätverksmässigt bygger ut det rejält, hoppar jag över dom lösningarna nu. (Har inte heller hittat någon brödrost med bra IP-anslutningsmöjligheter...) Bygger jag igen om 10-20 år så.....

Men tillbaka till funktioner! Vad har Ni gjort, enkelt eller avancerat som Ni är oerhört nöjda med???

Jag kommer som första projekt installera ett ventilationssystem med värmeåtervinning, jag kommer att få ett klart bättre inomhusklimat med en ROI på 6-8 år.

Luftflödet kommer att regleras steglöst beroende på behov, temp, luftkvalitet, närvaro, energipris mm.
Njaa, men sånt klarar ju de flesta enkla styrsystem som sätts lokalt vid ev. aggregat. LonWorks uppfinner knappast nåt nytt vad gäller styrningen. Eller?? Möjligen saknar billigare styrsystem givare för alla tänkbara saker. Sen kan man ju fundera på hur mycket styrning på energipris faktiskt kan ge. Säg att priset blir 2 kr/kWh under några timmar mot kanske 1 kr resten av dygnet en dag när det är som kallast ute. Kan man då som boende tänka sig en sänkning på lokaltemp med några grader kanske det går att räkna på det men jag tror payoff blir hysteriskt lång. Bara sanna entusiaster (galningar) köper en sån kalkyl.

Visa gärna med några räkneexmpel hur det skulle kunna fungera!

Exakt min åsikt också. Dessutom använder jag golvvärme i betongbjälklag som inte är lite trögt värmemässigt.....

Teoretiskt är det väl bra men praktiskt omöjligt och därigenom omöjligt att räkna hem. I äldre hus eller mindre hus med värmeåtervinning eller allergifilter är det säkert bra. Men jag ser inte heller vad buss-systemen erbjuder mer än integration med övriga system. Funktionen går ju att få.

Nä, jag är inte ute efter ekonomin i det hela utan kul funktioner! Fantasin sätter gränser sägs det i reklamen och av förespråkarna.

Men tydligen saknas det rejält med fantasi och erfarenheter......

Kom igen nu, ge mig lite kul idéer!!!

OBS
Lonworks är inget buss-system utan ett kontrollnätverk. Kombinerat med TCP/IP och DALI fär man ett komplett system för att styra och övervaka allt i en byggnad.

Jag har en rolig grej, jag har fasta IP-adresser i mitt hus, jag har en webbkamera installerad på en adress. Jag övervakar gräsmattan där jag har ett bevattningssystem, med hjälp av en webbserver som är kopplad till ett LonWorksnätverk kan jag sätta på bevattningen från vilken Internetuppkopplad pc i världen.

Jag ser då i realtid hur gräset bevattnas.
Jag skall i vår installera fuktsensorer så att allt sker automatiskt.

Dessutom använder jag golvvärme i betongbjälklag som inte är lite trögt värmemässigt.....
Me too. Jag har också svårt att se vinsten att kunna sänka temperaturen under de få timmar man inte är hemma.
Jag skall i vår installera fuktsensorer så att allt sker automatiskt.
Vilka fuktsensorer har du valt anders? Vilken teknik använder de?

Själv har jag dock rivit mitt bevattningsystem för gräsmattan. Det visade sig aldrig behövas.
Kom igen nu, ge mig lite kul idéer!!!
Har nog inga fler kul idéer mer än de som är redovisade och de som du själv funderar på.

Det jag är mest nöjd med är faktiskt mina lamputag i smygarna. På min tid var det riktigt orginellt. Inga av träfabrikanterna som jag var i kontakt med kunde ordna med det (eller ens förstod vad jag ville ha). Så det vara bara ännu en anledning till att välja ett stenhus.

Hmm, Bevattning är nog ok men tänkte köra massiv naturtomt, putsad fasad, aluminium klädda fönster och stenaltan. Här skall det bli underhållsfritt!!!

Eventuellt funderar jag på en damm med vattenfall och där kanske man kan göra något.....

Angående idéer så snackade jag med min bekant som hade lagt ut rätt hyffsat med pengar på ett buss-system. Han hade ingen aning om vilket märke det var. Men en grej han skulle fixa nu är följande:

Han bor "rätt" fint, precis vid havet i Långedrag, Gbg. Hans markiser i 4 väderstreck är intrimmade ordentligt med väderstationer och allt. Precis vid huset finns hans båtplats. 5 meter från poolen.... Om det nu blåser väldigt mycket, tänkte han försöka fixa så att förtöjningarna spänns åt med hjälp av buss-systemet på samma sätt som markiserna går in. Samt att det larmar om båten är dåligt förtöjd (Man är ju inte alltid så duktig på att förtöja när man varit ute och badat....)

Det är i och för sig en kul lösning men tyvärr har jag inte en likadan tomt.... Han vet inte vad han har för teknik men vill ha funktion och det fixar han.

En annan grej han kör är att på natten, då kör han över poolöverdraget med automatik, om någon glömt att göra det. Eller som han säger "Det är i alla fall stängt när jag vaknar...." Det tänkte jag köra då jag tänkt mig en pool.

Skall se om jag kan åka hem till honom någon dag och se vilket märke det är eller få tag i vem som är hans elektriker. Han är f-n i mig hopplös att få ut något vettigt ur! ;)

Här handlar det inte om att sänka temperaturen när ingen är hemma utan att höja när elpriset är lågt.

Det finns ett antal analoga fuktgivare som jag kan lägga på en analogingång för att "LonMarkisera"

Fler smarta lösningar kommer

Höja??
Visa en kalkyl som kan försvara det...
Ta i beaktanade att i princip 100% av alla som bygger nu för tiden installerar någon form av värmepump och då är det i regel tröga värmesystem med lågtemperarat vatten. Som nån redan nämnt så är det lurigt att justera tempen undera bara några timmar av dygnet. Kanske kan fungera i befintliga hus med direktverkade elradiatorer... De som installerar olika typer av bussystem (eller "kontrollnätverk") är nog till största delen nybyggare allesammans.

Teknik och lull-lull sparar sällan pengar. Sen tycker visserligen jag att teknik och lull-lull är så förbannat kul att det inte gör så mycket om det inte sparar några kronor. Det får rent av kosta lite extra :D

Nu är iofs 200W den teoretiska maxförbrukningen, och det kanske är i överkant. Men även vid 50W kontinuerlig effekt blir det ansenliga mängder. Så det gäller naturligtvis att styrningen kan spara mer än den drar.
Ett normalt EIB system kör 29V och max 640mA per linje(ger 18.5 W).
På en linje kan man köra 64 enheter vilket räcker till de flesta villor......
Kalsipper
(kunde inte låta bli ;))

Ett normalt EIB system kör 29V och max 640mA per linje(ger 18.5 W).
På en linje kan man köra 64 enheter vilket räcker till de flesta villor......
Kalsipper
Har för mig att du hade riktig erfarenhet av EIB, mot min pappers erfarenhet, så jag skall kanske inte bråka ....

MEN

Klarar man sig verkligen på en lina? Att man logiskt kan klara sig det är självklart, men när jag räknade och kollade med Siemens så drog en 8 binär utgångars aktuator 120mA. Vilket på 640mA bara blir 5 stycken med viss derating. Själv har jag 10st 8 utgångsmoduler för min installation (vilket då är oberoende av vilket system man använder).

Enligt Siemens så var deras ingångsmoduler även de med 24mA strömslinga, så om alla ingångar var aktiva på en 8 ingångars modul blir det 192mA. Jag har 8 ingångsmoduler med 16 ingångar på varje.

Nu kanske man inte designar EIB system för worst case, men lite underligt är det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.