Asså, varför skulle alla elbolag börja använda sig av LON?? Är inte all användning av LON-prylar licensbelagt? Dvs det kostar flis.

De flesta bolag byter väl mycket mätare till "smartare" mätare som läses av via olika fjärravläsningssystem som Senea, Mbus osv osv. Att sätta dit nån mojäng som läser av befintlig mätare låter lite som en dålig lösning långsiktigt sett.

Att bolagen tänker ändra taxesystemet har jag inte hört ett ord om. Stämmer verkligen det? I dag har de flesta större industrier timavlästa mätare men taxan ser ju ut på samma sätt för det. Tät avläsning innebär ju bara att man kan hitta topplaster och enklare dimensionera abonnemang osv.

Elmätare med LonMark

Vi kommer att få en standard så att alla elmätare med LonWorks är "garanterat utbytbara" mellan olika tillverkare. Inget nätbolag vill vara bunden vid en specifik leverantör typ SENEA.

Vi kommer under januari prova "garanterad utbytbarhet hos SP i Borås!

Det är viktigt att förstå att nyttan av timavläsning av elmätare är väldigt stor.

NEJ TACK!

Inte ytterligae en licensbelagd världsstandard!

Det räcker så bra med allt sådant vi redan har på dvd-spelare, modem och allt sjutton det redan är.

Nej, antingen får "branschen" ta fram en standard som är helt kostnandsfri, som de skänker till allmänheten, eller så får staten ta fram något!

LonMark är inte licensbellagd

Däremot så tänker vi ta en avgift på 2 kronor på varje mätare som installeras, får vi 5 miljoner mätare så får vi 10 miljoner till en stiftelse "Garanterad utbytbarhet" som skall användas för utveckling och forskning av nyttoeffekterna av realtidsprissättning av elpriset.

mer info kommer

Anders Kjellström
Kanslichef LonUser Sweden

lonanders skrev:
LonMark är inte licensbellagd

Däremot så tänker vi ta en avgift på 2 kronor på varje mätare som installeras,
Vad är en avgift för att använda en viss teknik för något om inte just en licensavgift ?!?

Nu är väl 2:- en ganska rimlig avgift, men då ska det vara garantier på att avgiften håller sig på 2:- (justerat efter konsumentprisindex svängningar eller liknande) under hela patentets giltlighetstid!

Nu avslutar vi reklamen om LonMark i denna tråd som handlar om intelligenta hus!! Starta ny tråd om du absolut ska berätta för oss vad LonMark är.

LonMark är "Intelligenta hus" det är den enda heltäckande världsstandarden inom området.

Helt rätt!

Däremot hade det varit intressant att få en uppfattning om samtliga möjligheter som IHC, EIB och Loneworks kan erbjuda. Vad jag tror idag i alla fall är att installationen inte är ekonomiskt försvarbar (dvs kostnadsbesparingar, etc) utan mer ur bekvämlighetssynpunkt. Vilket är helt ok för mig!

Vad jag vet så är det möjligt att integrera, automatisera och styra:

1. Ventilation
2. Värme
3. Belysning
- Natt/dag
- Rörelse
- Belysningsscenarier
- Dimmers
- Hemma och Borta knappar
4. Motorvärmaruttag
5. Larm (Ej godkänt av försäkringsbolag)
- Rörelsedäckare
- Brytkontakter
- Glaskross
- IR
- Rök och brandvarnare
- Vätskevarnare
- Temperatur
- Panik-/Överfallslarm
- Dörrlås öppning-/stängning
- Grind- & Garage öppnare
- Kameror
6. Väderstationer
7. Markiser
8. Integration Bang Olufsen (1 fjärrkontroll) för att styra allt

Övervakning:
Systemet kan övervakas utifrån att allt fungerar, dolda strömförbrukare, etc. Där finns en energibesparingspotential men knappast i den mån att det gör en buss installation lönsam?

Styrningsmöjigheter:
1. Via datoranslutning
2. Via internet
3. Via telefon
4. Manuell hantering.

En del system är vad jag förstår inte heller för lekmannen att ställa om och förändra i.

Skall man vara lite provokativ så är den stora fördelen att man kan styra & förändra via dator & internet?

Allt går att lösa ändå utan ett buss system men då i separata system (vilket har sin fördel också.)

Någon annan som gjort kul installationer? Mycket intresserad då vi planerar nytt husbygge!

Jag menar med helt rätt, att släpp nu reklamen. Tjötar gärna med Dig på en mässa.

Tillbaks till ämnet. Vad kan nu Loneworks OCH alla andra system göra? Vilka finurliga och fantastiska lösningar har gjorts i det dolda av folk som har systemen?

OBS
Det heter LonWorks, se den svenska användarföreningen www.lonusersweden.org

Över 5000 företag runt om i världen använder LonWorks för sina kommunicerande produkter.

Men den övergripande standarden heter LonMark se www.lonmark.org

För närvarande används LonWorks mest i kommersiella fastigheter, när volymerna går upp så kommer det bli vanligt med hemautomation med LonWorks.

Kanon!

Hitta ett forum för fastighetsautomation då.

kan vi gå tillbaka till ämnet? Tacksam om du kan lägga en objektiv bild på idéer och tankar kring vad man kan göra med buss-system då.

Jag vet inte vad man kan göra med ett buss-system, däremot så vet jag vad man kan göra med ett LonWorks-system.

Håller på och installerar LonWorks-system i min villa, det kommer snart upp en hemsida där man kan läsa mer.

Jag har skrivit om ämnet under många år i Elinstallatören, om du förmedlar din e-mail adress så kan jag skicka över några pdf-filer.

Tar tacksamt emot all info!

Maila mig på o.hansson@telia.com

Vilka funktioner lägger du in i din villa?

Funktioner

Larm
Belysningsstyrning
Värmestyrning
Bevattning
Energiavläsning
Ventilationsstyrning

Allt!

Jag har även köpt miljövänlig kärnkraftsel från Vattenfall!

OK.

Alltså samma funktioner som IHC, EIB och samtliga erbjuder. Nu är det för mig inte jätteviktigt vilket system det är som används utan vad systemen kan prestera.

Är det någon som har gjort några andra installationer/funktioner med något av systemen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.