1 847 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Integrerad takfläkt kök
Håller på att installera en integrerad takfläkt och funderar hur man gör uppe på vinden?
Jag har lösull och det är en kallvind.
Nu har jag byggt en sarg runt fläkten, nen det känns konstigt att inte bygga in fläkten mer? Det blir ju en stor öppen yta ner mot köket som är helt oisolerad och fläkten i sin konstruktion verkar inte helt tät heller, vill ju inte få ner skräp i maten om någon härjar runt på vinden.
Någon som installerat integrerad takfläkt?
Jag har lösull och det är en kallvind.
Nu har jag byggt en sarg runt fläkten, nen det känns konstigt att inte bygga in fläkten mer? Det blir ju en stor öppen yta ner mot köket som är helt oisolerad och fläkten i sin konstruktion verkar inte helt tät heller, vill ju inte få ner skräp i maten om någon härjar runt på vinden.
Någon som installerat integrerad takfläkt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Till att börja med ska fläkten och röret upp till taket vara brandisolerade så att du inte får en vindsbrand om det börjar brinna i fläkten. Sen måste du förstås ha ett innertak i köket som sluter tätt mot fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,
Uttrycker mig kanske fel...
Fläkten är givetvis tät mot undertaket i köket, men fläkten i sig har luckor/genomföringar som gör att jag ser ner i köket "genom" fläkten.
Att själva kanalen ska brandisoleras har jag koll på. Tänker ner på själva "fläkten"
Har nu hittat någon anvisning om 30mm isolering och att det är upp till varje kommun och boverket hur det ska isoleras runt fläkten, men hittar ingen info.
Fläkten är givetvis tät mot undertaket i köket, men fläkten i sig har luckor/genomföringar som gör att jag ser ner i köket "genom" fläkten.
Att själva kanalen ska brandisoleras har jag koll på. Tänker ner på själva "fläkten"
Har nu hittat någon anvisning om 30mm isolering och att det är upp till varje kommun och boverket hur det ska isoleras runt fläkten, men hittar ingen info.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Du borde kunna fråga den som är områdesansvarig för sotning mm. om brandkraven men för mig låter det ju som att hela fläkten måste brandisoleras för att en brand inte ska kunna sprida sig till vinden och när det görs kan det ju inte längre finnas någon möjlighet att skräp kan ramla ner i köket.
Se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/takintegrerad-koeksflaekt-hur-isolera.380916/
Se här: https://www.byggahus.se/forum/threads/takintegrerad-koeksflaekt-hur-isolera.380916/
Kan du ta en bild på fläkten?H henrik_st skrev:Hej,
Du ska inte kunna se in i kanalen från utsidan av fläkten, då saknas det delar någonstans.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden