Byggahus.se

Nytt hus, nya äventyr

1. H
    Medlem · Nivå 19
    Köpte en ny vill i augusti och ska renovera i princip allt då endast mindre underhåll gjorts sedan huset byggdes 1974.

2. H
    Medlem · Nivå 19
  3. H
    Medlem · Nivå 19
    Jag har beställt ett nytt kök från HTH och såhär kommer det se ut:

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Medans jag väntar på leverans river jag upp golven i hall och vardagsrum för där vill jag ha golvvärme. Limmad spånskiva är inget roligt att riva men vad gör man inte för sina fossingar.

Ny konstruktionen blir glespanel 22 mm med värmefördelningsplåtar och slang i, på det en 10 mm spånskiva och siste ett vinylgolv på 5 mm.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Mexitegel!!! :love::love::love:

6. H
    Medlem · Nivå 19
    Just nu väntar jag på rörmockaren som ska koppla bort radiatorerna så vi kan slänga ut rören innan jag bygger igen med glespanel där. Då fick jag lite dötid och kunde jobba med den kommande altanen som ska ligga utanför köket.

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Varför tror du jag köpta det?

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Han med några plintar till idag.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Trevligt att du delar med dig.

Varför kök och vardagsrum först?

Varför inte börja med tak, dränering, värmekälla?

mvh

10. H
    Medlem · Nivå 19
    Taket må vara gammalt men eternit håller bra, minst 5 år innan jag behöver titta på det.

Källaren är väldigt torr och används inte mycket i dagsläget, utom nu när jag rivit ut golvet i vardagsrummet såklart så den får vänta.

Värmekällan är utbytt till en luft/vattenpump så nu blir det distributionen jag ändrar istället, tar bort gammalt enrörssystem och 2/3 på övervåning blir golvvärme medans resten blir tvårörssystem.

Och i köket är slitet, lådor går knappt öppna, hyllplan har hängt sig, kylen är väldigt dålig på att hålla temperaturen med mera.

Vad annat än att börja med husets hjärta då?

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 4
    Är det verkligen eternittak på ett 70-talshus? Verkar väl mer sannolikt att det är betongpannor som på "alla" andra hus från den tiden, bara en gissning...

12. H
    Medlem · Nivå 19
    Det är eternit och även underslaget är av eternitskivor tyvärr.

13. L
    Medlem Nivå 3
    Blir lite nostalgisk.. tar mig 10 år tillbaka när vi flyttade in i ett nästan identiskt mexitegel hus :)
    Mycket har hänt sen dess.. Stort lycka till!

14. S
    Medlem · Nivå 6
    Tyvärr? :) Bara skivorna är hela så håller det väl i massor av år?

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 4
    Hej, köket ser snyggt ut. Har ni valt bänkskiva i betong eller är det något annat material?