Eftersom jag ska bo ensam känns en stor diskmaskin ganska onödig. Men jag har aldrig sett integrerade bänkdiskmaskiner, utan istället står de ofta och skräpar på diskbänken med tillhörande vattenledningstrassel.

Om någon har erfarenhet av att bygga in en bänkdiskmaskin i ett högskåp, gärna i höjd med diskbänken så skulle jag gärna vilja ta del av dessa erfarenheter. Funkar ett skåp för inbyggnadsugn eller är det något man bör tänka på?

De borde väl gå att bygga in även i bänkskåp. Har du inte funderat på en 45 cm golvdisk (9 kuvert) istället för bänk, den som vi har nu (ny Bosch) låter som ett jetplan i 3 timmar och den kör vi varje dag (2 personer). Visst diskar den bra, men jag hade inte köpt en till ett nytt kök.

Hej!

Jag hade en Whirlpol 45 cm i mitt förra kök. Den var jättetyst, men höll på rätt länge den också.

Om du vill ha en bänkdiskmaskin inbyggd, så borde du väl helt enkelt kunna bygga in den. Det gäller väl bara att fixa anslutningar för el, vatten och avlopp i skåpet precis som för en vanlig inbyggd i så fall. Anledningen till alla slangar när man har den på bänken är ju att avloppet då ofta går ut i hon och att man oftast sätter i elen i elkontakten i lampan ovanför diskbänken.

Sedan finns det ju också en ny ganska dyr variant som är som en byrålåda som man drar ut. De är inte så stora. Minns tyvärr inte märket på dem, men någon annan kanske kan hjälpa till med det.

/pinebar

C
Elektrolux har en modell för speciellt avsedd för integrering - ESL2435. Många andra fabrikat kan integreras eller kompletteras med en ram för integrering. Men som ankan skriver - om utrymmet tillåter kan man ju lika gärna satsa på en 45cm golvmaskin.

cpalm skrev:
Elektrolux har en modell för speciellt avsedd för integrering - ESL2435. Många andra fabrikat kan integreras eller kompletteras med en ram för integrering. Men som ankan skriver - om utrymmet tillåter kan man ju lika gärna satsa på en 45cm golvmaskin.
Intressant med en modell som är avsedd för inbyggnad!

Men är det inte så att 45 cm breda diskmaskiner är de dyraste? Jag menar, 60 cm är standard och bänkdisk är billigast pga storleken. Men man kanske inte vill ha en som låter så mycket i 3 timmar, så det är kanske värt att satsa på en 45:a iaf.  :-/

Tack för tipsen! ;D

C
Borgman skrev:
Men är det inte så att 45 cm breda diskmaskiner är de dyraste?
Jo det stämmer. Tror jag gav strax över 6 000:- för min Siemens.

En Bosch bänkdisk kostar ca 3000 kr, men det finns en bänkdisk som har fullt djup, dvs 60 cm och har fler kuvert. Tror den kostar ca 4000 kr. Annars är det samma pris för 45 och 60 cm golvdiskmaskin, fast mer urval på 60 cm. Har man väldigt lite utrymme väljer man 45, annars 60. Kolla dB och disktid innan du köper.

Vilken 45cm diskmaskin är bäst då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.