Hej

En skogsfastighet har tre delägare varav en ska göra en inteckning för att få belåna sitt värde av fastigheten.

Han vill nu ha de andra delägarnas underskrift för att kunna göra detta.

Vilka åtagande skulle en sådan underskrift kunna leda till?

Om panten faller ut, dvs om han inte kan betala banken eller vem det nu är han skall låna av, då blir banken delägare, och kommer med stor sannolikhet att vilja sälja. Banken kan då begära att hela fastigheten säljs på Auktion.

Om en delägare nu belånar "sin" del av fastigheten så hamnar hans inteckningar i botten, om någon av er andra vill belåna senare så hamnar era inteckningar högre (=sämre säkerhet, kan betyda sämre villkor för lån).

Var också observant på hur villkoren som du skriver på ser ut. Troligen så blir ni andra delägare också ansvariga inför banken (här kan jag ha fel).

en delägares inteckning berör alltså hela fastigheten och inte endast hans del. Det är fömodligen juridiskt möjligt att vägra inteckning. ett alternativ är ju att delägaren överlåter sin andel till någon av er andra eller till en utomstående. det kan han förmodligen göra enligt samägandelagen. Hn kan också framtvinga försäljning - tror jag. Dessutom tror jag inte de andra delägarna kan neka till en överlåtelse. Men möjligen räknas det som enkelt bolag eftersom skog är en affärsverksamhet.

det finns förresten särskilda regler för samägande av jordbruksfastighet.

edit: det finns en bok som på Iustus förlag som heter Samägd jordbruksfastighet. Om tre äger jordbruksfastighet är det viktigt för dem att veta när samägandelagen gäller och när reglerna för enkelt bolag tillämpas.
Vad som tiidgare sagts om verkan av inskrivning gäller säkert men däremot är mellanhavandena mellan ägarna beroende av samverkansformerna.

Härär lagen om samägd jordbruksfastighet:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890031.HTM

Eftersom pantsäkerheten tas ut i fast egenom kan de övriga delägarna knappast bli betalningsansvariga gentemot långivaren. men fastigheten kan gå till försäjning. De två övriga delägarna har ju ingen möjlighet till koll hur låntagarens ekonomi ser ut och om han sköter lånen. Det är ens stor risk att ta när den egna egendomen kan ryka.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.