Hej!
Jag vet inte om jag är helt orimlig i mina tankar men behöver bolla lite. Vi anlitade en entreprenör (stor, välkänd) här i byn för grävning/grundläggning för en utbyggnad.
Vi gav mått och skickade ritningar, förklarade noga när de kom ut och kikade på plats hur vi skulle ha det.
Vi märkte att de var stressade när de kom och att jobbet var jättemycket större enligt grävaren jämfört med vad deras kontaktperson hade förklarat för honom.
Hur som ledde det till att det tillkom ytterligare moment. De missade också att lägga ner ett radonrör i grusbädden samt att de missade att gräva tillräckligt stort, ungefär 3 dm för att vi ens ska kunna få ut gjutformen. Det har vi nu fått handgräva själva, då de inte kom in med maskinen längre pga leverans av material som blockerar. Lerig stenig mark gjorde att det tog en dags arbete. Vi fick också flytta ett dräneringsrör som hamnat i vägen för gjutformen.
Har påpekat detta till entreprenören som hittills inte sagt så mycket. Så vad är lämpligt att göra? Jag är inte så lockad att betala fullpris eftersom vi inte fick vad vi beställt - men det kanske är orimligt tänkt? De ska så klart ha betalt för jobbet men det känns sådär att vi fick göra klart det själva.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000
Dra av det du tycker är skäligt enligt samma kostnadsberäkningskalyl som entreprenören använder sig av. Finns ingen anledning till att premiera bortskämda och slarviga hantverkare.

Staffans
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V virenoverarvilla skrev:
Hej!
Jag vet inte om jag är helt orimlig i mina tankar men behöver bolla lite. Vi anlitade en entreprenör (stor, välkänd) här i byn för grävning/grundläggning för en utbyggnad.
Vi gav mått och skickade ritningar, förklarade noga när de kom ut och kikade på plats hur vi skulle ha det.
Vi märkte att de var stressade när de kom och att jobbet var jättemycket större enligt grävaren jämfört med vad deras kontaktperson hade förklarat för honom.
Hur som ledde det till att det tillkom ytterligare moment. De missade också att lägga ner ett radonrör i grusbädden samt att de missade att gräva tillräckligt stort, ungefär 3 dm för att vi ens ska kunna få ut gjutformen. Det har vi nu fått handgräva själva, då de inte kom in med maskinen längre pga leverans av material som blockerar. Lerig stenig mark gjorde att det tog en dags arbete. Vi fick också flytta ett dräneringsrör som hamnat i vägen för gjutformen.
Har påpekat detta till entreprenören som hittills inte sagt så mycket. Så vad är lämpligt att göra? Jag är inte så lockad att betala fullpris eftersom vi inte fick vad vi beställt - men det kanske är orimligt tänkt? De ska så klart ha betalt för jobbet men det känns sådär att vi fick göra klart det själva.
Jag uppfattar att du är missnöjd och att det inte var en god upplevelse att köpa denna tjänst. Men i konsumenttjänstlagens mening så är detta inte skäl för nedsatt pris. Det som du istället ska fundera över är om det är fel på tjänsten. Fel på tjänsten ger inte automatiskt prisavdrag men det ger dig rätten att hålla inne med betalningen för att ge företaget möjlighet att åtgärda.

Av det som du tar upp tycks fel vara att ett radonrör inte lades ned enligt ritning och att det inte grävdes tillräckligt stort (enligt ritning?). Lades också ett dräneringsrör ned på fel plats enligt ritning?

Så börja där, vad är det för konkreta fel på tjänsten som du vill åberopa?
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
E
Förstår inte varför ni la massor ivägen då ni visste att grävare skulle komma?
Det medför givetvis enorma problem.

Dåligt planerat känns det hela som, maskinen bara dök upp från ingenstans och förvirringen var total.

Men ring och prata med firman så kan du förhoppningsvis få ett avdrag.

Gör du som @Staffan2000 beskriver kommer du få ägna många timmar på att hävda din rätt samt få ett dåligt rykte i byn.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Förstår inte varför ni la massor ivägen då ni visste att grävare skulle komma?
Det medför givetvis enorma problem.


Dåligt planerat känns det hela som, maskinen bara dök upp från ingenstans och förvirringen var total.

Men ring och prata med firman så kan du förhoppningsvis få ett avdrag.

Gör du som @Staffan2000 beskriver kommer du få ägna många timmar på att hävda din rätt samt få ett dåligt rykte i byn.
Vad har du fått det ifrån?

Så du tycker som vanligt att hantverkarna skall daddas för att beställaren inte skall få dåligt rykte. Fantastiskt.

Staffans
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad har du fått det ifrån?

Så du tycker som vanligt att hantverkarna skall daddas för att beställaren inte skall få dåligt rykte. Fantastiskt.

Staffans
Det må finnas någon slags styrning då stora och dyra maskiner tas in. TS har tagit på sig uppdraget med mindre lyckat resultat, vad det verkar.
 
E El-Löken66 skrev:
Förstår inte varför ni la massor ivägen då ni visste att grävare skulle komma?
Det medför givetvis enorma problem.

Dåligt planerat känns det hela som, maskinen bara dök upp från ingenstans och förvirringen var total.

Men ring och prata med firman så kan du förhoppningsvis få ett avdrag.

Gör du som @Staffan2000 beskriver kommer du få ägna många timmar på att hävda din rätt samt få ett dåligt rykte i byn.
givetvis borde man planerat för att grävaren inte skulle göra hela jobbet på första försöket.......
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.