Det finns även spänningsprovare som ser ut ungefär som två testpinnar där den ena har en stapel med lysdioder. De är betydligt säkrare att använda än en billig multimeter eftersom man inte kan koppla in fel mätområde av misstag.
De mäter nämligen bara spänning

Mellan de tre faserna skall du ha 400V och mellan valfri fas och nolla alternativt jord 230 V, mellan nolla och jord 0 V. Vissa av dessa spänningsprovare löser dock jfb.

Skrämmer mätningarna dig så kan det vara en bra ide att ringa "farbror El-man", det är rätt bra (läs viktigt) att vara 200% säker på vad man gör här, speciellt om man t ex inte har 400V mellan två förväntade skilda faser...

/Kent

helst ett mätinstrument kategori III eller IV för säkerheten vid mätningar

jula har ett bra instrument av typen med lysdioder, det är rött och kostar 100kr, bra för den som inte hempular så mycket mer än med vägguttag och strömbrytare.

hempularen skrev:
Framförallt billiga multimetrar har en obehaglig vana att i princip explodera i handen om man ex. kopplar in dem i strömmätningsläget mellan 2 faser. Något överdrivet, men risk för allvarliga brännskador finns faktiskt vid felaktig mätning.
Det finns ett ganska stort utbud av enklare multimetrar, byde dyra och billiga, som saknar
ström-mätningsområde. Det kan ju vara ett lämligt val om man är lite osäker.
En sådan lär inte explodera, oavsett vilket mätområde man väljer.

Vid en snabbkoll på ELFA så hittade jag t.ex. följande:

Fluke 114 (1361:- + moms)
CA702 (371:- + moms)
Appa 63N (389:- + moms)

Vill man nödvändigtvis mäta ström, så är det bättre med någon sorts strömtång,
eftersom man inte behöver bryta mätkretsen.

/Hasse

Curpling skrev:
Om både tvättmaskin och torktumlare är enfas maskiner, vilket dom torde vara om du inte köpt maskiner ifrån stenåldern ;), så skall det inte vara problem.
Problemet kan bestå i att ordna dragavlastning till båda kablarna... inte så bra om kablaget bara hänger och dinglar.

Om man vill göra lite överkurs så kan man byta ut och sätta vu istället i rätt IP klass, då har du mycket lättare att flytta på maskinerna vid städning eller service och dyl.

Som sagt, med 99 % säkerhet så är svart, brun och vit faser och blå Neutral (nolla) och jorden gulgrön, men för att vara 100 så måste man mäta, mät mellan jord och varje kabel, mellan jord och nolla skall det vara 0 volt och mellan fas och jord skall det vara 220-230 volt.

Lycka till
Om bägge maskinerna har stickpropp är enfasanslutning inget problem, men det var iallfall inte ovanligt för en 10 år sedan att torktumlaren även kunde anslutas trefasigt. Man får titta på typskylten...men enfasanslutning funkade iofs även för dessa...

thomaz_berggren skrev:
Har köpt hus och har nu köpt tvättmaskin & torktummlare.
Dessa maskiner kommer imorrn och jag undrar nu om det går att koppla in dessa maskiner på denna dosa. Ser ut som om det går att koppla tv maskiner nämligen. Ser likadant ut som på mitt förra ställe där det satt två maskiner.

[bild]

Tacksam för svar snarast.

Mvh
Thomaz
Enklaste svaret på egentliga frågan är : Ja !;)

PST skrev:
Enklaste svaret på egentliga frågan är : Ja !;)

Tackar för det, PST. Jag ska nog hur som helst införskaffa ett mötdon. alltid bra att ha.

Vad gäller maskinerna så är dessa försenade och jag ber till farbrorn upp i det blå att de kommer idag eller imorrn.

Jag återkommer i frågan när de knackat på dörrn.

Tackar så hemskt mycker för alla vänliga svar. Det värmer när man är ny på stället.:)

Var väldigt försiktig bara så att du inte kopplar en 230V-maskin på 400V. Har hänt flera som kommit hit och undrat vad det var som gick fel. Så kontrollmät ledarna först och om du är det minsta osäker så fråga här igen! :)

tackar för upplysningen och hjälpen. maskinerna kommer nu på fredag. hoppas att jag lyckas själv under helgen, med er fina hjälp. kommer att lägga upp bilder på hur det ser ut om inget kommer ivägen.

Klipper du bort stickpropparna SKALL du sätta upp en brytare (se mitt förra inlägg) dom gamla maskinerna hade en inbyggd brytare som dom moderna saknar. Så det enkla svaret kanske inte var så rätt, bara lättsamt ;)

jag tycker att du ska montera 3 st vägguttag istället och koppla ett till varje fas, då slipper du klippa stickpropparna, och kan flytta på maskinerna, samt har ett ledigt uttag till t.ex. dammsugaren.
MEN då måste man kolla upp vad det rör sig om för slags utrymme (IP-klassning) samt om det är något mer inkopplat på den 3-fasgruppen.

E
sen att detsätts en jordfelsbrytare på trefas gruppen
för de står väl i fuktigt utrymme??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.