3 079 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Intallera Tvättmaskin och torktummlare
Sida 1 av 2
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Har köpt hus och har nu köpt tvättmaskin & torktummlare.
Dessa maskiner kommer imorrn och jag undrar nu om det går att koppla in dessa maskiner på denna dosa. Ser ut som om det går att koppla tv maskiner nämligen. Ser likadant ut som på mitt förra ställe där det satt två maskiner.

Tacksam för svar snarast.
Mvh
Thomaz
Dessa maskiner kommer imorrn och jag undrar nu om det går att koppla in dessa maskiner på denna dosa. Ser ut som om det går att koppla tv maskiner nämligen. Ser likadant ut som på mitt förra ställe där det satt två maskiner.
Tacksam för svar snarast.
Mvh
Thomaz
förmodligen är svart,brun och vit fas och blå nolla-man måste mäta för att vara säker. sen vet du väl att CE-märkningen på maskinerna inte gäller om man klipper bort stickpropparna på dom, iofs kanske det inte har någon betydelse vid en reklamation, men...
Om både tvättmaskin och torktumlare är enfas maskiner, vilket dom torde vara om du inte köpt maskiner ifrån stenåldern
, så skall det inte vara problem.
Problemet kan bestå i att ordna dragavlastning till båda kablarna... inte så bra om kablaget bara hänger och dinglar.
Om man vill göra lite överkurs så kan man byta ut och sätta vu istället i rätt IP klass, då har du mycket lättare att flytta på maskinerna vid städning eller service och dyl.
Som sagt, med 99 % säkerhet så är svart, brun och vit faser och blå Neutral (nolla) och jorden gulgrön, men för att vara 100 så måste man mäta, mät mellan jord och varje kabel, mellan jord och nolla skall det vara 0 volt och mellan fas och jord skall det vara 220-230 volt.
Lycka till
Problemet kan bestå i att ordna dragavlastning till båda kablarna... inte så bra om kablaget bara hänger och dinglar.
Om man vill göra lite överkurs så kan man byta ut och sätta vu istället i rätt IP klass, då har du mycket lättare att flytta på maskinerna vid städning eller service och dyl.
Som sagt, med 99 % säkerhet så är svart, brun och vit faser och blå Neutral (nolla) och jorden gulgrön, men för att vara 100 så måste man mäta, mät mellan jord och varje kabel, mellan jord och nolla skall det vara 0 volt och mellan fas och jord skall det vara 220-230 volt.
Lycka till
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Tycker bilden ser ut att vara tagen i en anslutningsdosa, i så fall är vär dosan förhoppningsvis utrustad med dragavlastning. I annat fall får man byta insatsen.Curpling skrev:Om både tvättmaskin och torktumlare är enfas maskiner, vilket dom torde vara om du inte köpt maskiner ifrån stenåldern, så skall det inte vara problem.
Lycka till
Det där med att sätta vägguttag beror ju lite på förutsättningarna, vi vet inte om dosan sitter nära dusch/badkar, om det finns jordfelsbrytare.
Redigerat:
Om man inte sätter uttag ska man montera dit en brytare typ E1932061 dom kan man ansluta två maskiner till. På vissa gamla tvättmaskiner behövdes inte brytaren då den inbyggda var godkänd, men på dom nyare har jag inte sett nån med godkänd brytare.
Varning! Som flera andra säger: Till 99% så är brun, svart, vit faserna och blå nolla glugrön jord. Men detta kan vara kopplat hursomhelst, och måste mätas fram! Jag har varit med om ett flertal tillfällen då folk bränt både tvättmaskin och torktummlare då dom tagit för givet att blå är nolla!
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
Vad rekommenderas för mätinstrument?
En vanlig multimeter med mätsladdar av säkerhetstyp, dvs de ska ha en krage som skyddar mot att man kan komma åt de oisolerade mätspetsarna av mistag tex för att man slinter. Finns från ett par hundringar och uppåt.thomaz_berggren skrev:
Testpennor od som mäter kontaktlöst är inte 100% säkra så använd inte dessa för att kolla om det inte finns spänning.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
oki, man tackar! Ska om något byggvaruhus vid tillfälle. Kommer kanske lägga upp en bild på mina maskiner sen när de anlänt.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
VEt inte hurpass van du är med mätinstrument. Tänk på att inte koppla in dig och mäta om du inte är aboslut tväsäker på vilekt mätområde etc du skall använda.
Framförallt billiga multimetrar har en obehaglig vana att i princip explodera i handen om man ex. kopplar in dem i strömmätningsläget mellan 2 faser. Något överdrivet, men risk för allvarliga brännskador finns faktiskt vid felaktig mätning.
Framförallt billiga multimetrar har en obehaglig vana att i princip explodera i handen om man ex. kopplar in dem i strömmätningsläget mellan 2 faser. Något överdrivet, men risk för allvarliga brännskador finns faktiskt vid felaktig mätning.
Husägare
· Enköping
· 19 inlägg
snart känns det som om jag får ringa på "farbror El-man"