Hej igen,

Jag har ett ställe där jag vill plantera något som insynsskydd. Fördel om det skyddar även på vintern men inget krav.

Kan tänka mej perenner, prydnadsgräs, buskar. Dom kommer vara granne till en japansk klätterros.

Vill att det ska vara snabbväxande.

Är väldigt förtjust i hortensia men vet inte hur väl dom skulle fungera?
Har även lekt med tanken på pampasgräs, någon som har erfarenhet av det?

Tack så jättemycket på förhand

Haha, anar jag en ivrig nybliven trädgårdsägare? Du måste ge oss lite mer att gå på.😅

Vad är det för zon, jordmån, sol eller skugga? Hur stort område är det du vill plantera på. Hortensia säger du? Vill du ha något som blommar alltså?

Googla lite inspirationsbilder, gör lite studiebesök på plantskolor och trädgårdar. Du kommer hitta massor av saker du gillar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Parkslide växer fort och stammarna kan stå kvar under vintern. Jordärtskockor växer också fort sig höga, men har lite tunnare stammar så de bryta troligen av under vintern.
Beroende på var i Sverige det ska planteras kan även bambu fungera

Men för att vara lite seriös beror det på hur högt insynsskydd du vill ha. Måbär växer uppåt 2 meter på något år. Bok växer lite långsammare men är lättare att formklippa.

• Gilla
Confused64
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Haha, anar jag en ivrig nybliven trädgårdsägare? Du måste ge oss lite mer att gå på.😅

Vad är det för zon, jordmån, sol eller skugga? Hur stort område är det du vill plantera på. Hortensia säger du? Vill du ha något som blommar alltså?

Googla lite inspirationsbilder, gör lite studiebesök på plantskolor och trädgårdar. Du kommer hitta massor av saker du gillar.
Nähä menar du att det märks att jag är nybliven trädgårds arbetare. Har faktiskt bott här några år men har definitivt inga gröna tummar men i området vi bor ligger grannarna ute i trädgårdarna och donar jämt och ständigt. Har insett att vår trädgård är som "the redheaded stepchild" och vill snygga till utan att göra så det blir ohyggligt mycket arbete i fortsättningen.

Jag har varit på plantskolor och googlat som en galning, problemet är att jag hittar såååå mycket fint och kul att jag blir helt förvirrad och får beslutsångest, (tänk barnet i leksaksaffären som vill ha det och det och det, men inte har en aning om vad det är men vill ha det ändå 🙈)
Så jag behöver hjälp att styra mej i nån riktning för nu är jag all over the place.

Dina frågor....japp gärna nåt som blommar eller har vippor ala pampasgräs.

Zon 3
Jordmån hmmm när man gräver igenom ett relativt grunt lager matjord är det lera men vi har en himla massa daggmaskar 😁
Det är inget stort område....ca 2 m långt och tänkte bredd som bred häck eller bredare för platsen bakom är bara gräsmatta. På ena sidan står en japansk klätterros så bra om dom inte blir ovänner.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Parkslide växer fort och stammarna kan stå kvar under vintern. Jordärtskockor växer också fort sig höga, men har lite tunnare stammar så de bryta troligen av under vintern.
Beroende på var i Sverige det ska planteras kan även bambu fungera

Men för att vara lite seriös beror det på hur högt insynsskydd du vill ha. Måbär växer uppåt 2 meter på något år. Bok växer lite långsammare men är lättare att formklippa.
Tack för svar. Parkslide har jag förstått växer som en raket. Men skulle jag plantera det här skulle hela området fullkomligt avsky mej iom att det är en invasiv art och man har till och med anmälningsplikt om man säljer hus med parkslide 🫣

Bor i zon 3 vet inte hur bambu fungerar här.

Bor på hörntomt med rätt mycket gångtrafik på två sidor så antingen väldigt lummigt eller om lite "rangligare" högre typ 1.80 ish. Helst inget som ska firmklippas det är bara ca 2 m långt och bredden är rätt flexibel.

Du har möjligtvis inte en bild?

• Gilla
Confused64
  • Laddar…
C Confused64 skrev:
jag vill plantera något som insynsskydd
thuja funkar bra till sådant.
Det finns många alternativ, men alla passar inte i alla lägen.

Så att reda ut vad som verkligen funkar hos er är steg 1. Kolla i grannskapet så ser man snabbt vad som växer och trivs i det lokala klimatet. Att välja någon växt som bevisligen trivs på tomten är ett beprövat sätt att få växter som passar.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du har möjligtvis inte en bild?
Nej och lite mörkt nu men kan ta en imorgon 🙂

Om du inte känner att du måste ha en ogenomtränglig mur som insynsskydd utan bara vill ha något som gör att det inte är helt öppet så jan du ha en lägre häck för att markera gränsen och plantera ett träd som får en krona ovanför häcken. Dra fram droppslang för enkel vattning och plantera en riktigt tät marktäckare runt trädet så behöver du inte göra något mer.

Du kan låta klätterrosen få sällskap av en häck av rosor. Kanadensiska rosor, tex Louise Bugnet, är tåliga och blommar tacksamt. Prydnadsaplar är anspråkslösa och har vacker vårblomning och ofta både dekorativa frukter och vackra höstfärger. Blekgul sockblommar är en bra marktäckare.

Tyvärr kan jag inget om pampasgräs så det lämnar jag till någon annan att uttala sig om.

Eller har du kanske blandat ihop Pampasgräs med glansmikantus? Pampasgräs övervintrar inte i större delen av Sverige och kräver vad jag förstår rätt ordentligt med vattning för att bli fint.

Glansmikantus är hyfsat anspråkslöst och övervintrar snällt upp till iallafall zon 3.

Satsuki
Hortensia blir sällan så hög att den erbjuder insynsskydd. Thuja kräver klippning.
Elefantgräs står kvar på vintern men bara som kala stammar som måste klippas ner varje vår.

Växter som växer fort slutar inte växa för att man själv anser att de nått en bra höjd, de fortsätter växa och kräver då klippning.

Ett alternativ skulle kunna vara en 2-3 m hög buske typ syren eller kornell. Ett annat alternativ bambu som bör fungera även i Zon 3 om man väljer rätt sort. Man kan också tänka sig något som normalt används i friväxande häckar som spirea, den är dock inte grön på vintern. Lagerhägg och Rhododendron är vintergröna men växer ganska långsamt.

Jag skulle rekommendera att gå ut i kvarteret och se vad andra har och på så sätt få veta vad som fungerar just hos dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.