F
70-talshus med sex sådana här cementrör bredvid trappan.

IMG_2834.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De senaste åren har jag haft diverse kryddväxter i dem, men tänkte ha dem på ett annat ställe nu. Jag har visserligen haft framgång med gräslök, timjan, rosmarin men mer bekymmer med en dragonplanta som tar över allt. Det är nog bara gräslök och dragon som överlevt den här vintern. Jag är nog för slarvig med vattning för att persilja, dill, koriander, citronmeliss och en del annat ska trivas…
Vad ska jag plantera där istället som tål att stå i rören utan alltför mycket pyssel och vattning? Perenn som får gärna blomma ordentligt över hela säsongen och tåla vintern i röret. Växtzon 1. Norrsidan av huset.

Vill man ha blomning hela sommaren är det sommarblommor (ett åringar) som gäller. Kommer inte på jättemånga som funkar optimalt i skugga. Flitiga Lisa och begonior?

Tåliga perenner som är snygga och funkar bra i skugga är hostor/funkia. Där är det bladen som är skönhetsvärdet. Alunrot och ormbunkar är andra fina blad i skugga. Man brukar behöva gå upp en växtzon för övervintring i kruka men det är ju inget problem när du ändå har en så mild zon.

Finns en del nävor, tex Roseanne som blommar från juni till oktober men de vill ha sol.

BirgitS
När jag hade fänrikshjärtan blommade de hela tiden från maj till september. Mina stod i en rabatt åt nordost så inte mycket sol, även norrsida borde gå bra.

Är man halvdan på att vattna är det viktigt med bra och fuktighetshållande jord.

Vanlig ettårig blomsterkrasse blommade bra i den rabatten.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
F
Funkis och näva var bra tips, ska se vad jag hittar för varianter på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.