På min terrass har jag ett ca 820mm x 8000mm staket i lättmetall, med spjälor. Detta staket tillhör föreningen så jag vill/får inte borra i det. Spjälorna är 20x40mm, där 20mm-sidan är det jag ser när jag tittar på staketet.
Staketet ger en viss insyn så har jag tänkt att beställa ett frostat Plexiglas som jag sätter upp mot det.
Min fråga är nu hur jag monterar detta enklast. De två alternativ jag hittat hittlls är:
1. U-bultar (http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/beslag/u-bult-300052/) som alltså krokas runt spjälan, och plexiglaset sätts mellan blecket och muttrarna. Det är förmodligen hållbart, men inte tänkt för detta ändamål och dessutom kommer skruvarna att sticka ut genom plexiglaset eftersom de är av standardiserad längd. Inte idealt rent estetiskt.
2. Skarvjärn, skruvar och låsmuttrar. Blir betydligt snyggare (eftersom man kan skruva åt andra hållet, dvs i följande ordning när man tittar mot staketet: skruv, ring, genom Plexiglas, genom skarvjärn, förbi spjälan och slutligen ett skarvjärn till med mutter på slutet, och givetvis likadant på andra sidan spjälan). Frågan är om det är tillräckligt hållbart? Viktigt med rätt skruv/bult och mutter?
Det är lite svårt att förklara men jag hoppas det framgår.
Finns några kommentarar eller andra förslag som jag inte tänkt på? Vill helst klara detta själv men får i värsta fall anlita en snickare.
Kan även passa på att fråga om hur tätt jag måste sätta fästena. Plexiglasskivorna är 5 mm tjocka, och jag är orolig att de börjar fladdra om det skulle blåsa kraftigt, så att de slår mot staketet och skapar oljud.
Först tänkte jag att jag sätter ett fäste i varje hörn (varje skiva är 2200mm lång), dvs ca ett fäste per 2m, men det är nog för lite. Om jag sätter varje meter istället, skulle det räcka?
Tusen tack för hjälpen, all input väldigt välkommen!!!