13 877 läst ·
55 svar
14k läst
55 svar
Insurello tog en del av min ersättning även fast de lade ner ärendet?
Har du läst tråden alls?U ullak40 skrev:Insurello anmäler skadan till if (ditt förs.bolag), och sköter all kontakt med dem. Du behöver inte göra ngn anmälan till if, då du anlitat insurello art företräda dig i ärendet.
Att du fått avslag på ersättning har ju ingen betydelse, insurello har ju ändå jobbat och skött all kontakt med ditt försäkringsbolag.
Är ju ungefär som att anlita en advokat i ett mål och du förlorar, ska denne då jobba gratis för att du förlorade ?
Anmäler du skadan igen till If lär ju svaret bli samma, du får ingen ersättning, men kan du överklaga så gör det.
Du kan inte räkna med några stora belopp.
Bröt själv lårbenshalsen och har folksam.
Anlitade insurello.
Har ett 20 cm långt operationsärr ganska långt ner på låret, inte vackert.
Fick inte många kr för det, och inte heller för att benet är snett vilket påverkar ryggen.
Så räkna aldrig med några större summor utbetalda av ett försäkringsbolag.
Ja, och har själv anlitat insurello, så jag vet hur gången är. Jag fick meddelande av dem att de skulle ta 30 % av det belopp som jag skulle få. Skulle försäkringsbolaget neka mig ersättning skulle de ta ut en avgift. De sköter all kontakt med försäkringsbolaget och du får ta del av vad försäkringsbolaget svarar insurello. Avslutade mitt eget ärende i våras, så jag vet mycket väl hur det går till, och hur gången är. Att If lägger ner ärendet är väl för att skadan inte anses vara ersättningsgrundande.T TypRätt skrev:
Men när jag pratade med handläggare på if sa hon att hon inte fått in uppgifter om kostnaderARJU skrev:
Där har du såklart svaret.
Insurello lägger ner ditt ärende eftersom prognosen gäller en så pass låg ersättning att de sannolikt inte får igen sina kostnader att driva ärendet.
Men de tar gärna pengarna om någon annan driver anspråket, vilket sannolikt är lite finurligt formulerat i ditt avtal, lagom otydligt för att en lekman inte direkt ska göra kopplingen men tydligt nog att hävda sig rättsligt.
När grundkonceptet liknar något som skulle kunna drivas av ideella organisationer men nu i formen av kommersiell affärsidé är i regel där man hittar de fulaste fiskarna.
Det du beskriver är ju dock inte vad som hänt här så prova att läs igen.U ullak40 skrev:Ja, och har själv anlitat insurello, så jag vet hur gången är. Jag fick meddelande av dem att de skulle ta 30 % av det belopp som jag skulle få. Skulle försäkringsbolaget neka mig ersättning skulle de ta ut en avgift. De sköter all kontakt med försäkringsbolaget och du får ta del av vad försäkringsbolaget svarar insurello. Avslutade mitt eget ärende i våras, så jag vet mycket väl hur det går till, och hur gången är. Att If lägger ner ärendet är väl för att skadan inte anses vara ersättningsgrundande.
Ja?J J-banan skrev:
De har värderat affären med dig till att inte vara värd att driva, och inte lyft ett finger.
Sedan har du sett till att de fått betalt genom att driva ärendet själv.
Ur Insurellos perspektiv, en lyckad affär.
Du räknar väl inte med att insurello gör det du kunde gjort själv gratis.J J-banan skrev:Jag skadade handen för ett år sedan, dum som jag va så anmälde jag till insurello istället för till mitt försäkringsbolag IF, jag anmälde alla kostnader för att sy samt medicin (antibiotika). Nu ett år senare så skulle jag ta bilder på mitt ärr och domen blev att jag inte kommer få ersättning och ärendet läggs ned. Jag tänkte att jag iallafall borde få ersättning för sjukhusvistelser och medicin så jag gör en anmälan till if. En dag senare får jag ett mejl från insurello att försäkringsbolaget ska betala ersättning och det skall gå via insurello och de tar drygt 30% av min ersättning.
Har de verkligen rätt att ta ersättning när de har lagt ned ärendet?
Det måste man ju förstå att allt kostar pengar när de gäller sånt här.
Förstår att det kostar, visst var det dumt låta dem driva ärendet men grejen är att de själva inte lyckas men tar betalt när jag lyckats efter att ärendet hos dem läggs nedB Bozzen skrev:
Det tror jag inte riktigt på, kostnaderna har jag anmält till dem över ett år sedan, långt innan de isf ansåg det var lönlöst.ARJU skrev:
Står det i ditt beslutsbrev att If avslagit i ärendet eller står det något annat? För det vanliga är att ärenden inte läggs ner, Avslag, utan är vilande till kund inkommer med kostnadskrav förutsatt att skadan är ersättningsbar.J J-banan skrev:Jag skadade handen för ett år sedan, dum som jag va så anmälde jag till insurello istället för till mitt försäkringsbolag IF, jag anmälde alla kostnader för att sy samt medicin (antibiotika). Nu ett år senare så skulle jag ta bilder på mitt ärr och domen blev att jag inte kommer få ersättning och ärendet läggs ned. Jag tänkte att jag iallafall borde få ersättning för sjukhusvistelser och medicin så jag gör en anmälan till if. En dag senare får jag ett mejl från insurello att försäkringsbolaget ska betala ersättning och det skall gå via insurello och de tar drygt 30% av min ersättning.
Har de verkligen rätt att ta ersättning när de har lagt ned ärendet?
Ett år efter skadan kan du har rätt till kvarstående besvär. Betalas beloppet ut så tar Insurello sin del av kakan, förutsatt att fullmakt gäller.
Har du inte återkallat fullmakten så har Insurello rätt till sina 30%.
Jobbar själv med personskador så jag vet hur processen går till! Folk är så bekväma av sig och lämnar ut fullmakter utan att ha läst hur och när dessa ska återkallas.
Eremitkräfta skrev:
Står det i ditt beslutsbrev att If avslagit i ärendet eller står det något annat? För det vanliga är att ärenden inte läggs ner, Avslag, utan är vilande till kund inkommer med kostnadskrav förutsatt att skadan är ersättningsbar.
Ett år efter skadan kan du har rätt till kvarstående besvär. Betalas beloppet ut så tar Insurello sin del av kakan, förutsatt att fullmakt gäller.
Har du inte återkallat fullmakten så har Insurello rätt till sina 30%.
Jobbar själv med personskador så jag vet hur processen går till! Folk är så bekväma av sig och lämnar ut fullmakter utan att ha läst hur och när dessa ska återkallas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om Insurello inte har förmedlat de redovisade kostnaderna till försäkringsbolaget har de inte skött sin uppgift. Tveksamt om de kan kräva en andel av beloppet i detta fall. Men kanske innehåller fullmakten formuleringar som säger att de har rätt till andel av all utbetalning i ärendet oavsett om Insurello eller du haft kontakt med försäkringsbolaget?
Jag läste igenom Insurellos villkor nu. De finns på https://insurello.se/villkor/. Två paragrafer gör att Insurello har rätt till ersättning i detta fall:
4.3 Kunden åtar sig att inte själv eller genom annat av Kunden anlitat ombud, utan Insurellos medgivande, föra några förhandlingar eller diskussioner direkt med Försäkringsbolag med anledning av Skadan. Om Kunden blir direkt kontaktad av Försäkringsbolag med anledning av Skadan eller av annan som erbjuder sig att driva Kundens anspråk är Kunden skyldig att hänvisa dessa vidare till Insurello.
Jo men de har aldrigt dragit tillbaka avtalet/fullmakten. Står klart och tydligt i deras villkor att du måste få ett meddelande om detta.J J-banan skrev:
Du får helt enkelt bita i det sura äpplet. Oaktat så hade dom haft rätt till den ersättning de nu tar ut för att du gjort deras jobb.
Glöm och gå vidare.